Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
solstolen

Problem; Båten sjönk under natten..

Rekommendera Poster

Men den flyter nu igen. Vaknade upp imorse och kikade ut genom fönstret, till min blotta förskräckelse såg jag att min lilla Ockelbo T14 låg under vatten, delvis i alla fall. Fören befann sig över vattenytan medan aktern låg under ytan (det är grunt vid bryggan så den låg i princip på botten, kanske 70-90 cm djupt). En liten bit av motorn stack upp över vattenytan kan tilläggas.

Lyckades ändå släpa in båten till stranden och sakta men säkert tömma den på vatten, så nu ligger den och flyter igen,

Men jag skulle hemskt gärna uppskatta tips och råd för att på bästa sätt iordningställa motorn, om det inte är helt kört det vill säga. Motorn kanske låg under vatten, eller delvis i alla fall, i 5h. Är det bara börja plocka isär och låta allt torka för att sedan hoppas på det bästa?

Kan tillägga att det är en liten Mariner 30hk från 88, som alltid har startat som en klocka och gått som ett spjut i ur och skur! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte när motorn ligger under vatten utan när den kommer upp, då måste man vara snabb och sätta igång så fort det går så den inte hinner börja rosta i lager och cylindrar.

Skynda dig att följa nedanstående schema
Skölj motorn med färskvatten på utsidan och under kåpan,
låt den torka eller blås den torr,
dränera förgasarnas flottörhus,
skruva ur alla tändstift,
dra runt den så alla cylindrar töms på vatten,
spruta in lite VD40 eller 556 i cylindarna,
ta bort startmotorn,
ta isär den och torka den torr,
fetta in den, spruta VD40 eller 556 i den,
skruva ihop den,
skruva i stiften försök att starta motorn, använd lite startgas om det behövs,
låt den gå tills den är varm och torr,
stäng avoch spruta VD40 eller 556 över hela motorn under kåpan,

klart att använda ingenGlad



Senast ändrad av RDauksz | 15 augusti 2008 | 12:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ett bra svar! Det är ju synd att sådant här händer på en fredag, varför kan det inte bara ske en måndag istället?! :)

Det är med andra ord inte bra att pröva starta den nu som det är och sen plocka upp den på land? Och hur pass bra skyddar kåpan alla invärtes delar? Antar att den är byggd för att stå emot lite regn och inte halva Mälaren..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom du har den i mälaren så kan du göra en fuling, ta ur stiften och dra runt tills allt vatten är borta, sätt i dom igen och se ifall den startar. startmotorn kan ta stryk med tiden men det kan du göra om några dagar, det viktigaste är att du får den att gå så du smörjer och torkar upp ramlager, vevstakslager, kolvar och cylinderlopp

sötvatten är lite snällare än saltvatten så prova du

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående talare. Försök starta den och låt den gå ett bra tag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för de snabba svaren. Har nu fixat tändstiften och dragit runt tills det verkade vara bra. Det verkade inte vara så mycket vatten i alla fall. Sprayade sedan hela motorn inklusive ett par getingar med 556. Så jag hoppas det gör susen.

Ska kolla förgasaren och flottören i morgon då jag måste i väg nu!

På återseende!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag repade liv i en snurra som legat helt uppochner så drog jag upp den, spolade med färskvatten, rev ur stiften och körde runt den på starten. Sedan i med stiften och soppaslangen och rev igång den. Det spottade och fräste lite sen hoppade den igång med ett gigantiskt rökmoln. Sen gick den i flera år innan jag sålde. Nästa ägare dränkte den oxå och gjorde om proceduren. Vad 5/56 ska göra för nytta på utsidan vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VD40 och 556 driver ut fukt, rostskyddar & smörjer, och det är jättebra egenskaper på kablage och länkage under kåpan på en motor som legat under  vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mycket stor skillnad på sött och salt vatten. Saltet som blir kvar efter en dränkning blir när vattnet dunstat kristalliserat salt som drar till sig fukt. Fuktigt salt fräter på metaller och stål rostar. Fuktigt salt leder ström och förstör t.ex ledningsbanor med olika spänning.

 

Du hade tur och jag tror inte du kommer att ha så mycket problem med motorn om den sjönk i mälaren.

 

En saltvattendränkt pryl gäller det att laka ur saltet så gott det går. Man kan låta den ligga ett tag i sötvatten. Den är ju redan dränkt och allt är genomvått så om den ligger några timmar till i sött vatten som byts ett par gånger finns stor chans att saltvattnet byts ut mot sötvatten. Även i tändspole, startmotor osv.  Ju bättre vatten , t.ex regnvatten, desto bättre. Även dricksvatten kan innehålla en del salter som kan  ge rester när vattnet dunstat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...