Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
labbibia

Sensation!Vägverket löser problemen med växthuseffekten.

Rekommendera Poster

Ringhede, nu tillskriver du mig en massa trams. Jag påpekade att det nog inte var miljöskäl som låg bakom. Att det sedan har en effekt såtillvida att utsläppen minskas om hastigheten sänks kan inte bestridas. I övrigt har jag korrigerat en del andra feluppfattningar i den här tråden

Och ja, jag har varit i andra städer med mer trafik. Och nej, jag har inte påstått att Sveriges fartkameror är den slutgiltiga lösningen på klimatfrågan. Det är bara drygt att hålla på att antyda sådana saker.

Man får man nog ganska många fartkameror för en enda polis räknat över kamerans livslängd skulle jag tro, även om jag nog också hellre såg att det fanns fler mänskliga sådana i trafiken. Det blir dock inte mindre tygling för att poliserna är av kött och blod. Man kan tycka vad man vill om dem, men faktum är att fartkamerorna fungerar och får avsedd effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något annat som faktiskt funkar är en kurs frugan varit på och kallas ecodrivning.

Man får lära sig att köra på ett resurssnålt sätt utan för den skull köra mesigt. Hon pendlar ca 10 mil per dag och har lyckats sänka bensinförbrukningen bra.

Om syftet hade varit att göra något för miljön hade man kunnat stödja den typen av aktiviteter, men man blir misstänksam att syftet inte är att sänka förbrukningen/förbättra miljön, utan att dra in mer pengar. (givetvis vill de spara liv genom att vi inte ska köra för fort, däremot miljön är ett påhittat argument)

Vore något för båtutbildningar att lära motorbåtsägare hur de ska köra för att minimera bränsleförbrukningen. Letat i min bok som tillhörde kursen för förarbevis och inte en rad är skriven om detta.

Men det kanske alla redan vet, eller?

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste att miljöpartiet också kommit på en genialisk ide om vår miljö. Man vill begränsa längden och lastvikten på lastbilar på vägarna. Sänka vikten till 44 ton. Det skulle innebära att man automatiskt kör mer gods på järnväg enl. dom. Hoppsan... I praktiken innebär det nog att det blir 2-3 gånger så många lastbilar på vägarna, Jäla bra ide....Inte ens bombardier tar sitt gods på järnväg, enl dom så funkar inte dom transporterna. Det man kan få på 3 dar med bil tar 3 veckor på järnväg. Tid är pengar. En annan sak är att lastbilar som väger 60 ton drar ungefär 4-5 liter /mil, en personbil drar ca: 1liter/mil och väger ett ton.



Senast ändrad av Svenke | 24 augusti 2008 | 13:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Järnväg är dyr att underhålla och bygga så den kommer nog på sikt försvinna.. För att få någon som helst stil på våra järnvägar får man lägga bra många fler spår än d som finns nu.. Får således bli ett för persontransport och ett spår för bara gods.. Lastbilar kommer ju ändå få hämta och lämna grejer vid tågen då dom omöjligt kan gå ända fram till varje industri.. Således blir d ändå en massa åkande.. Merparten av lastbilarna som rullar på vägarna är ju utlänska så dom slipper vi ju inte iaf.. Och d är väl där någonstans man får börja, pga alla skatter och vägavgifter plus d ständigt ökande dieselpriset gör ju att svenska åkerier kryper på knäna och knappt har någon lönsamhet överhuvudtaget..

Utlänska bilar nyper deras körningar och kör för halva priset går ju inte att konkurera med d.. Och i andra ringhörnan har vi miljömupparna som hejar på kilometerskatter extra lastbils skatter dyrare diesel osv.. Tänker dom inte på att folk faktiskt måste ha ett jobb oxå.. Dom få åkerier som finns kvar här i landet skapar ju arbetstillfällen, och d är något som är mycket viktigare än någon växthusefekt som kanske drabbar oss om 1000 0000 år eller så och ingen riktigt vet om d existerar.. Arbetsmarknaden är en viktig kärnfråga och borde få mera andrum än klimatfrågor.. Hade vi som jobbar inte haft något jobb att gå till ja då hade vi ju kunnat stänga av hela landet för gott och världens undergång hade blivigt omedelbar!

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det byggs väl mer järnväg i landet än det har gjorts på nästan hundra år, så ryktet om järnvägens snara bortgång är nog överdriven, men visst behövs det effektivisering för att bättre motsvara marknadens krav idag. Vägar är inte gratis att bygga och underhålla de heller. Men visst behövs lastbilar för transporten till slutdestinationen, på samma sätt som de är nödvändiga för sjötrafiken, även om man tror på en ökning av järnvägstransporter. Att en del lastbilar kommer med frakt ifrån utlandet är inget hinder för järnvägstrafik, det kommer sådan via järnväg också.

De stackars, få, dvs bara ca 11000 åkerier (http://www.akeri.se/files/bilder/sa/roschyren_2007_utgava_2008_svensk_webbformat.pdf), som fanns 2007 har fler lastbilar än man hade 1990, så åkerinäringens tynande tillvaro verkar inte vara så hemskt farlig. De åkerier som finns blir allt istället större och kör allt längre. Näringen omsatte 2006 84 miljarder, mer än en fördubbling sedan 1993, och sysselsatte 5000 fler under samma period.

Och det här gäller alltså inhemska åkerier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenke: Inte ens bombardier tar sitt gods på järnväg, enl dom så funkar inte dom transporterna.

Nu är jag lite osäker på vilka dom är och om det är ett generellt beslut av bombardier, men det beror ju naturligtvis på vilka förutsättningar man har, och just transporter av mindre gods är man väl ganska dåliga på att hantera. Det finns andra som satsar på det, men fördelarna blir naturligtvis större om man har enheter som ligger vid eller nära förbindelser och transporterar i bulk. http://www.newsdesk.se/pressroom/procordia/pressrelease/view/158045

Ett av problemen är att efterfrågan på järnvägstransporter idag överskrider tillgången, vilket gör att det behövs satsningar på infrastrukturen. http://www.svensktnaringsliv.se/regioner/ostersund/article57985.ece, http://www.regeringen.se/sb/d/7476/a/96129.

Det sagt, så kan järnvägen som tidigare nämnts inte lösa transportproblemen på egen hand, det behövs fortfarande lastbilar för distribution, även om man skulle köra en större del av transporterna på järnväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjollberg bara så du vet så är inte omsättning d samma som lönsamhet. D visar bara på att d finns pengar i omlopp. Dvs företag levrerar och får betalt för d men d e inte sagt att d är bra betalt eller lönsamt.. Företag kan omsätta miljardbellopp och ändå gå med förlust eller plus minus noll..

Har man någon gång drivigt ett företag så kan man skilja på begreppen omsättning och vinst. Dom flesta större företag låter ju ungefär d  ena lånet lösa av d andra osv. Sedan så kan man ha dragit in en helvetes massa pengar på pappret, men när man har lika mycket skuld att betala till banken så går d plus minus noll. Och då har man i praktiken haft en bra omsättning men usel vinst..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Helt rätt tänkt! Ett ytterligare steg att gå mot fartmarodörer är att installera ett fartbegränsande system med gps som utgångspunkt. Det skall inte gå att köra fortare än vad det står på skyltarna utmed vägkanten, då väldigt många privatbilister skiter i hastighetsbegränsningarna så får storebror sköta tankearbetet för dessa individer.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir ju en omöjlighet med vägverkets budget men kanske något för framtiden.. Fartkameror funkar bara mot hederligt folk, dvs dom som i övrigt sköter sej. Buset fäller ner solskyddet och gasar på..

Bättre vägar tycker jag själv är den bästa livräddaren, samt att dessa vägar har ett bra underhåll.. Men ja pengar läggs ju på annat trams så vi får nog finna oss i att köra på grusväg resten av våran livstid iaf..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...