Treudd 0 Postad 15 Augusti , 2008 Enligt telias täckningskarta så ska det finnas mobiltäckning mellan fastlandet och Gotland. Är det någon som har åkt över och kan bekräfta? Funderar på att åka över till nästa sommar. Är det som har åkt över nyligen med motorbåt (26 fot) och kan dela med sig med lite erfarenheter? Funderade på att åka sträckan Huvudskär-Gotska sandön-Fårö-Gotland för att minimera sträckan över öppet hav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 15 Augusti , 2008 Ska du iland på de ställen du skriver om? Då blir det till att vada eller ha jolle med. Vid sandön är det otroligt långgrunt och du måste ankra en bra bit ut. Någon hamn finns inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 15 Augusti , 2008 Har läst på en hel del. Vet att sandön är långgrund och att det saknas naturhamnar runt kusterna. Att det är gästhamnar som gäller... Det jag funderar mest på är som sagt överfarten. Invänta lugnt väder, gå tidigt på morgonen. Är det bra förhållanden gör man Huvudskär-Gotska sandön på mindre än 2 timmar. Men man vill fortfarande kunna kommunicera vid eventuella motorproblem eller liknande. Alternativ hitta någon som ska åka samma sträcka och ge sig av samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 16 Augusti , 2008 Ingen som har åkt över? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 17 Augusti , 2008 Jag har åkt över många gånger men inte sitter jag och stirrar på mobilen under tiden för att kolla om jag har täckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Augusti , 2008 Jag skulle nog inte lita på att det finns mobiltäckning på det öppna havet. Om jag förstått det hela rätt så är räckvidden 12 nautiska mil från en 3g-sändare, medan den är 18 M från en GSM-dito. Alltså skulle det ju behövas slavsändare ute till havs, finns det? En VHF är nog bra att ha med. Och du, det finns inga gästhamnar heller på sandön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 17 Augusti , 2008 Du kan inte räkna med mobiltäckning hela vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 17 Augusti , 2008 Jag vet att det inte finns någon gästhamn på sandön, svajankring och jolle gäller... Skumt att täckningskartan visar att det ska finnas täckning, någon slavsändare lär inte finnas. Hursomhelst är det kanske bäst att inte lita på mobilen för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 17 Augusti , 2008 Det är INTE mobiltäckning hela vägen. Jesper - Visby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 17 Augusti , 2008 Jag har seglat nynäs-visby och mobiltäckningen (comviq/gsm) försvann ungefär samtidigt som man tappade visuell kontakt med land. så det var lång tid utan mobil täckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Augusti , 2008 Går det att prata i sin mobil när man åker färja över? Har färjorna någon sorts slavsändare/förstärkare? I så fall har väl Telia tänjt lite på sanningen när det gjort sin täckningskarta, fult gjort i så fall men inte förvånande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 17 Augusti , 2008 Nej det går inte. Tidigare år hade Destination Gotland ngn form av satellitfunktion som man kunde nyttja när man var utanför ordinarie täckningsområde. Dock inte längre. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 17 Augusti , 2008 Enda rimliga sättet att kunna ropa på hjälp är med en vhf som har antennen högt placerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Augusti , 2008 Precis, du når alltid Stockholm Radio på din VHF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 18 Augusti , 2008 Hur högt bör antennen vara placerad då? Båtens höjd 3 m 1 m antenn, räcker det. Har läst i en annan tråd om räckvidd. Vet någon hur högt Stockholms radios antenn är placerad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Augusti , 2008 Nackamasterna är 299 meter höga och står på ett berg 56 meter öh. I länken nedan ser du hur långt alla sändare når och på vilka kanaler de sänder. För att räkna ut hur långt en VHF når (horisonten) gör du så här: Ta roten ur masthöjden som i ditt fall är 4 meter, det blir 2. Multiplicera med 2,08 = 4,16 sjömil. Längre än så är det inte till horisonten från den höjden. Kan ju verka lite, man ser ju öar som ligger betydligt längre bort än så. Visst, men man ser inte strandlinjen på den då. Å andra sidan når Nackamasterna närmare 40 sjömil. Men till din masttopp är det en bit till. http://www.stockholmradio.com/source.php/69856/VHF-kartan Sverige 2008.pdf Senast ändrad av Terrafobica | 18 augusti 2008 | 14:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Augusti , 2008 Varför går det inte att länka till en pdf? Nåja, får göra så här istället. Skriv www. och sedan raden nedan. stockholmradio.com/source.php/69856/VHF-kartan Sverige 2008.pdf Senast ändrad av Terrafobica | 18 augusti 2008 | 14:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 18 Augusti , 2008 Då bör å andra sidan sändaren på Gotska sandön kommit inom räckvidden. Tack för länken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 18 Augusti , 2008 Enligt stockholmsradios täckningskarta så skall man ha täckning hela vägen från nynäs till gotland, jag tror de visar täckning vid vattenytan på båten som skall kontakta stockholms radio, det borde alltså fungera bra med en handhållen VHF, de finns dock olika sänd effekt på dem och man bör använda den handhållna med den högre effekten. Någon som har anropat stockholm radia mitt emellan gotland nynäs med en handhållen gps? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 18 Augusti , 2008 Jag tror att man får ropa ganska högt om man ska försöka få kontakt med hjälp GPS:n men annars är frågan intressant. Om någon har använt handhållen VHF mellan fastlandet och Gotland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 18 Augusti , 2008 Tjaba Jag var inne på samma sak redan i somras, men vi ställde in vår tripp pga väderprognosen som visade mkt blåsigt och regn då vi planerade vår hemresa. Har bekanta som pyst över i motorbåt (23 fot och större) samt segelbåt. De som gjorde trippen i 23 fotaren rapporterade att de långa dyningarna var lite småjobbiga att köra i då de tvingdes sitta och motratta hela tiden, samt fanns där gsmtäckning i princip så länge man kunde se land - sedan funkade det inte längre. Mina tankar när det gäller överresan är att jag helst har en eller flera båtar i sällskap för att säkra sig s.a.s vad gäller motorproblem, vattenintag, brand osv på öppet vatten. I övrigt tänkte vi dra med oss en rejäl gummijolle, se till att ha rejäla nödbloss, brandsläckare, flytvästar, verktyg och vanliga reservdelar (stift, remmar osv), flera fulladdade mobiler (gärna olika abb), varma kläder (ombyte) samt tanka fullt innan avresa som helst utgår riktigt tidigt en fin och lugn morgon (03-05). Dessutom ha kollat ordentlig på väderprognoserna innan samt ha möjlighet att kunna stanna några dagar extra vid oväntat dåligt väder vid planerat hemresedatum. Jag har dessutom en VHF radio i båten, men har ej hunnit kolla upp hur dessa fungerar i praktiken. Har väl fattat att kanal 16 används som allmän nödanropskanal ? Tror jag läste att man skall ha ett abonnemang och ett anrop, måste man det för att kunna få hjälp vid nöd ?? Funderar på om man framåt nästa vår skulle göra ett litet upprop här inne för att se om fler vill gå över tillsammans från någon lämplig utgångspunkt vid bra tillfälle nästa sommar för att säkra varandra så att säga... kanske kunde vara något eller ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 18 Augusti , 2008 Hehe ja med GPS har jag aldrig lyckats kontakta radio stockholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 18 Augusti , 2008 För att få använda VHF måste man ha ett VHF-certifikat tillstånd från Post och telestyrelsen. Med tillståndet följer en anropssignal. Läs mer på länken . Det där med upprop är inte så dumt. Har själv gått i samma tankar. Det är väl alltid någon som har bra VHF... Är man fler är det alltid lättare att få ihop det med hemresan då semesterplanerna säkert varierar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 19 Augusti , 2008 Precis, det var nåt liknande jag läste om. Men om man nu inte har fixat detta, kan eller får man ej använda sin VHF radio vid en nödsituation ändå (måste man ha en anropssignal för att kunna använda prylarna) ? Är det så att man kanske kan bli bötfälld för att ha använt radion utan tillstånd ? Jag menar, om man nu inte har hunnit fixa allt med tillstånd, certifikat osv och nu hamnar i en nödsituation, går det att göra nödanrop med posangivelse ändå och på så sätt få hjälp ? Vi får väl se om det kan bli någon gemensam tripp framåt sommaren då, kan säkert vara flera som är i samma sits så att säga. Kan väl återkomma till det framåt våren. Skulle tro att det isf blir ca v 28-32 någonstans som är av intresse för oss då vi helst åker över under den riktiga högsäsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 19 Augusti , 2008 Självklart kan du använda VHF-en i ett nödläge. Vilket är bäst? Att sjunka o drukna eller ev betala lite böter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 19 Augusti , 2008 Självklart får man hjälp om man hamnar o nöd o ropar ut det på VHF, cert eller ej cert kvittar. Men att ta cert är enkelt - gjort på en helg, med självstudier. Beställ VHF Lärobok SRC för 100 kr, den är tunn men har med allt man behöver kunna:http://www.stockholmradio.com/show.php/16675.html Lär dig det häftet och ring sen en provförättare på din ort:http://www.stockholmradio.com/show.php/15492.html Själv gjorde jag provet i lunchrummet på provförättarens jobb. Kan ju t.ex vara bra att lära sig vad det betyder om nån plötsligt börjar ropa på kanal 16 PAN-PAN.. eller Securite... Mayday vet alla vad det betyder men det finns fler koder som kan ropas ut. Senast ändrad av Yadis | 19 augusti 2008 | 17:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 19 Augusti , 2008 StigH och Yadis: Tack, det var det jag undrade över. Givetvis skulle jag använda mig av VHF radion vid en nödsituation även om det innebar böter, frågan jag ställde var om det överhuvudtaget gick (alltså fungerade) även utan en anropssignal osv. (om det tex fungerade likt en mobil där man ej kan använda den utan ett giltigt simkort) Kan ju nada om dessa attiraljer hittils... men får ta och läsa på lite över vintern ! Treudd: Ursäkta om jag norpade din tråd en smula Senast ändrad av Dykarn | 19 augusti 2008 | 17:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 19 Augusti , 2008 Ingen fara, frågan är besvarad och då kommer man osökt in på VHF som alternativ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 19 Augusti , 2008 Det stämmer med täckningskartan på tele2:s sida. Telias visar att det SKA vara täckning. Man kanske ska ringa och fråga. Men att få tag på rätt person där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnez 0 Postad 19 Augusti , 2008 Enligt destination Gotland är det inte täckning så det har placerat slavsändare på snabb färjorna: http://www.mobil.se/ArticlePages/200604/13/20060413114103_MOB756/20060413114103_MOB756.dbp.asp?iForum=5&iNoteRoot=26938&iNote=26965 Jag seglade till Gotland sommaren 2005 så mina uppgifter om täckningen eller rättare sagt avsaknaden av täckning gäller som det var då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser