Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Flipperskeppare

Är man ute mera/längre med större båt?

Rekommendera Poster

Hustrun har tagit upp frågan om att vi efter fyra år med Flipper 700 skulle skaffa oss en större båt. Hypotesen är att vi med en större båt skulle kunna ge oss iväg lite längre bort utan att behöva oroa oss för att vi ska tvingas sitta inregnade i båten i flera dagar i sträck. Idag brukar vi vara ute i drygt en vecka varje sommar och till det framförallt dags- och några helgturer. Tanken med den större båten skulle då vara att kunna planera för att vara ute 3-4 veckor i sträck. Dels för att då kunna åka exempelvis från Stockholm ner mot Öland/Gotland eller kring Åland, men också för att kunna ligga längre tid på samma ställe och nyttja båten som en flytande sommarstuga. Vi vill också ha lite mer utrymme att ta med släktingar eller andra familjer utan att det blir för trångt, gärna mer fria ytor ombord än vad som är möjligt i en båt på 7 meter. 

Efter att ha ägnat många kvällar framför datorn så tror jag vi siktar vi in oss på någon båt kring eller över 30 fot. Helst något som planar eller åtminstone marschar ca 15 knop eftersom vi fortfarande vill kunna göra dagsturer på helgerna. De båtar vi främst intresserat oss för har framförallt haft en eller två dieselmotorer och med uppgiven förbrukning 1,7-2,5 l/nm. Hustrun har åtminstone tillfälligt lagt veto mot kompromissalternativet lite större båt ex. Flipper 760 utan tycker att vi då lika gärna kan behålla den båt vi har och känner.

Samtidigt är min oro att vi med en större och därmed rejält törstigare båt riskerar att sammantaget åka mindre, helt enkelt eftersom dags- och helgturerna blir så mycket dyrare än vad de är idag. Att det så att säga skulle ta emot att bokstavligen bränna 1000 kr för att under några timmar få ströva runt på Bullerö.

Sålunda, finns det någon med erfarenhet av att gå upp i storlek som har någon klok lärdom att dela med sig av? Åker man mer och längre? Nyttjar man båten mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klok, vet e katten men olika båtar har vi haft.

 

Större båt = större utgifter är sant.

 

Större båt dagsturer är troligen inte sant. Därför att man kan lika gärna bryggsegla.

 

Varför din tredje frågeställning/tanke angående släkt och vänner till båten blir mer än trolig.

 

Men en sak som är sann är att man nyttjar båten mer. Vi är t ex snart inne på vår fjärde semestervecka och har bara varit iland för bunkring samt  gräsklippning. mvh/Nitro

 

Ps tänk noga igenom vad det är för mot/or-er på er kommande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat mycket i samma banor som du, att gå upp i mitt fall från 25 fot till strax over 30. Kanske också någon form av kabinbåt med tanke på att vädret i Sverige är så ombytligt.

Men det är ju förknippat med en hel del kostnader.

Min slutsats har blivit att man faktiskt inte vill sitta i en båt när det regnar, nästan oavsett storlek. Båtar använder man när det är fint väder. Och då vill man inte ha tak över huvudet som inte går att ta bort.

Jag tror inte heller att det faktiskt blir så värst mycket rymligare att gå upp 10 fot att man faktiskt vill ha med släkt o vänner på semestern. Det blir ju mest trångt. En del av lyxen med en båt är ju enskildheten.

Så det blir för egen del att satsa vidare på den nuvarande skönheten. Dessutom är det faktiskt så att Stockholms skärgård är bland de regnfattigaste områdena i Sverige sommartid, så problemet med regn är nog mentalt överdrivet.

Och runt i Stockholms skärgård kommer man ju relativt snabbt i bara 20 knop. Drar det in lågtryck är det bara att vända hemåt.

Ta flyget till Gotland o bo på ett riktigt bra hotell. Det blir ändå pengar över.

Och fortsätt njut av ytterskärgården på helger o kvällar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en större båt så kör man mycket sakta för att hålla nere bränslekostnaden. Har en 40-fotare med två stora dieselar, skulle jag köra i marchfart ca 20-23 knop så slukar den 5-6 l per distans. Nu ligger jag i 8 knop 1000v/motor, då ligger den på 2-3 l /distans. Fördelen med en stor båt är: mer vatten, mer stuvutrymmen för förnödenheter, mer batterikapacitet, större kylskåp, mer plats för släkt och vänner.

Jag är helnöjd med vårat uppköp.

post-10000462-1394235586,4009_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om frun driver frågan - motarbeta henne inte.

 

Dessutom finns det båtar som går på luft. Bränslekostnaderna för det tilläggsbränsle som ev. behövs är minimal.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag personligen är ute längre med stor båt och då dör det inte så mycket om den drar lite med. Oftast åker man bara korta bitar mellan öarna. Sedan hänger det ju jätte mycket på vilken typ av båt man väljer, halvplanande, snipa etc.  När jag hade min Sea ray 268 så tog jag några dagsturer. Från sthlm/södermalm till söderö (utanför Nämdö) Lugnt tempo ut å full fart hem på kvällen. Där gick det åt minst 200l, hehehe, enligt flödesmätarn drog den 6,8l/M just då. Men väljer man rätt fars så kam man köra ganska snålt även med en 7,4l mercruicer. Men en disel på ca 200Hk är väl att föredra i en planande båt i 8-9meters klassen.

Hitta nå på blocket som kanske inte är helt fel

http://www.blocket.se/vi/17343940.htm?ca=11_s

Eller en båt jag personligen har varit på väg att köpa(inte just denna men modellen)

http://www.blocket.se/vi/17450078.htm?ca=11_s

Har man lite tid över och tycker det är kul och fixa så.

http://www.blocket.se/vi/17607775.htm?ca=11_s

Riktigt trevlig båt. Min 268 som nästan är av samma typ drog 1,8l/M enligt flödesmätare

http://www.blocket.se/vi/16445755.htm?ca=11_s

En av mina favoriter som jag själv ägt. Mycket utrymmen å går kanon fint.

http://www.blocket.se/vi/16515068.htm?ca=11_s  Finns även med hardtop som kanske är mer praktiskt men mindre soligt. http://www.blocket.se/vi/15251483.htm?ca=11_s

Kika även på Coronet, Nimo, Skilsö m.m

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gillar Flippern och tycker att 760 är för liten så tycker jag du ska titta på Flipper 850.
I år blev det drygt tre veckor i sträck med vår 850 sedan kom stormvarningen och då åkte vi hem.
Innan 850 hade vi en 18 fots båt och då blev det ju mest dagsturer och då var det frun som just ville ha mer utrymmen och bekvämlighet och då blev det till slut en 850 som vi nu är väldigt nöjd med.

Vi marshar 21-24 knop och har en snittförbrukning på ca. 1,3 liter / disans.
Misstänker att driftkostnaderna inte skiljer specieltt mot din 700.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte från segel till motorbåt. Från 22 till 29 fot och från diesel till bensin. Och från finsk till USA-Båt.

Jag är mycket nöjd med allt. Bensinmotor är mycket bättre en diesel tycker jag. Drar inte så mycket även vid farter runt 25-30 knop. Dessutom är bensinen just nu billigare.

Bayliner 2855 har hittills varit en kanonbåt för oss och vi har haft många gäster med oss ute. Vi var ute 25 av hustruns 28 semesterdagar plus en hel del helger och kvällsturer. Ljungskile - Marstrand på en kväll är nu möjligt med snabb motor men inomskärs i Bohuslän går båten bra i fem, sex, sju knop mellan holmarna och drar inte upp någon sjö.

 

Lycka till med ditt båtköp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss har det varit så att ju större båt desto mer har vi varit ute. Det har också varit så att bränslekostnaden har varit den minsta posten på båt-kontot, trots planande båtar.

En större båt har ofta, som någon skrev, mer vatten, större kylskåp, mer batterier och allt sånt som underlättar att vara ute lite längre.

Jag är lätt skeptisk till tvåmotorer. De drar nästan alltid mer bränsle och är dyrare att serva/underhålla än en. Driftsäkerheten kan man täcka upp för genom ett reservsnurra på badbryggan.

Man ska dock inte tro att man kan vara så väldigt många fler när man går upp i båtstorlek. Man vänjer sig snabbt med lite mer utrymme och skulle vädret vara lite sämre går man lätt på varandra även i en lite större båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka synpunkter och tips. Det blev ganska många svar på en gång, kan anta att det har att göra med dagens usla väder.

Jag känner väl igen mig i fwilkens rätt krassa analys; visst är det så att man inte vill vara ute med båten när det regnar och egentligen är det ganska bra väder i Stockholms skärgård. Problemet hittills är att prognoserna ofta säger att det under en helg blir lite blandat väder, sol och kanske någon skur och ibland lite mer regn. Framförallt förra sommaren upplevde jag en allt större frustration över att vi ofta höll oss på land eller bara tog en dagstur för säkerhets skull och att man i efterhand kände sig snuvad på en båthelg. Den tes jag vill testa är att man med en större båt, med mer utrymme och mer komfort, kanske vågar ge sig ut på fredagskvällen lite oavsett väder. När det gäller långresor är det lite samma sak. Vår första sommar i skärgården var förskräcklig och vi låg inregnade flera dagar på Möja med inget annat att göra än att gräla (det finns verkligen ingenting att göra inomhus i skärgården förutom att sitta och käka upp semesterkassan på sjökrog, allt bygger på att man är ute). Efter det har vi blivit snabbare på att åka hem vid dåligt väder, men det innebär också att vi hittills dragit oss för att planera längre resor.

Skräcken är som sagt att vi lånar upp några hundra tusen ytterligare samt lägger X antal tiotusen och Y antal arbetstimmar på vårrustningar, prylar, hamnplats osv. för att i slutändan tycka att marginalkostnaden i form av bränsle är för dyr med följd att båten blir liggande oanvänd. Det är här jag känner att jag behöver lite vägledning av er kloka som redan vandrat denna väg, tror på intet sätt att  jag är först.

När det gäller eventuell ny båt så har jag haft lite olika teser, alltifrån stora snipor och motorseglare till en större Flipper. Känslan nu är att vi, om vi ska byta, ska pröva något annorlunda mot idag. Dagens idé är att acceptera högre bränslekostnader för en större båt som man kan helst kan stänga om sig, med kanske t o m två dieslar (dubbla motorer är ett önskemål från den hustru som inte byter olja och drevbälgar men som tycker sig se ett samband mellan att motorer pajar och att det blåser upp till storm), mer fria ytor och helst stort möblerbart akterdäck. Har tittat på en Fjord 930 för 600´ på Riddarfjärdens marina men tycker det är väl mycket pengar, har också funderat lite på Coronets 32-fotare som verkar riktigt fina och finns i väldigt olika prisnivå beroende på motor. I bakgrunden lurar de förnuftiga dubbelruffarna typ Flipper 850 och Oxelö 30 där framförallt Oxelön känns som riktigt mycket båt för pengarna. Även den föreslagna Albin 30 och SeaRay kanske förtjänar en närmare granskning, hittills har jag aldrig kollat på amerikanska båtar eller båtar med V8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske detta vore ngt för er.

http://www.blocket.se/vi/17368682.htm?ca=15_s

bränsle förbrukningen som är uppgiven har iallafall för oss de senaste 3 åren stämt kusligt bra, vi har kört ca 60- 100 timmar / säsong. Helt klart är att man använder båten mkt mer än när vi hade vår lilla HT båt. Det blir en sommarstuga, där du oftast puttrar runt i 5-7 knop (ca 1000-1100 rpm) men kan dra på om du vill eller skulle behöva.

Båten är av modell 'Deep V' dvs. 20 graders V botten, sjöegenskaperna är mkt goda. (Har själv kört i ca 2-2,5 meters vågor, viss gungar det, men inte så det känns osäkert.) Att plana båten när det går 'vita gäss' på sjön är inga problem alls, tvärt om betydligt behagligare än att då köra i 6-7 knop.

Anledningarna till att vi nu bestämt oss för att sälja är många, men MC suget hos oss båda (mig och sambon) är fortfarande väldigt stort. Barnen har nu blivit så stora att dom faktiskt inte frågar efter oss/båt längre och då vill vi återuppta MC livet i några år. Och att ha både stor båt och var sin MC fungerar inte för oss.

/RC 



Senast ändrad av RCarlsson | 18 augusti 2008 | 22:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart är att du får betydligt mer båt för pengarna om du handlar Amerikanskt. Har själv inte stort men har kollat mycket både när jag varit i Tyskland och via Amerikanska importörer. Det lär bli en större om några år när barnen inte kan ligga hur som helst längre :)

Berätta hur det utvecklar sig och Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har väl inte så mycket att komma med, olika människor har olika livssituationer.

Men jag tuffar runt i min Saltö 31, 2-rum-å-kök som jag inte vill byta bort. Fast jag ofta åker ensam i den. All utrustning på plats, gott om utrymme inomhus när det regnar. 5 personer har sängplats utan att trängas alltför mycket. Behöver inte bädda upp innan frukost i mittsalongen. Lite tyngre och stadigare när det blåser. Stor men inte så stor att man inte våga smyga in i grundare vikar.

Had tidigare sommarstuga plus en 5,5 m hardtopbåt. Men bytte rasket till en flytande sommarstuga.

Var ute två veckor nu under bästa semestervädret. Dagsturer görs faktiskt, ganska ofta. Eller en spontan ut-på-kvällen-hem på morron-övernattning. Ligger neråt Nynäshamn så man är redan i skärgårn så fort man lämnat bryggan. Finns inget som slår att vakna till fågelljud och spegelblank naturvik.

Har bara en motor, men ganska ny sedan 2002 vilket känns tillräckligt tryggt. Och är med i både Sjöassistans och RS. Har legat på 1.3 l/nm hela sommarn hittils. Mest beroende på att jag håller semesterfart 7 knop i stort sett jämt, men kan dra iväg i 20-23 knop när det behövs (när systemet håller på att stänga eller så. :-)

 



Senast ändrad av Anders_St | 19 augusti 2008 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som att det här är fel land att åka stor båt i. Bara regn och elände och ett drivmedelspris som orsakar hjärtinfarkter. 5-6 liter/nm innebär ju 70-80 kr/nm eller 350-400 kr landmilen....

Detta för att tuffa runt i en grön stinkande sörja som kallas Östersjön. Nej, det är nog bättre att spara ihop en slant och sticka till Bahamas istället...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad ska jag säga?? Det kostar att ligga på topp, men vi har valt en flytande sommarstuga med sjötomt. Det blir inga Bahamasresor inga fjällresor, vi lägger allt på vårt sjöliv. Och stormtrivsTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... förr fanns det en 'tummen upp' smajlis.. den vill jag ha nu....

 

Visst är det så, flytande sommarstuga, havsutsikt, egen brygga vid havet, kvälls sol om jag vill, ingen gräsmatta att klippa etc.

 

När man sedan har haft det så i några år, så kanske man vill sälja och bli återfallsknutte... just så är det för oss nu.. men jag skulle inte vilja byta de år vi haft vår båt, absolut inte! - Var sak har sin tid, heter det ju!

 

/RC




Senast ändrad av RCarlsson | 19 augusti 2008 | 16:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en 6m dc tidigare i många år, men har nu bytt upp mig till en 9m midkabins-dc.

Tycker allt man kan vara ute längre än tidigare och framförallt bekvämare än tidigare, men som tidigare nämnts styrs det mesta för oss också främst av hur vädret är !

Även om jag kan knalla runt i båten under kapellet eller i kabinen när det regnar så är det ju inte så värst spännande efter några dagar om regnet håller i sig (och så har det tyvärr varit även denna sommar - långa perioder med antingen eller sol/regn).

Mitt båtägande bygger på att det blir hyfsat många och helst sammanhängande soldagar så man kan passa på och njuta med sol och bad osv. Regnar det oavbrutet blir det inget båtåka för mig iaf.

Har varit ute några midsomrar då det varit mer eller mindre ihållande regn och nu lärt mig att jag då hellre firar den helgen under tak i hus/stuga. Är det däremot fint så finns det inget som slår båtmidsommar :)

Sammanfattat kan jag väl säga att med min större båt är jag gärna ute längre perioder (under förutsättning att vädret är fint/hyfsat) än jag gjorde med min förra mindre båt med färre bekvämligheter (kyl, toa, landel, micro, kök osv..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det drog min båt när man låg i farter precis innan planing och full gas. Drar man av och machar 25knop så drog hon 1,6-1,8 l/M. Så inte behöver man vara förmögen som du tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Flipperskepparn! Läste dina fortsatta funderingar o kommentarer.

När du nu utvecklat det litet är jag benägen att stötta ditt sug efter en större båt.

Såg att du funderat på Coronet 32 OF. De är otroligt fina, men definitivt en fint väder båt med enda styrplatsen uppe på flybridge. Dessutom tungdrivna, så utan modern diesel tror jag det blir svårt att komma ner i rimlig bensinförbrukning. En riktigt stor båt (kanske inte världens vackraste men fantastisk planering) är Coronet 32 Deepsea. Går att hitta i pedantskick för rimlig peng

Jag skulle också vilja slå ett slag för gamla klassiska Storebro 34 med plastskrov. Förutsätter att du är litet träbåtsintresserad, men erbjuder i så fall storartad komfort o kvalitet. kanske utanför din budget? Annars har ju flera norska producenter gjort fina båtar som Windy, Joda, Marex etc. Men jag skulle slå ett slag för en båt som har pentry i sittbrunnen. Inge roligt att stå inomhus finaste dagen på sommaren o rumstera. Om det inte går, så se i alla fall till att pentrysektionen är avskiljd med dörr från sovavdelningar. Annars luktar sängkläderna pytt, varmkorv, makaroner o kokt potatis...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tittat runt på allehanda båtar i ~30-fotsklassen har en styck Coronet 32 Oceanfarer inköpts. Föll för det enorma akterdäcket och den husmässiga inredningen utan förarstolar som tar upp plats. Detta ex dessutom med ny maskin och vad jag kan bedöma mycket gott skick vilket gör att man kanske kan få se sina barn lite oftare.

Var först inne på Fjord 880 och 930 men som tur var fanns det andra som var snabbare att slå till på de objekt jag var intresserad av.

Nu ska Flippern säljas, förhoppningsvis i höst men med tanke på de ekonomiska oroligheterna kanske man får vänta till våren.

Får väl återkomma nästa höst med en rapport om det blivit något mer båtåka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du kommit i hamn med bytet :-) Särskilt i dag när solen äntligen skiner (på Södertörn).

Tänkvärt att läsa dina funderingar, särskilt för mig som är nästan i mål (la första budet på mitt andrahandsalternativ i dag). Vi är på väg att byta från 16 fot (enbart dagsturer) till 27 fot (stor nog för långhelg, men kanske för liten för familj med 3 barn en hel vecka).

Drygt att tanka en större båt --- jag har planerat en lösning som jag tror fungerar. Innan semestern startade vi ett konto en en annan bank för att slippa kostnaderna för valutaväxling (1,5% hos SEB, gratis hos GE) och bankomatuttag utomlands (35 kr hos SEB, 12 gratis hos GE). Nu ska detta konto bli båtkonto så att alla fasta kostnader som har med båten (service, försäkring, vinterförvaring) dras från det, men plastkortet får också följa med för att tanka båten. Under vintern ska det gå över några 1000-lappar varje månad dit, så att det finns gott om pengar att tanka för nästa sommar. Och genom att alla kostnader ligger på ett eget konto blir det uppenbart att t ex försäkring och service är betydligt dyrare än att tanka ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...