Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
Andoh1

ca 65 minuter 2008

Rekommendera Poster

Har sedan midsommar kämpat med Seffle tändkulan utan att ha kört mer än korta vändor med flera stopp och bogsering i hamn.

Snipan sefflen sitter i är fullt duglig och i bra skick, men har en motor man inte kan lita på...., och en sådan vill man inte gå ut med.

Byter motor i vinter, men vad skall man ha ?

Sefflen är på ca 8 hk bör kanske ha starkare? Snipan är av väner typ ca 8,5 x 2.

Vet att det ligger massor på blocket men här finns kunskap vad skall vi lägga i henne för att  våga gå ut 2009 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet?

Jag körde 100 sjömil med min 15hk säffle utan bekymmer.

Ångrar jag sålde den, superenkel motor att meka med, visst jag gjorde en rejäl genomgång på den men ingen renovering, utan bara såg till att det va okay bränsletillförsel med rena filter och sotat toppen,

justerade så den sprutade in vid rätt tidpunkt mm. Just some maintaince

En evighetsmaskin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte skall du göra dig av med en klenod. Då är det bättre att få iordningställt din evighetsmaskin. mvh/Nitro

 

Ps det är tändkulans dag i Lysekil imorgon  (lördag) åk dit och få lite tipps



Senast ändrad av Nitro | 15 augusti 2008 | 22:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan ha en liten kompl. utombordare att sätta på aktern utifall att, för att känna mer trygghet... Vore synd att byta ut den gamla maskinen, finns inte så många kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör mig inte av med den, skall helt enkelt spana in ett nytt trä projekt att sätta den i men snipan vill ha redan till våren... och är inte ledsen om jag kan starta den med nyckel Glad

Problemet är att den startar ganska lätt, men den ryker som besatt. dessutom blir den svag och dör helt utan anledning.

Jag hittade ett fel i bränslepumpen en ventil som jag gjorde rent startade glad i hågen och trodde att nu är det kirrat. Sedan kom röken..... denna dagen blåste det 0 sekundmeter och efter 10min låg det en tät dimma över sjön. Läste i instruktions boken att vit rök är att den inte går varmt nog? därför lät jag den gå en god stund fram och tillbaka men det slutade med att den tappade kraft och inte ens när jag la ur växeln orkade den.

Tog isär pumpen igen men nu fungerade ventilen, nästa steg är väl regulatorn och insprutnings inställningen,

Det är min brors gamla båt och jag vet att för 10 år sedan gick den jätte bra, därefter har den stått i ett båthus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har efter båtmässa i Göteborg prutat och varit allmänt pain in the a** på mässans diselmotor försäljare (att de inte inser att det är finans kris Cool)

Bestämt att vi (jag och frugan ) plockar ner och försöker få faanskapet att gå...

Har någon här kunskaper om motorn skriv då för vi plockar ner henne i dagarna och får vi ingen ordning sätter jag i en disel till sommaren och då tystnar en kula till ........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du får vatten i cylindern när den blir varm pga all den vita röken. Kan även vara mycket  kondensvatten i tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ta kontakt med Anders Winter på nedanstående hemsida, han vet det mesta om seffle motorer.  Förmodligen tappar den kompression när den blir varm och därför förbränner han inte bränslet vid tillräcklig temperatur och blir då svagare också, men hör av dig till Anders så hjälper han dig nog

Lycka till

http://web.telia.com/~u86703513/



Senast ändrad av wetallt | 16 februari 2009 | 13:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jope var där i Lysekil men de var mer intresserade av motorn än att den satt kvar i båten.. träffade väl fel gubbe men nu är jag igång med  en ny teori efter ett redigt ladugårdsras 2010. Ligger  en nyrenoverad seffle (dock ej startad så det blir en intressant vecka :) ) Då jag lät henne ligga kvar i båten.



Senast ändrad av Andoh1 | 02 augusti 2011 | 01:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att ta upp en 3 årings tråd.cool

Hoppas att du bli nöjd med ny renoverade seffle och kan gå ut på många trevliga turer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...