Hustler 0 Postad 15 Augusti , 2008 Hej, går i köpestankar om en båt med en 50 HK Mercury från 1969. Rådfrågade min svärfar om vad han tyckte om det hela och han tyckte att motorn var för gammal, osäkert om den skulle hålla. Så frågan är hur pålitligt det är att köpa en så gammal motor av denna modell? (självklart förstår jag att det beror på den enskilda motorn och att båtmotorer precis som gamla bilar kan klappa ihop närsomhelst) Något man ska tänka på att titta efter? vad skulle en sådan motor som går bra och inte har några synliga fel vara värd om den såldes separat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 16 Augusti , 2008 Mercury brukar tuffa på länge. Och ja den är gammal och törstig. Jag fråga vår lokala Merc-service vad man ska se upp med på dessa gamla, det var ifs en -66, och svaret var: Allt på dessa gamla. Värdet är väl runt 4-6000 beroende på skick. Det är vad de brukar begära på Blocket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rille1 0 Postad 16 Augusti , 2008 Hur ser den ut utvändigt, mycket korrosionsskador? Vad har den gått i för vatten? Jag tycker att dessa gamla motorer är väl värda att bevaras, men jag är ju veteranfantast och partisk i frågan. However, jag har själv köpt en gammal Merc 500 från -64 som gått i sötvatten. Den är i gott ickekorroderat skick ut o invändigt, och efter lite renovering såsom nya kolvar, ringar, vevaxellager och packningar så kommer den att bli en bra motor. Kanske behöver växelhuset kollas oxå.Visst kostar det lite i delar och jobb, men det är den värd. Men det beror ju som sagt på vad man vill med sitt båtliv, för egen del gillar jag skarpt att ha en tidsenlig snurra på akterspegeln. Mvh Rille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 16 Augusti , 2008 Det där var en riktig skönhet Rille1. Jag har några stycket själv men de är inte lika fina. Merc 500 -71 och -66, Merc 1000 -63, Merc 1150 -70, Merc 950SS -67 några skrotmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riviera 0 Postad 19 Augusti , 2008 Ja du! Som ngn sa tidigare... Det beror på vad du vill med ditt båtliv. Och om du är mek.kunnig alt har ngn kompis som kan. Jag tillhör de som vill ha en tidsenlig motor - vilket innebär att jag mekar endel. Det finns trots allt en hel del reservdelar att köpa på märkesverkstaden så det mesta går att laga. En annan fördel med gamla grejer är att det är billigt att köpa en reservdelsmotor man kan plocka delar av - kostar kanske en 5-hundring eller så. Var inte skraj att köpa gamla motorer - går dom så går dom och då är ju allt frid och fröjd eller hur?! Resten mekar man rätt! ;-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robert75 0 Postad 30 Augusti , 2008 Hej alla fantaster. Har själv en 69 50HK, som går i saltvatten. Haft en service en gång och rensat förgasaren 1 ggn. Inte bytt tändstift . Kör varje år med den men inte särskilt mycket. Har just nu problem med att den inte alltid svarar på gasen när jag stsrtat motorn. Använder lilla gasen för att rusa motorn och får den till slut att varva upp. Tills nu då det kan ta upp till 2 sjömils långsam gång innan den tänder och sticker iväg. Tror att det beror på tändstiften. Förslag till att byta till vanliga enkla B8HS-10. Vad tror Ni om mitt problem och passar tändstiften till den här gamla maskinen? Hälsningar Robert75 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser