Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Solvigg-21

Motorstopp vid växling

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta AQ170 och 280 drev från mitten på 70-talet.

Mitt problem, som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, är att jag ofta får motorstopp när jag växlar mellan fram och back. Det är inga problem att starta motorn efter ett sådant stopp men det blir problematiskt t. ex. när man skall lägga till. Detta beteende har uppkommit på senare tid och är inget jag lidit av tidigare.

Är det någon som kan något om detta?

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man skriver något konstruktivt, vore det bra att veta vilket tomgångsvarv du har. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en del motorer, bla min, så sitter det en brytare som bryter tändningen vid växling för att minska slitaget på drevet. Så när man växlar bryts tändningen för att sedan gå på igen direkt när växeln ligger i. Sitter oftast microbrytare där växelvajern mynnar ut. Någon av dessa kan va för långsam att slå tillbaka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Thomas

Gör rent munstycken i förgasarna och gör sen en grundinställning av förgasarna,finns att hämta på nätet på pentas hemsida,kolla att bensin kommer samtidigt ur rören som sprutar ner i förgasarna när du rör gasen,skruva in luftskruvarna i bott och skruva sen ut dom 1 1/4 varv (tror jag). Hade samma problem med min B30 men går nu som en klocka

Mvh Henrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vp har ingen sån lösning med brytare vid växling, det är ett mercruiserpåfund som möjligtvis minskar slitaget på deras drev men som också orsakar otaliga problem när dom strular.

 

smuggler28 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, jag har nog också för låg tomgång.

Vilket är maxvarv vid växling?

AQ130-280

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...