Hussen 0 Postad 15 Augusti , 2008 Jag håller på att byta kamaxel i samband med nyplanad topp och ny packning. Ett problem jag stött på är när jag demonterat toppen och skall lossa skruven som sitter på vevaxeln och håller remskivan så kan jag inte låsa vevaxelrörelsen. Motorn snurrar och jag vet ej hur kag kan låsa motorn så att jag kan lossa skruven. Någon som vet hur man gör? Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Augusti , 2008 Antingen kör du loss muttern med en mutterdragare eller så låser du svänghjulet så kan du dra loss muttern. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hussen 0 Postad 15 Augusti , 2008 Vet du hur jag kan låsa svänghjulet, jag håller på att byta med motorn monterad i båten, och jag hittar inget sätt att låsa svänghjulet? micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 106 Postad 15 Augusti , 2008 Ta loss startmotorn och spärra mot startkansen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 16 Augusti , 2008 du kan komma åt kuggkransen utan att demontera startmotorn. många motorer saknar skyddsplåten på undersidan. in med en stor skruvmejsel där och stoppa kuggkransen. ps glöm inte att ta ur ventillyftarna innan du drar ur kamaxeln, annars kan dom rasa ner eller hamna på tvären, och då får du lyfta ur motorn i alla fall. ds smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 16 Augusti , 2008 Är det en ny kamaxel så tänk på att nockarna måste smörjas med mollyfett annars så är risken stor att den slits ner nästan direkt. Det kan vara värt att göra på en beg också då lyftare och kamnock är ett inslitet par. Och har man inte ordningsföljden på lyftarna eller fick inte med dessa till den beggade kammen och anv befintliga så måste det slitas in igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 16 Augusti , 2008 Verkstadshandbok till B20 finner du här, http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/index1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hussen 0 Postad 16 Augusti , 2008 tack för tipsen, det är mycket att tänka på, det blev till att demontera startmotorn, jag kan lova att den satt fast ordentligt. JAg har smort nockar och rengjort alla delar. JAg förväntade mig något märke eller liknande när jag skall ställa in kamaxeln i förhållande till vevaxeln. Jag hittar ett märke på svänghjulet som skall sitta p kamaxeln men inget på vevaxeln, är det någon som vet hur det skall vara? Problem har jag, men kul har jag också Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 16 Augusti , 2008 märket ska sitta på båda kugghjulen. den ena i en kuggdal och det andra vid en kuggtopp. det ser ut som ett smalt fräst spår på framsidan av kugghjulet (frammåt mot fören i båten). kanske en halv milimeter djupt. borde vara lätt att hitta. smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hussen 0 Postad 16 Augusti , 2008 det sitter ett fräst spår på kugghjulet som sitter på kamaxeln, men inget på vevaxelns. Min vanliga tur..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 17 November , 2008 Kanske för sent för TS, men alltid kan det hjälpa nän: På kamaxeldrevet finns en infräst skåra/streck som är ganska lätt att se. På vevaxeldrevet finns en instansad liten punkt som inte alltid är lätt att se. Tvätta av o ha t.ex. en ficklampa med när du ska ställa in så löser det sig nog. Senast ändrad av KillerBoo | 17 november 2008 | 10:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser