Marty 2 Postad 15 Augusti , 2008 Hej! Precis hemkommen efter en tur på sjön med en otrevlig överraskning. Jag ligger i 27-28 knop när båten helt plötsligt rister till och motorn tappar all kraft, jag fick nästan panik och tänkte att jag kört av proppellern mot något, såg tusenlapparna flyga iväg. När jag hissade upp motorn så upptäcker jag att det sitter en pressening runt växelhuset, presseningen var snyggt ihopvikt så den lossnade lätt. Såg inga skador på propp eller däromkring så lite lätt nervös startar jag upp igen och som väl var verkar allt fungera som det skall. Kan tillägga att minuten innan körde jag i 40 knop och hade precis saktat ner när det hände. Hoppas någon tappat presseningen annars fattar jag inte hur man kan vara så dum att man dumpar saker i havet. Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Augusti , 2008 Jo, det flyter allt en del skräp i vattnet både i havet och i sjöar. Fortsätter på temat Kunde blivit dyrt: Svängde förbi båten igår och såg till min fasa att bojsänket rört på sig, båten log och slog mot bryggan. Har kört med samma bojsänke sen år 2000 och kollade förra året att allt var OK och bytte då även linan. Nu har det blåst och regnat såpass mycket på senare tid att det är väl det i kombination att det blåst söderifrån (och därmed in akterifrån mot båten) där jag har båten vilket inte är så vanligt. Nåväl det blev nån liten repa i fören det var allt så det blev inte så farligt. Nu har jag gjort ett dubbelt så tungt bojsänke och släppt ner det en bra bit ut i vattnet, hängde även på en P-ring 20 kg och knöt fast vid bojsänket så den kanske kan hjälpa till att hålla emot bättre också. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 15 Augusti , 2008 Ja det gäller att se upp. Jag hade tur som såg änden på stocken sticka upp då och då ur vågorna. Jag bogserade in den till land och baxade up det på berget, måste ha vägt 150 kg. Daska in drevet i den i 30 knop så är det bara att börja simma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Augusti , 2008 Jo, timmer i vattnet... det var ett lastfartyg med timmer som tappa lasten i Vänern utan för Karlstad för några år sen, i den farled det är mest trafik av fritidsbåtar. Men det var på hösten om jag inte minns fel så de flesta stockar hann plockas upp eller flyta iland till nästa säsong. Köra på en stock är lite av skräcken. Jag kör en del i Klarälven eftersom jag har båten liggande där och när jag skall ut på Vänern så händer det att man ser nån gammal stock sen flottningen komma flytande. Och så dykarna dvs de förädiska stockarna som får för sig att komma upp till ytan med ena änden, att köra på en sån medhårs så att säga är ingen större fara men åt andra hållat hujeda. Har touchat i nån sån gammal stock under ytan några gånger men allt har gått väl hittills. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 15 Augusti , 2008 Dykarna är fn inte att leka med... var väl 15-talet år sen eler så som nån dumfan brände in i en sån i älven mellan K-d o Skoghall... mitt i natten... i 40 knop. Stocken satt visst fast genom både skrov och däck. Vad jag kommer ihåg inga personskador, och därför är det lätt att söga att han förtjänade smällen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 15 Augusti , 2008 Det flyter omkring en del prylar i vattnen. Jag gick på en stor bräda gissningsvis 2x6 förra året i omkring 25 knop. Drevet studsade upp och senare på säsongen rasade överhuset på mitt drev. Denna säsong, ett nyrenoverat drev senare på nästan samma ställe (Rivöfjorden) ligger vi i 25-30 knop och ser en lastpall ligga och flyta på 10 meters håll då vi passerar den. Vad man än säger och hur bra uppsikt man än har är det väldigt svårt att göra en undan manöver i det läget. Vänd och ta upp all skit ni ser i vattnet är mitt råd, om inte går någon annan olycklig rackare på det och får sin plånbok och sommar förstörd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 Augusti , 2008 Nja... i somras hittade vi en tjuvskjuten älg (bunden till lina i frambenen) i sjön.. den äckel-lukten vill jag INTE bogsera t land..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser