slav3r 0 Postad 15 Augusti , 2008 Hej undrar om någon känner till en enkel värmare att ha i båten. funderar om det finns någon som man kan köra på 12 v. Har en Uttern D55 och när man sover så här på sen sommaren blir det så fuktigt o rått i båten skulle bara vara nå enkelt som håller det där råa borta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 15 Augusti , 2008 Vi kör med värmeljus - den större varianten. 1 till 2 värmeljus håller fukten borta en hel natt i ruffen. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slav3r 0 Postad 15 Augusti , 2008 har funderat på värmeljus jag med det behövs ju inte så mycke värme för att hålla fukten borta men jag tycker det är lite otäckt att ha levande ljus. skulle villa ha tag på någonting som man skulle kunna köra på 12 v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangemask 0 Postad 15 Augusti , 2008 Ställ värmeljusen i diskhon eller i en kastrull så är det ingen fara. Självklart ska man ha respekt för ljus ombord men på dessa sätt finns det ingen risk att det tar eld. 12v värme vet jag tyvärr inget men finns det så hade det vart kul att veta..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 15 Augusti , 2008 Säger bara Heat Pal!!!! Enkel, lättstuvad,flyttbar, koka vatten möjligt, tippsäker. Bränslet litet dyrt men varmt o skönt.....precis som hemma!!! Kring tusingen att köpa. Reservvärme inte bara i båten även hemma när hålen i väggen inte funkar. 12 v har Du inga batterier kvar till hemfärden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 16 Augusti , 2008 att få hållbar värme från 12 voltsystemet är nog omöjligt. vanliga batteribankar i en båt innehåller inte tillräckligt med energi helt enkelt. du skulle tömma batterierna på några minuter om du tog ut det du behöver för din båt. gissar att du behöver mellan 500 och 1000 watt en kall augustinatt i båten. jämför med att glömma halvljuset på bilen som drar 100 watt. tomt batteri på några timmar. men man trodde inte man kunde flyga eller resa till månen heller så kommer du på en lösning så är jag idel öra. smuggler 28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Augusti , 2008 Att värma båten med batterier ÄR omöjligt. Exempel, ett 12 voltsbatteri på 100A innehåller enkelt uttryckt 1200 watt under 1 timme. Men man ska aldrig dra ur ett batteri mer än till hälften så då blir det 600 watt under en timme kvar att använda, inte mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slav3r 0 Postad 16 Augusti , 2008 Hej all tackar för alla svar 12v värmning är nog bara att glömma, Heat Pal verkade bra men jag har läst lite om dom och tidigare debatter här på forumet å det verkar inte vara så säkra dom heller, jag skulle nog ha svårt att sova om man vet att det står en brännare i båten å brinner. Nää detblir nog som Donna-Lee sa att trampa runt i båten och slå åkarbrasa eller hitta på något annat... Senast ändrad av slav3r | 16 augusti 2008 | 13:05 Senast ändrad av slav3r | 16 augusti 2008 | 13:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 16 Augusti , 2008 Finns även nån typ av kasset som du sätter in ett gäng värmeljus i! Har hört att den ska vara bra! (Ej provat) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Augusti , 2008 Den värmaren höjer jag ett varningens finger för. den heter Easyheat och har orsakat ett flertal brandtillbud. Man ska ställa in flera värmeljus i den, men värmen inne i den gör att lågorna slås samman till en enda jättelåga. Man ska inte ha något brinnande i det utrymme man ska sova i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Samot74 0 Postad 16 Augusti , 2008 Håller med föregående talare fullständigt livsfarliga grejer ha alldrig många värmeljus tätt i hop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 16 Augusti , 2008 Hallå vad är farligt med Heat Pal(eller annan brännare typ Pod)??? Använt den i 10 år nu utan problem...allt handlar om att tänka till med cirkulation o att den ärplacerad på rätt ställe i båten. Den skall vara tippsäker alltså vätskan rinner inte ut om du tippar den, lågan kommer Du inte ifrån.Den placeras givetvis inte.nära så att sovsäck/täcke kan ramla över. Vill man kan man säkerställa med clips annat att locket inte ramlar av om man råkar välta den. har Du kapell till kan Du placera den uppe o det ger ändå bra värme i hela båten, ingen värme som håller undan fukten utan skön, hemmavärme. Vad är inte farligt om man inte tänker till litet extra????? Ligger hellre i filsingar än går upp med jämna mellanrum o gör åkerbrasor. vi knallar runt med 100 l bensin i tanken utan problem......Låna en o testa först !!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 Augusti , 2008 ....gravljus med mässingslock på , finns på ICA och brinner 48timmar ! det man ska tänka på är att inte ha för tätt inne , allt som brinner ska ha syre , och Ni me' .........! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 17 Augusti , 2008 Bra info om denna kasett! Hade inte hört detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 17 Augusti , 2008 köp en heat -pal.kanonbra värmare .Det farliga med olika värmare med en låga som värmekälla är att den förbrukar syre.I en båt med trånga utrymmen samt dålig ventilation kan man om man inte ser till att ventilera rätt drabbas av kolmonoxidförgiftning som är en lömsk förgiftning du känner oftast inte av någonting alls förren det är försent och du somnar in för att aldrig vakna mer.Dramatiska ord men för några stycken i år även sanna. Om du är osäker på säkerheten med tanke på ventilationen samt risken att drabbas av kolmonoxid förgiftning.---köp en co2 varnare den varnar om syrehalten skulle sjunka i båten p.g.a. tex en värmare som förbrukar för mycket syre. Det finns en del som skulle vara i livet idag om de hade installerat en co2 varnare. Kostar ca 400 kr och ser ut som en brandvarnare. Nu låter jag som en försäljare men jag har köpt en själv och jag har provat den.Den varnar direkt. För min familj känns det i alla fall som en extra trygghet. Senast ändrad av bodpat | 17 augusti 2008 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser