Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
diver_85

OMC 3.0 problem

Rekommendera Poster

Hejsan jag funderar på att köpa en bayliner  1952 capri -88 med en omc 3.0 men det är något fel på motorn, det ska nyligen varit bytt hela toppen med ventiler etc ny avgaslimpa tändspole tändkablar tändstift brytarspetsar. Gubben hade gjort kompressions test och det var jämna och fina värden, Inget vatten i oljan heller.. Den startar men går väldigt ojämnt spottar å hostar går inte på alla cylindrar, dör när man gasar. Vad kan det vara för fel på den tro? vågar man köpa grisen i säcken, kan det vara något stort fel? Den ska ha funkat perfekt, men sedan plötsligt ska detta felet uppståt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag skulle fråga mig om jag vore du är, varför är allt detta bytt, och vem har utfört repen? En vild gissning är trots att det inte är vatten i oljan, blåst toppackning, vilket kommer ifrån att tändningen ligger för tidigt. Chansa inte, konstatera felet och vad åtgärden kostar innan köpet, inge kul att vara ovänner senare!

// Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att motorn är kopplad till ett OMC-drev. Motorn är 21 år, vilket kan vara OK om det är slutet kylsystem som skötts med glykol, men kan ifrågasättas om den är sjövattenkyld och gått i saltvatten. I värsta fall kan blocket vara erroderat så att det förekommer vattenläckage. Skulle jag vara i din situation skulle jag i vart fall ha en beräkning i huvudet när jag gör affär och det är vad en s.k. basmotor kostar. Det är en ny GM-motor med topp och tråg, strömfördelare och svänghjul, och där Du återanvänder limpa, starmotor, generator, drevanslutningar, bränslepump m.m., dvs Du får göra demonterings och monteringsarbete, vilket är ganska lätt på 3.0-maskinen. Tittar man på nätet så kan man som billigast komma undan med ca 33 - 35.000:- kronor för paketet med NY motor med minst ett års garanti.

Var ytterst noggrann när Du kollar den gamla motorn, att den gick bra förra veckan är ju ingen tröst när Du skall öppna börsen. Dessutom så har Du skyldighet att själv kolla grejorna och i och med att Du nu konstaterat fel så ligger ansvaret på dig själv. Prispressa så att Du får in ett motorbyte, även om gubben lyckas få motorn att funka igen. Good luck!
Guld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämmer dig för att köpa båten billigt, så ta det priset du tror att det kostar att då ordning på båten gånger 1,5-2 så kanske det landar rätt. Springer alltid iväg. Flört



Senast ändrad av CaptainHowdy | 18 juni 2009 | 18:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har nog gett upp för han har funderat i ett år snart ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att hålla liv i trådarna, speciellt när det dyker upp nått som man kan ha synpunkter på, bra för egotOskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Foten Ojdå. Bara såg den i forumet och svarade. Kollade inte datumet på orginalinlägget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...