Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
gerjoh

Autohelm Sportpilot håller inte kursen.

Rekommendera Poster

Har en Autohelm Sportpilot (Rattpilot) monterad i min Winga 25. Problemet är att den inte håller kursen. I lugna vatten fungerar den tillfredsställande, håller kursen dock med en hel del korrigeringar (överstyrning). När det går lite sjö tappar den kursen. Jag har flyttat på fluxgatekompassen ett antal gånger utan resultat (funderade på om något magnetfält störde). Jag har utfört linjärisering av kompassen enligt instruktionsboken och det har fungerat. Jag har prövat med att ställa känsligheten i alla lägen från hi till lo utan resultat. Prövat i 2 knop upp till 6 knop. Jag har kopplat ihop den med plotter då den skall ha stöd för NMEA och lagt upp en rutt, detta fungerar inte häller. Någon som har några uppslag???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har  installerat en sportpilot i min träsnipa som inte vill fungera.Den går inte att linjera trots flera försök, före och efter funktionskontroll (den fungerade UA) på Navship, utan framgång. Den tar rattkomandon med 1 pip som kvittens men håller ej kursen.Jag har kollat om det finns några magnetfält på de olika platseringarna med hjälp av en kompass men det inget som påverkar nålen. Fick också tippset att prova med ett järnföremål som man för sakta vid fluxkompassen och se hur den fungerar.

JAG BEHÖVER OCKSÅ UPPSLAG SÅ AUTOPILOTEN FUNGERAR SOM DEN SKA.

mvh

Stig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ALLA kabelanslutningar så att det är fullgod kontakt överallt spreja med kontaktspray. Hade samma problem i våras men detta försvann efter denna åtgärd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tänka mig är i så fall att det är oxid på anslutningarna i själva autopiloten. Övriga kopplingar är lödda och försedda med krympslang. Tackar för tipst, skall  prova och se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har också en Sportpilot som jag fått att fungera riktigt hyfsat. Det som strulade mest var dom dåliga skarvclipsen för kompasskabeln. Dom är nu lödade. Dessutom verkar den vara känslig för elstörningar. Min tappade alla inställningar när jag ökade varvet på motorn.

Det är viktigt att ferriterna (dom svarta fyrkantiga klumparna) sitter monterade på kablarna närmast piloten. Dessutom har jag monterat ett bilstereofilter på ingående strömkabel.

Ihopkoppling med plotter har också funkat efter att störningsfilter monterats. Funkar bra i låga farter <6 knop och hyfsat upp till 20. Reglersystemet är inte så avancerat, så man kan inte räkna med att den håller ruttlinjen exakt

/Lod

 



Senast ändrad av lods | 18 augusti 2008 | 09:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte den beg privat men den hade varit inne för rep på Navship så det verkade ok.     Den har nu testets och provkörts hos Navship UA men ska montera ferrit-för-något på kompasskabeln och prova igen

/   Stig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övriga kopplingar är lödda och försedda med krympslang

Ovanstående utesluter inte glappkontakt. Fråga mig hur jag vet...

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, då frågar jag dig vad vet du då angående lödning som jag inte vet?

Är det en ren kallödning kan jag förstå om det inte fungerar....har väl gjort en och annan lödning i mina dagar!!!!!!



Senast ändrad av gerjoh | 18 augusti 2008 | 15:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena igen!

Jag ifrågasätter verkligen inte din kompetens som lödare! Ville bara i all vänlighet dela med mig av egna dåliga (nyttiga) erfarenheter.

Ok, det här är lite off topic men relaterat till lödning och felsökning:

Min hopplösa amerikanska bil (nu lyckligen avyttrad) drabbades av startlöshet. I vanlig ordning checkade jag tändning och bränsle. Visst, gnista fanns och tände på startgas. Visst, soppa fram till bränslerailen vid insprutarna och likt förbannat ingen start. Visade sig att pluskabeln till insprutarna hade ett dolt kabelbrott, så dessa öppnade inte. Nåväl, jag lät ett proffs löda kabeln (eftersom jag själv INTE är någon fena på det) och han gjorde jobbet snyggt och prydligt och med krympslang. Bilen startade direkt och gick fint.

Jag körde den i över ett år eller mer än 2000 mil innan den plötsligt fick ett flertal anfall av motorstopp. Stod i några minuter och sedan startade och gick. Otroligt irriterande och GM-verkstan rynkade pannor eftersom bilen givetvis fungerade när dom felsökte den. Jag kan säga att det tog ett tag innan jag misstänkte den tidigare reparationen eftersom jag tog för givet att den var ok. Det hade ju funkat i flera tusen mil!

Slutligen var det helstopp med bilen och det visade sig vara den tidigare lödningen som spökade. Varför och hur vet jag inte. Jag drog dit en sockerbit, tejpade och körde flera år innan jag sålde bilen. Vad jag lärde mig var givetvis att inte ta något för givet i felsökning.

Ok, åter till din rattpilot!

Ha de!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för att du delade med dig av dina erfarenheter. Tydligen kan den bäste mästerlödaren misslyckas. När jag lödde ihop mina kablar i våras tog jag och kapade och skalade så att jag såg att kabeln var frisk, där efter lödning efter alla konstens regler. Jag tror därför inte att problemt ligger där. Däremot kanske det det finns oxid på stiften i själva piloten. Återkommer i ärendet. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu lokaliserat felet, det verkar vara av mekanisk art. När jag har rodret centrerat för kurs rakt fram och flyttar på kompassen (simulerar kursändring) med små utslag åt styrbord och babord då funkar det fint. Men när jag simulerar stor kursändring snurrar ratten och när jag skall köra den åt motsatta hållet låter motorn men ratten rör sig ej. Efter att slagit av piloten och vridit ratten förbi detta läge går ratten åt det hållet den skall. Således borde det vara något fel i drivningen. Har prövat att hjälpa den på traven och då fungerar det. Skall plocka av den och skruva isär och kika när båten är på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har nu bytt både el och kompasskablarna och nya kontakter till dessa. Satte dit flatstift isället för dom gjutna kontakterna ferrit-för något på båda kablarna.---OCH SE-- Jag har just varit ute och provat piloten.Den gick att linjera  och den verkar att fungera trots att det blåste och gungade. Den höll kursen rätt bra trots allt. Ska göra om det hela när det är lugnare.

MVH

Stig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämde mekaniskt fel... Känner igen detta också...  Kolla skruvarna som håller mässingsnavet (4 st insex) Kolla så att dom inte är för långa och går ner mot plattan under. Vill minnas att jag fick slipa av dom någon mm.

Du kan testa med att lätta på skruvarna något varv och simulera som du gjorede senast.

/Lod



Senast ändrad av lods | 23 augusti 2008 | 18:16



Senast ändrad av lods | 23 augusti 2008 | 18:16



Senast ändrad av lods | 23 augusti 2008 | 18:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...