Linmajon 0 Postad 17 Augusti , 2008 Jag har precis köpt min första båt, en Maxi77 och behöver bl.a. en GPS till den. Jag inbillar mig att en fast monterad enhet bör ha ganska stor skärm om man ska se ordentligt. Dessutom byter man ju sittplats hela tiden. Står man bakom en ratt är det en helt annan sak. Jag gillar dessutom att pilla en hel del på den. Zooma, panorera, kolla olika värden etc. För det sjunde är en GPS med rejäl skärm lika rejält dyr. Av ovan nämnda skäl funderar jag på en handhållen Garmin Oregon. Nån som har provat den? Jag har inga problem med att se små skärmar på kort avstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 17 Augusti , 2008 Har dålig erfarenhet av små GPS:ar med små skärmar. Köp en Garmin 520 då får du allt du kan vilja ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 17 Augusti , 2008 Jag har en Magellan meridian colour. Det är en handhållen GPS med digitala sjökort i färg. Jag tycker att det funkar utmärkt eftersom jag ändå använder vanliga sjökort för att få översikt. GPS´ n är ett bra komplement som gör det lite lättare att hänga med på papperskortet. Den ligger i sittbrunnen och man kan ta upp den när man behöver lite extra stöd. Tilläggas bör att jag har en liten båt där man når det mesta från en plats i brunnen. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trekkret 0 Postad 20 Augusti , 2008 Jag har en handhållen plotter gpsmap 72Cx (tror jag den heter) till min NF (samma viktklass som din). Jag spanade lite på stora skärmar först men kom fram till att en handhållen var the shit. Efter att ha seglat sisådär en 350nm med den så är jag rätt nöjd. Beror väl lite på vad man ska ha den till, jag har den som komplement till sjökorten då översiktsnavigering på den är helt omöjlig. Som komplement till sjökorten när man vet vilka vägar man ska ta så är den kanon tycker jag, risken (chansen hehe) att gå på grund minskade och man kan segla mkt roligare (även om jag inte skulle sätta all min tillit till den). Priset var dessutom helt överkomligt, tror jag betalade 2800 1200 för korten på cd och den drar dessutom så lite batteri så man nästan tycker att dendär 12v kabeln för hiskeliga 250kr? var lite onödig. Kort sagt så är den ett kanonverktyg för att hålla reda på var man är i förhållande till grund och annat otyg men det går inte (inte för mig iaf) att använda som enda navigeringsverktyget, skulle vara ihop med en telefonkatalog då. /E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 20 Augusti , 2008 Nu har jag hämtat min Oregon. Det blidde en 200. Min erfarenhet av inbyggd magnetkompass är att de är värdelösa på hand-GPSer. Så fort man rör sig lite är GPS kompassen mycket bättre. Nåväl. Ett par kommentarer till den har jag redan. För det första är skärmen underbar - så länge bakgrundsbelysningen är på. Ute på balkongen i skugga (men halvt solsken) och utan belysning är skärmen nästan helt mörk. Obegripligt att utvecklingen där tog tre steg bakåt. Ett knapptryck tänder displayen en stund men frågan är hur länge batterierna håller då.. Handhavande och gränssnitt är verkligen i toppklass. Man kan tro att Apple gjort det. Den verkar otroligt vettig på så sätt, och det är ju en extremt viktig egenskap. Smidigheten påminner starkt om IPhone. Inte dåligt. Där ligger nog ingen konkurrent ens i närheten. Dax då att beställa lite sjökort. Hade bestämt mig för G2 kort eller G1 på CD. Strax innan jag drog iväg beställningen lusläste jag om vilka kort som var kompatibla. Inte helt lätt att förstå av uppgifterna på nätet. Det visade sig då att de enda som officiellt funkar är kartor på kort, och då inte G2. Man måste köpa G2 VISION, och då finns den bara på kort. Det hade varit OK om bara de inte kostat en hel förmögenhet. V1 kort med 'mina' zoner verkar omöjliga att få tag på. 4200 skattade riksdaler är mycket pengar för vilka kort som helst. Jag hade dock mest behov av ett område för halva beloppet. Vi börjar där så får vi väl se. Synd också att inte Visions all funktionalitet inte kan användas i Oregon. Man betalar alltså för något man inte kan använda alls. Med gamla Bluechart på CD kunde man få nästan hela ostkusten för halva det beloppet. Jag håller också på att primärt använda sjökort och hand GPS'en som stöd för överblick i närområdet. Jag tror att man måste ha ratt och en rejält stor bildskärm för att man ska kunna stuva undan korten helt, om man inte är väl förtrogen med området. Senast ändrad av Linmajon | 20 augusti 2008 | 23:21 Senast ändrad av Linmajon | 20 augusti 2008 | 23:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser