Solvigg-21 0 Postad 16 Augusti , 2008 Jag har en Volvo Penta AQ170 och 280 drev från mitten på 70-talet. Mitt problem, som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med, är att jag ofta får motorstopp när jag växlar mellan fram och back. Det är inga problem att starta motorn efter ett sådant stopp men det blir problematiskt t. ex. när man skall lägga till. Detta beteende har uppkommit på senare tid och är inget jag lidit av tidigare. Är det någon som kan något om detta? //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 17 Augusti , 2008 Innan man skriver något konstruktivt, vore det bra att veta vilket tomgångsvarv du har. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slproject 0 Postad 17 Augusti , 2008 På en del motorer, bla min, så sitter det en brytare som bryter tändningen vid växling för att minska slitaget på drevet. Så när man växlar bryts tändningen för att sedan gå på igen direkt när växeln ligger i. Sitter oftast microbrytare där växelvajern mynnar ut. Någon av dessa kan va för långsam att slå tillbaka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skibsplast 0 Postad 20 Augusti , 2008 Tjena Thomas Gör rent munstycken i förgasarna och gör sen en grundinställning av förgasarna,finns att hämta på nätet på pentas hemsida,kolla att bensin kommer samtidigt ur rören som sprutar ner i förgasarna när du rör gasen,skruva in luftskruvarna i bott och skruva sen ut dom 1 1/4 varv (tror jag). Hade samma problem med min B30 men går nu som en klocka Mvh Henrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 20 Augusti , 2008 vp har ingen sån lösning med brytare vid växling, det är ett mercruiserpåfund som möjligtvis minskar slitaget på deras drev men som också orsakar otaliga problem när dom strular. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lirare 0 Postad 28 November , 2008 låter som någon av förgasarna flödar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 30 November , 2008 Jag har samma problem, jag har nog också för låg tomgång. Vilket är maxvarv vid växling? AQ130-280 /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser