Susanna 0 Postad 7 Juni , 2004 Har en äldre plastbåt som jag håller på att fixa i ordning. Jag har dock inte bestämt mig för om jag ska rubba däcket och skrovet eller om jag helt enkelt ska ta och lacka om hela båten, eftersom jag ändå ska lacka hardtopen. Då jag hela tiden får olika råd är jag helt rådvill. Finns det någon som har några tips om detta? Tacksam för alla åsikteroch råd. /Susanna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 7 Juni , 2004 Efter att ha lackat en båt kan jag säga att om det går, rubba den - det blir förmodligen mindre jobb än att lacka den, förutsatt att vi talar om en sprutlackering med tvåkomponentslack, det enda som håller i längden anser jag. Underarbetet för att få en fin yta är helt att jämföra med det atbete som krävs för att rubba upp en glans. Är gelcoaten t ex sprucken eller du inte gillar den färgen som är idag är det bara lackering som återstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Susanna 0 Postad 7 Juni , 2004 Till saken hör också att jag fått ett ganska bra pris på omlackering av hela båten, 9000 kr och då slipar och spacklar han också. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 7 Juni , 2004 Vilken färg (en, tvåkomp..?), samt tänk på att lacken håller kanske i fem, i bästa fall 10 år, sedan är det dags för en ny lackning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Henke Postad 7 Juni , 2004 Jag vet inte vilka krav du ställer. Men tänk på att en lackering av en hel båt för 9.000kr kanske inte är 110% ur estetisk synpunkt även om funktionen ju blir den samma som en lack för det dubbla. Jag renoverar veteranbilar och vet att det är stor skillnad på en billig och en dyr lackering, det går inte att lägga för mycket tid på underarbete för att uppnå ett bra resultat. Därmed kan lacken komma att kosta hur mycket som helst i princip. Men nu är det ju en båt det handlar om och ingen utställningsbil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hasse Postad 7 Juni , 2004 finns det gelcoat kvar och det inte är nedslitet till plasten...rubba den..helt klart.. lacken kan inte ersätta gelcoat (man får stå ut med lite skiftningar.. om du inte ska ställa ut den förstås) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Susanna 0 Postad 8 Juni , 2004 Nu har jag bestämt mig för att rubba båten eftersom de flesta jag pratat med tycks tycka att det är det bästa alternativet, för att inte nämna att jag sparar 9000 kr. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Susanna 0 Postad 18 Juni , 2004 Resultatet blev jättebra! Båten blänker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst daniel Postad 19 Juni , 2004 Vad innebär det att rubba egentligen? Är den någon som kan berätta det steg för steg vore jag tacksam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 21 Juni , 2004 Att rubba = att göra rent något med Rubbing, dvs ett rengöringsmedel som innehåller att fint slipmedel, vanligtvis efterföljt av vaxning. Alla tillverkare har säkert sin beskrivning av hur du skall använda just deras produkt, men principen är densamma. Hur International vill att man gör kan du läsa här, http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/boat_painting_guide/pdf/boatcare/intro.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 21 Juni , 2004 Principen är densamma som när man polerar och vaxar bilar. En vanlig missuppfattning är att det är vaxet som ger glansen, men i själva verket är det poleringen/rubbingen. Vaxet lägger man på sist för att ge en skyddande yta. Ofta skiljer man mellan polermedel som har mer finkornigt slipmedel och rubbing som är mer grovkornigt. Riktig grovrubbing används för matta och oxiderade ytor. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser