Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
r480_2

slö johnson fråga om bränslepumpar

Rekommendera Poster

Har fått ett problem med min johnson 30hk 1989. Den kommer inte upp i fullgas, är slö. Jag kan inte passera planingströskeln. Jag har även fått ställa in motorn på ganska hög gas för att få en jämn tomgång.

Jag misstänker bränsle. Har kollat bränslefiltret och det ser OK ut.

Så då är det bränslepumpen eller den enhet som kallas elektrisk choke (primer). Ngn som har en bra ide. Det jag inte kan begripa är hur bränslepumpen fungerar och hur drivs den? Ser inga rörliga delar på sprängskissen. Kan man laga själv?

http://12.2.215.22/pub/default.asp?SessionId=ff5b511ec7624ee09e6e7d2b2a1cd3b0&Lang=EN&brands=EJ,ATV,SEADOO,SKIDOO,SPORTBOAT,LYNX,ROADSTER

Och var köper man dessa delar prisvärt? I Göteborg eller på nätet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja börja med och kolla alla slangar enda från tanken till förgasare att de inte är torra och spruckna .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som gogge säger.. kolla alla bränsleslangar efter sprickor då motorn suger luft då. Sen har du ett membram i bränslepumpen som kan gå sönder eller spricka, öppna ta ut membramet och kolla. Om du har förgasare så rengör dessa..

När det gäller delar köper jag dessa från Usa vilket är mycket billigare än i Sverige, speciellt om det är dyra delar.
T.ex från denna.. http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0010540&path=BRP~A0000008~M0010434~M0010540&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Man får dock räkna till frakt, tull och moms.. men som sagt det blir billigare än om man köper grejerna i Sverige ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

Jag har kollat slangar osv, ser bra ut fram till pumpen.

Jag ska försöka ta isär pumpen ngn dag och kolla membranet samt förgasaren. Finns det något fiffigt sätt att kolla att primerpumpen fungerar? Tror ni den används vid fullgas?

/meka e kul

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådäärja, bränslepump demonterad. Hittade en packning med två luftkuddar. Den ena, den större nedersta, var punkterad. Vad tror ni, kan det vara felet.

Det man undrar är hur det där fungerar, knepig konstruktion med luftkuddar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta gamla bränslepumpar drivs bara med en liten luftkanal från vevhuset. Då trycket i vevhuset hela tiden växlar mellan övertryck och undertryck får detta membranet i bränslepumpen att åka fram och tillbaka. Med två backventiler får man membranet pumpa bränslet. Jag fick aldrig upp sprängskissen så jag kunde inte se om det var den konstruktionen på din motor. Ditt membran såg dock ut att behöva ett byte.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon handlat från ishopmarine? Hur löser man transport samt hur lång tid tar det, framgår inte på hemsidan om de skickar delar hit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Marinshopen på månd, de har med all sannolihet vad du behöver så har du det via postförskott på onsd. Knappast värt mödan att beställa utomland bara membran.


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marinshopen har repsats på hyllan till den pumpen, kostar ca 200:- och då får du en hel del smågrejor till samt en instruktion på hur du byter. Öppet imorgon Lördag 10:00 - 14:00 Jag fick hem en propeller idag från Ishopmarine som jag beställde den 12/8 Det tog 10 dagar varav den låg 4 dagar hos tullen i Malmö. Man kan följa transporten på nätet från USA och ända hem till dörren. Ditt paketid som du får från USA behåller även den svenska Posten så man har bra koll hela tiden på vart paketet är. Posten körde sedan hem paketet till dörren med budbil men de glömde sedan ta betalt för tull och moms 278:- som jag skulle betalat vid överlämningen av godset, får se om jag orkar ta tag i det eller om jag ska avvakta och se om posten hör av sig.. Således fick jag en helt ny aluminiumpropeller hemkörd till dörren för 1100:- SEK vilket jag tror är ganska ok, iallafall om jag jämför med priserna på Marinshopen.

Senast ändrad av tkntkn | 22 augusti 2008 | 22:47



Senast ändrad av tkntkn | 22 augusti 2008 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag bytt membranet......satt i stormen och guppade.....men......

den varvar fortfarande inte ut.

Motorn startade men skör tomgång så jag fick ställa upp tomgången på max. Då gick den jämn och fint på tomgång. Men sen när jag körde ut och drar gasen till fullt så varvar motorn upp till en viss gräns.....

Så nu finns det 2 spår:

1. membranet blev inte rätt monterat. Det jag funderar på är, det är ju två mjuka zoner. Om dessa samverkar på ngt sätt. Fjädern till den ena kärvar ngt.

2. Den matas av soppa ngn annanstans vid fullgas och där är det stopp. Via förgasaren eller ngt?

 

 några förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova o pumpa på bränsleblåsan vid körning ,då ersätter du bränslepumpen går den då är det pumpfel.blir det ingen skillnad köp en flaska startgas o spraya lite i förgasarhalsen vid körning går den då är det förgasar fel= rengöring.Har du kollat att du har gnista på bägge tändstiften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var nere ikväll igen, tänkte ta hem förgasaren, men den var inte lätt att få loss. Startmotor täcker den ena skruven. ngt som demonterat en startmotor på johnson, försökte via ishopmarine hemsidan lista ut hur man gör men hittade inget, borde ju vara enkelt då det är en förbrukningsartikel. får la se imorgon.

Startmotorn sitter i en konsol, men jag blir inte klok på hur den är infäst. jag antar att man kan dra ur den på ngt sätt.

Ang tändningen så tänder den fint på båda cylindrarna.

 

 

/mot vinga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ta bort startmotorn med fästet o startmotor kompl,lossa även de två skruvar som håller den lodräta arm som du reglerar tändningen med ,resten ger nog sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips wanmar....

Jo, jag var nere i morse och demonterade hela konsolen och fick till slut loss förgasaren. Förgasaren var dock väldigt ren inuti. Fått bort ngt litet. Ska försöka blåsa med tryckluft imorgon.

Insåg dock först nu att det hade gått att använda tryckluft utan att demontera hela förgasaren....fast hade det legat ett massivt lager skit i skålen så hade man ju bara flyttat felet framför sig. det finns två mycket strategiska skruvar.

En grej dock som hände som retar mig är att jag knäckte slangen från en av utgångarna av den elektriska primern. Nu verkar det finnas två, men satan vad vek.

Dock skulle jag vilja veta om den fungerar, kommer bara inte på ngt bra sätt att testa.

/löser det sig inte imorgon så blir det verkstan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK nu är förgasaren återmonterad, rengjord och fin. Hittade lite smuts så det var säkert inte ogjort. Men symptomen kvarstår, den är klen över hela varvtalsområdet. Bränsle får den också, har kollat när jag kör utan tomgång. Även på fullgas ser det bra ut.

Jag kan få den och stå och gå stabilt med lite extra gas. Går jämt, men släpper jag ner till tomgång så dör den, likaså så orkar den inte varva klart vid fullgas.

Vad är nu planen:

1. gå på tändstiften

2. termostaten. Mkt fundersam om hur den påverkar systemet, att motorn kanske inte blir varm. Ngn som har en teori? Jag skulle verkligen uppskatta om ngn kunde förklara om hur man kan se när den öppnar. Skvaller strålen ser bra ut men jag antar att man kan se om den öppnar genom att vattenflödet ökar i ljuddämpardelen bak. Den släpper ut kylvatten bak på riggen ovan ytan samt under ytan genom proppellern tror jag.

Tips uppskattas.

/sugen på att åka båt

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska visst gå att koka termostaten i en gryta med vatten, ska öppna runt 70-80 grader någonstanns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men motorn borde ju gå även om den är kall...

Har du tagit ett komp. prov?
Kan det vara någon tändspole, CDI enhet eller stift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har provat justerskruven.

 

Ska nu ner och kolla kompet.....o stiften......

 

Ett tips tillandra johnson ägare, ovanför luftintaget till förgasern samt under finns det en skruv, öppna och blås rent, mha de två får du blåst de vesäntliga delarna utan att demontera hela altet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla stag och länkar till tändförinställningen. Jag hade liknade problem på en 25 hk -85 när en stoppskruv från ett stag hade lossnat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

kompet låg på 8 bar, vilket jag tror är ok.

tändstiften behövde putsas..

Startade båten efter det och den gick fint på tomgång. dock ganska mkt rök. körde en sväng men den varvar inte ut. rök fortfarande ganska ljus rök. efter vi lade till så gick den inte att starta.

2 teorier nu:

1. felinställd förgasare får för mkt bränsle

2. temperatur, går den för varmt eller ngt. då kan det ryka.

 

/stön

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur justerar man tändningen?

Jag har kollat lite på bilderna men funderar på om den är ställbar?  Om det är tändningen så måste det innebära att den tänder för sent......men frågan är om man tappar så mkt effekt. Tändsystemet beskrivs på länken men jag finner inga inställningsmöjligheter.

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=5&path=BRP~A0000008~M0010434~M0010540~M0010546~C0188832&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0188841

 

Men summerar man så finns nu ett par öppna frågor:

1. reglaget, trottel öppnar inte tillräckligt, denna tror jag inte, vad jag minns så öppnade den bra.

2. termostatfel, kan det finnas ett värmeskydd? eller går den för varmt, kan förklara röken, vill minnas att motorer som går varmt ryker ngt

3. tändningen

Symptom: motorn startar, kan stå på tomgång, ryker en del. Vid fullt gaspådrag så varvar den inte ut, stänger man sen av så är den svårstartad.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare. Lägg termostaten i en kastrull med vatten och koka upp på spisen. Vid tillräcklig hög temp, någonstanns runt 70 grader så ska den knäppa till och öppna sig. Om inget händer med den så funkar den inte...

Om motorn går för varmt så borde skvallerstrålen till slut försvinna, typ förångas. Det borde puffa ut en del ånga ur hålet istället för vatten (om motorn nu är byggd så att det verkligen är kylvatten som kommer ut, dvs vattnet har passerat kylkanalerna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej


Som du skrev tidigare så låter det som att vi har exakt samma problem med våra motorer..
Har du kommit någonvart med ditt problem? Själv var jag ute i helgen och mekade, men tyvärr fortfarande samma sak.. Suck..

Hör av dig om du kommer på nått!

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...