odalmannen 0 Postad 17 Augusti , 2008 Hallå nybliven ägare till en crescent 495 med en 450 volvopenta båda 70 talare, frågor: hur ska jag ställa vinkeln på motorn för att den ska plana /snabbast/bäst/enklast i 5-15knop ?är inte ute efter toppfart ,den har 5 lägen den är på 4hålet ut från båten sett pratade med en gubbe som hade en likadan båt men med en lite för stor motor 8,5hk trodde han skämtade men han tyckte den var för stor så min fråga blir vilken storlek är den minsta man kan ha på båten för fart 5-15knop?? utan att båten står rakt upp? vill ju inte att det ska bli som en fiat motor i en pansarvagn då kommer den ju ändå slicka i sig soppa samt är det en kortriggare man ska sätta på vid byte? funkar min teleflexstyrning bara bolt on på en annan motor? Tacksam för svar // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 17 Augusti , 2008 Hej. En 45 hästare på en sådan liten båt är nog lite överkurs. Om Du vill ha en toppfart på ca 15 knop räcker det säkert med 15 - 20 hästar,men allt är ju beroende på hur många personer Du har med i båten. Tiltnigen av motorn avgör om den lyfter aktern eller inte. Bäst är att prova dig fram, har Du sprinten i fjärde hålet innifrån så trycker motorn ned aktern så jag föreslår att Du flyttar sprinten till t.e.x andra hålet innifrån. Om riggen blir inställd så att propeller lyfter aktern så får Du bättre gångläge på båten, men som sagt,prova dig fram till bästa läge. Lång eller kort rigg avgör Du om Du mäter avståndet på akter o motor så kaviationsplattan vid monteringen hamnar i plan med båtbotten. Styrningen kan Du få modifiera beroende på om Du köper en ny motor eller en äldre modell. Nya motorer kan ha en annan anslutning av styrreglagen men det går alltid att fixa. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odalmannen 0 Postad 17 Augusti , 2008 Tackar för tipsen, finns det några fler där ute så svara gärna,kul om någon med likadan båt läste detta,kunna bjuda på lite tips, detmåste ju vara någon anledning till att var enda jäk..a båt av denna typ nästan har så stor motor undrar varför, är som sagt orolig för att en lite mindre motor får jobba ihjäl sig, // Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser