Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
politby

Aquador 22HT vs ~26-fots amerikansk midcabin???

Rekommendera Poster

Jo, detta är verkligen att jämföra äpplen och päron. Men jag gör det i alla fall. Jag håller på att välja ny båt för familjen (2 vuxna, 2 barn 4 & 7) och kan inte bestämma mig för om jag ska satsa på en bra båt av HT-typ med övernattning av nödsituationstyp men med bättre förutsättningar för att åka i lite sämre väder, eller en midcabinbåt med mer realistisk övernattning men med (enligt mig) förhatligt kapell.

Budget och andra krav/uppfattningar samt en möjlig bra affär i närtid har resulterat i att jag har en Aquador 22HT som huvudalternativ på HT-fronten. Alternativen för midcabinbåt är t ex Monterey 262, Sea Ray 260 Sundancer, Wellcraft 2400 Martinique och ett par andra. Samtliga i samma ungefärliga prisklass som Aquadoren.

Jag kan alla båtarna i minsta detalj efter en näst intill anal genomgång av utbud, massor av provkörningar, läsning av annonser, osv. Jag kämpar nu med att fundera på om behovet av en båt som kan köras i lite sämre väder verkligen är så stort - kommer vi verkligen att åka ut när vädret inte är fint? Det kanske är bättre att ta midcabinbåten så att vi kan övernatta ordentligt, man ser bättre när man kör, vindrufset finns där om man vill osv, man får en stor sittbrunn med plats för gäster, etc. etc.

Å andra sidan - hur ofta kommer vi egentligen att övernatta? Sist vi hade en stor båt (Sunseeker Portofino 31) tror jag att vi övernattade en gång på fem år. Men då hade vi å andra sidan inga barn. Är det inte bättre med en båt där man kan dra ut precis när man känner för det även om det duggar lite?

Och så där fortsätter det. Just nu känns det nästan omöjligt att bestämma sig. Är det någon här som har kämpat med ett liknande val och hur blev det? Blev det rätt?

Jag behöver inga fler förslag på båtar utan bara hjälp med beslutsargument. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har gått i valet o kvalet mellan tak över huvudet och solskensbåt. Jag bestämde mig för vindrufs i håret och stort solintag.

1. Vem vill åka ut i en båt när det regnar??? Inte om man har båten som nöje. Har man landställe på en ö som man pendlar till är det annorlunda, då kan man välja en Gozzi29 o dra på som fan varje dag oavsett väder. Men vi som är mera njutningsåkare vill självklart inte ha tak!

2. Hur skönt är det med HT på en Aquador en riktigt solig dag?? Inga öppningsbara sidorutor. Jag föreställer mig varmt, varmt, varmt.

3. Det som kanske komplicerar det för dig är att du jämför kvalitet o känsla i inredningen i en Aquador, en båt som är byggd för att falla oss nordbor i smaken, med jänkare. Jag skulle trots det rösta för det öppna alternativet, mest för att jag inte tror att du faktiskt kommer att åka ut i dåligt väder.

Allt ovan förutsätter att du med din nuvarande båt eller tidigare båt, faktiskt struntat i att åka ut när vädret varit tråkigt. Om du faktiskt har varit ute o åkt även tidigare, med en kanske inte lika ändamålsenlig båt, så skall du självklart gå för HT. Men om du tror att du kommer att börja åka ut i tråk-väder bara för att du köpt en HT tror jag du lurar dig själv.

 

Där har du mina argument!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle titta lite på en Crownline 270cr.. var själv runt o tittade på det mesta i denna storleksklass innan jag fann rätt båt.

Kvaliten på gjutning o gelcoat är inte i jämförelse med tex sea ray o monterey.

snyggare design som först på 08:or kommer på andra märken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har alla argument klara för dig och du kommer att kunna vända på frågan i evigheter. Det finns bara ett dåligt beslut i det här fallet och det är ett ickebeslut!

Bestäm dig (krona eller klave om det behövs!) och lev med det. Hur du än beslutar kommer du antagligen att bli klokare av det.

Själv har jag varken argument eller råd till dig!

Ha de!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Välj det öppna alternativet! Mest njutning i längden. Rymden för hela familjen, vindrufset, ljudnivån (Aquador 22 ht låter ganska mycket) Vi har kommit fram till liknande beslut. Kapelleländet löser du genom ett hamnkapell. Lätt att ta av och på. Sen bara att åka. Vid övernattning så får du bemöda dig med det stora kapellet för att få ett bra uterum med tak på kvällen när fukten kommer. Om du inte orkar så går du ner i kabinen och myser i U soffan. Klockrent! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ser på den här sommaren (hittills) så har det flera veckor varit näst intill omöjligt att gå ut utan paraply/regnkäder (i alla fall där jag bor).
Om man trots det vill åka lite båt så blir väl HT ett flexiblare val.
Å andra sidan, själv åker jag inte båt när det är tveksamt väder, har öppen båt (visst har jag kapell men jag undviker så långt det går att trassla med att sätta upp det och framför allt rulla tillbaka det i kapellstrumpan - använder f ö hamnkapell vid bryggan).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 17 augusti 2008 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte säker på om jag blev mer eller mindre villrådig nu... jag ser emellertid inte båten som ett vackertväder-ställe utan som ett sätt att komma ut på sjön. Jag skulle t ex definitivt ge mig ut i regn, ensam om inte annat, om jag hade en båt som fungerade utmärkt i den situationen eftersom jag just vill komma ut på sjön så mycket som möjligt.

Det som talar för en amerikansk midkabinbåt är möjligheten till flerdagarsturer - inte båtsemester, för då skulle jag välja en halvplanande dieselbåt :) - och faktiskt storleken eftersom jag ju får en 1-1,5 meter längre båt om jag väljer jänkaren, för samma pris. Man kan ju faktiskt tänka sig att beställa ett svensksytt kapell till en sådan båt för att få ett som är lätthanterligare.

Att Aquadoren skulle vara bullrig håller jag inte med om, tvärtom tyckte jag att den gick väldigt tyst.

Jag ska provköra en Monterey 262 i morgon för andra gången och sedan förhandla lite och efter det SKA jag ta beslutet.



Senast ändrad av politby | 17 augusti 2008 | 22:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... de svåra med att åka båt när det regnar är dom taskiga/dåliga vindrutetorkarna som sitter på ALLA båtar !  Du kommer bara att kunna puttra fram ... garanterat !!!!!

Med andra ord .. kul att komma ut på sjön en gång .. sen har även du fått en läxa .. Flörthahahahah .

Efter flera olika båtar och storlekar så tycker jag att ute utrymmena är prio ett , under ett kapell när det regnar är inga problem alls , snudd  på mysigt ibland . Lite levande ljus och en båttidning och ett glas vin i min hand så är mysfaktorn på topp ! Till och med vid bryggan !!

Lycka till

//JCC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquadoren har faktiskt riktigt bra vindrutetorkare. De flesta jänkare har ju inga vindrutetorkare alls, och oftast så låg vindruta att den inte skyddar mot fartvinden alls, inte ens för mig som är rätt kort.

Tack för hjälpen med argumenten - jag konstaterar att de flesta verkar föredra sitta-ute-och-köra-alternativet. Det är vad hjärtat säger mig, men hjärnan säger välj HT. Just nu  ösregnar det och det lär det nog göra när jag provar 262:an vid lunchtid också, och jag tror att det blir en tight match för 13.00 i dag ska beslutet tas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta alternativ valde vi, tak när det regnar och fartvind om icenglass-kapellet viks upp. Bimini över akterdäck och 3 lättmonterade sidor så är allt vind/vattentätt....groggen fram så mår man som en prins igenSkrattande

Har tyvärr ingen midcabin, men 2 quarter-berth´ s under stolarna. Nästa båt blir en 29 fotare med midcabin.

Mvh Andréas

post-10002462-1394235586,8031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett argument till!

Solen kan vara stark en sommardag. En HT-båt skyddar även mot för mycket sol. Jag tycker det är skönt att ligga i skugga ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte bestämma mig så jag köper båda. Skrattande

Not.

Fick ett otroligt positivt intryck av Monterey 262:an och den funkar nog även om det inte är helt idealiskt väder eftersom den har ett helt nytt, svensksytt kapell.

Det som avgjorde var tanken att en strålande sommar vill man nog helst ha en båt som man kan bo bekvämt i och njuta av värmen utan att sitta instängd i en kabin. De nackdelar som kapellet medför kan vi nog leva med.

Så jag har lagt ett bud på 262:an som jag hoppas säljaren accepterar, jag räknar med att få besked i eftermiddag. Om han inte tar budet är jag tillbaka där jag var i går eftersom mitt bud är exakt på gränsen för vad jag är beredd att betala.

/politby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej där…(Bra val! tror jag)

Vi var i samma frustrerande val förra hösten.. Smart eller kul… Aquador, Flipper, Uttern eller Sea Ray … Vi lät planlösningen styra..

Vi har en 4 årig som brukar sova vid 8 tiden.. valet blev då midcabin..

Grabben (Barnen) har ett eget rum att sova i. Vi kan fortfarande använda båtens utrymmen då han sover.

Man kan sitta och äta (dricka) 4 personer både uppe och nere.. och som någon skrev.. är det förbaskat mysigt med kapell..

All packning och kapell ryms i midcabinen.

Vill man vara ute flera finns möjlighet att någon natt ligga 2 familjer..

Stora kapellet fungerar som ett förtält.. både under färd och i gästhamn..  vi använder inte båten så mycket för crusing utan för att nå våra mål snabbt .. men visst kan man svära över alla dessa jävla dragkedjor.. Vindrutetorkare och cirkulationsfläkt är inte så kostsam förbättring om man vill fixa och byta själv.. Mercruiser V8

Gåshud i ljud och stabil i drift och inte så jäkla stor skillnad mot diesel i samma storlek och ålder .. Har en kompis med en Flipper 717 ( pentas dieselsexa), drar enligt honom ca 1,6 l distansen vid 20 knop.. vår drar ca 1,8 l i samma hastighet.. Flippern ca 100 tusen mer i inköp .. ca 3 årsförbrukningar i bensin.. Sea Ray 250 Sundancer från 1996 var vårt val..

Skulle vi titta på något annat lutar det åt Marex 29 eller Nimbus 3003 då ca 200 tusen mer i kostnad..   håll ut .. Jag hade siktat på en svensk Amerikanare utan import och detta ovissa papper och historik.. en som ägt båten lite längre som kan visa och förklara..och skickat givetvis.. Lycka till .. jag svarar gärna på frågor om du behöver lite support..

 

post-28196-1394235586,8878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det, vi har också en 4-åring plus en 7-åring. Skrattande Midkabin är perfekt.

Montereyen som jag bjudit på är byggd för Europa så den har 220V landström från fabrik, europeiska eluttag, osv, den har faktiskt en bra vindrutetorkare (det regnade när jag provkörde så jag fick verkligen testa).

Tyst och stabil, inget skrammel (skum i alla hålrum även över vattenlinjen) så den är säkert ett bra köp.

 

/politby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis då har vi snart samma typ av båtar.. vår är oxå en som är byggd för europa på Irland faktiskt.. skiljer mycket om man hittar en sådan .. vi hittade vå i Örebro .. 10 år i sötvatten och grymmt fint skick..

Kolla bara så att allt funkar ..

pentrypump, septitankspump.. laddare för batteri, sprickor i bälgarna, spis, kyl etc.. prutbart då grejor kostar i efterhand.. lägg gärna in en bild om köpet går i lås...

 

// Palle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Budet gick hem, men det satt långt inne! På fredag får jag nöjet att köra upp min Monterey 262 Cruiser från Saltsjöbaden till sitt nya hem i Åkersberga.

Båten är förmedlad av Monterey Sweden så jag har hyfsade garantier att den är som den ska vara. En fin gest är att de städar båten och tvättar/impregnerar kapellet innan de levererar båten. 

Så nu hoppas jag på brittsommar...

333888_0.jpg



Senast ändrad av politby | 19 augusti 2008 | 23:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GRATTIS... Alltid lite tryggare att köpa av aktoriserad firma.. Såg bilderna.. verkar vara fin som fanken.. vad sitter det för drev?VP DP duopropp eller ?

Grattis änn en gång.. Glad

// P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fru är advokat så ve den som säljer en dålig båt till mig. See you in court. Cool

Skämt åsido, den är jättefin. Har alltid varit inomhusförvarad vilket syns på dynor, tyg och ytor både inne och ute.

En gång i tiden hade jag en Monterey 1900 av 1988 års modell. Det här varvet har gjort en lång resa uppåt i kvalitet. Iofs är det bara namnet som är kvar, det är ju ett helt nytt företag. Det här är den första moderna Monterey jag provat och jag var inte så lite förvånad över att den känns betydligt mera gedigen än en Sea Ray av samma storlek och årgång som jag också hade på listan i början.

VP 5,7 GSi med (rostfritt stål) DP. Båten har dessutom en mycket snyggt monterad Raychart 530 Plus, en mycket trevlig plotter/display som visserligen har några år på nacken men fungerar bra än.

/politby 



Senast ändrad av politby | 18 augusti 2008 | 18:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KUL! Grattis!

Hoppas lågtrycken ger vika snart. Även vi som ägt våra båtar ett tag vill ha en fin september.

Verkar vara en kalasbåt, kul att se bild. Jag är säker på att du blir nöjd med ditt val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag konstaterade att plottern som sitter i inte har någon fishfindermodul så jag har köpt en Raymarine DSM300 på eBay för USD 394 inkl expressfrakt (svenskt pris runt 7000:-) och funderar på om jag kan installera en inomskrovsgivare i båten.

 

in_hull_ducer_150.gif

Frågan är om Monterey-båtarna har skum eller någon annan fyllning i skrovet i botten av motorrummet? Någon som vet hur det brukar vara?

/politby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var premiärturen avklarad. Gick som ett skott och jag är otroligt nöjd så långt. Solig (!) tur genom Skurusundet och upp förbi Vaxholm hem till mig. Det var uppehållsväder och sol från det att jag tog ned kapellet hos båtmäklaren till dess att jag hade stängt grinden till hemmabryggan. Sedan öppnade sig himlen igen... Glad

 

/politby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgad som man är...

...Förordar jag samma märke som jag själv har.

I min familj är vi två vuxna och två barn, nio- resp tolv år.

En ganska vanlig familjebild. Vi åker Chaparral 260 Signature, en kanonbåt.

Båten har kvalitet!!! Till skillnad från många andra, ingen nämnd och ingen glömd.

Mitt råd är att köp en båt en storlek större än ditt behov!?

Varför?

Jo, om du och din familj är båtmänniskor ska ni ha båten länge. Barnen blir större.

Vuxna och barn vill kanske bjuda med vänner. Jag vet, vi köper inte båt åt andra men ändå.

Jag förordar Chaparral 290 Signature, det blir förmodligen vår nästa båt alt. en Forbina-

10 000 om plånboken tillåter.

Lycka till!

/A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Ranger, har haft en av de vanligaste nyare, Uttern d68, en ok båt men alldeles för lite utrymme för en familj, bytte sedan till en Chapararral med midkabin, vilken skillnad! Nu får både vi och allt stuv plats att det är en mkt ombonad båt /A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kollar just nu på en portofino 31, vad tycker du om den båten , för och nackdelar? förbrukning? etc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...