Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
fredricg

Mercury 40 Hk, 4 cylindrig från 199x, saknar skvallerstråle..

Rekommendera Poster

Har en Mercury 40HK, 90 talare, vet inte vilket årsmodell, kan jag se detta? Serienr: 00187472 (osäker på de två första, kan vara 0C eller 0G)

Efter vinter-vår-sommarförvaring så verkar det som om kylningen på min motor verkar ha gett sig. Motorn startar enkelt och går jämnt. Dock så visar sig ingen skvallerstråle. Har provat att köra motorn såpass länge som jag kan hålla handen på motorn, samt även att lägga i växel fram och bakåt.. När jag kör motorn provade jag att lägga handen mot insuget men den suger inget, vet inte om den skall suga. Men det hade känts relevant för mig? Däremot så hittade jag att det var rost på stiftet på nedersta cylindern, där det även verkar kommer ut vatten (minimalt).

Eftersom ingen skvallerstråle kommer, så har jag plockat bort slangarna för utgående vatten från topplocket för att se om det är några stopp i slangarna. Samt även plockat av Lower Unit för att se om impellern är intakt och att den inte bränt. Vilken den ínte gjort.. Samtidigt kollade vi även att inget låg ivägen för insuget...

Någon som har haft samma problem? Samt hur åtgärdade ni detta? Tror ni att det blir till att plocka ner topplocket och se om någon packning gett sig och om några kanaler har fått skit i sig.. ?

Om man gör detta själv, är det komplicerat? Eller vad kan detta kosta på en verkstad?

Tacksam för hjälp..

Servicehandboken jag använt är;
http://www.algonet.se/~boem/ZIP/40_(4cyl).zip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Enligt Marinshopens hemsida (Hjälpmedel, Modellguide) är det en 1995:a.
40     0G116485 - 0G290584     1995


När du provkör motorn gör du det med motorn i sjön eller kör då på spolmuff eller i tunna?

Bytte du packnig och O-ring vid impellerhuset när du monterade tillbaka?
Kollade du att vattenröret från impellern upp i motorblocket blev korrekt monterat och tätt?


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett normalt beteende är väl att byta impeller om du inte gjort det tidigare. Eller är säker på att den är bytt. Nåt annat är väl inget att tänka på först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med årsmodellen..  Men nu ser jag att det skall vara OC187472, denna hittar jag inte på denna sida?

Så, då var detta problemet löst.. Jag lossade slangen vid utloppet för skvallerstrålen. Satte på trädgårdsslangen, och tryckte lätt in vatten bakvägen. Detta gjorde att det som stoppade vattnet att tränga igenom släppte. När jag sedan blåste i slangen, som innan inte alls gick att blåsa i, så bubblade det fint i vattnet under skeddan..

Problemet löst!

Men!

Nu när jag sjösatt båten igen, så visade det sig att vi växlat på växlarna.. Så när jag för reglaget framåt, så backar båten och vice versa.. Orkar inte dra upp båten för att fixa detta.. Kan man lösa detta i toppen på motorn eller i reglaget? Eller är det bara till att vänta tills nästa impellerbyte? Lägger en ny tråd på detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...