Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
T_M_C

Gelcoat - kulör?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har sett ett par Maximer nu i sommar där gelcoaten är klart vitare än på vår båt. Vet någon om det har tillverkats Maximer (inte de senare utan 1979-1982) i olika gelcoatkulör och i så fall vilken/vilka det är?

Om inte så är ju då frågan ifall det bara är att polera på så att även vår blir så mycket vitare än vad den är nu...

Lade i och för sig ner stort jobb i våras på skrovpolering, men det var ju egentligen mest för lysterns skull och ingen rubbing. Blank och fin är den - men hur hårt vågar/skall/bör man köra egentligen?

Vänligen

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tror alla Maximer har samma kulör - men däremot finns den i varianter tex. Fenix inspector/AC och Eagel. Dessa är nyare och har en vitare kulör och kan vara de som du sett kanske. Kan ju iof vara nån som lackat om med.

Gällande polering så använder jag Autosol Polercream. Köp en 1 kg burk och kör på med maskin och polerhätta. Efter torka med frottehanduk. Sen är det bara vax på. Fungerar klockrent. Mitt skrov är både blankt och så vitt det går med den gelcoaten Skrattande

/Matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JO det känns som att vissa är lite vitare och detta har faktiskt diskuterats i en tidigare Maxim tråd. Har själv legat bredvid några Maxi-seglare i sommmar bla. en 95a och en 87a och dom har varit lika ovit som våran. Båtar som inte blivit rubbade och vaxade på ett tag ser vitare ut så det kan ju vara ett tips om du vill ha Maximen vitare!!Rubba inte för hårt, risken är stor att du går igenom, om du nu inte vill ha den matt-vit då låter du bli helt...

Kör försiktigt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Guzzlon,

Menar du att de blir vitare om man INTE polerar...? I så fall är det lite logik i det hela för de två båtarna jag avser (båda 80 eller 81:or vill jag minnas) är inte direkt blanka eller välvaxade men det är däremot min egen - så det var därför jag tyckte det kändes konstigt att min blir sämre efter allt slit...

Sedan när det gäller gelcoatkulören bland vissa Maxi-segelbåtar håller jag med om att man ibland ser olika nyans på dem, men de båtarna kan jag inte lika bra som Maximen.

Hoppas nu alla Maximägare snart börjar bli lite mer aktiva här inne så vi får snacka lite så här efter sommaren!

Vänligen

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När gelcoaten oxiderar så blir den vitare,det är likadant med billacker se på en röd bil som inte blivit rubbad-vaxad på ett gäng år.

Själv så försöker jag låta bli att läggatill bredvit vita båtar Glad bara för att det ser bättre ut!!

Har du lagt upp några bilder på båten här ännu T_M_C ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Guzzlon,

Ja, det finns en logik i vad du skriver om oxidering - men hur undviker du alla Bavarior etc...

Det är meningen att det skall komma bilder vad det lider, men det som skett med vår båt hittills är ju under ytan så det är ju en hyfsat trist båt utseendemässigt att fota...

Såg förresten en Maxim med alurutor (och logga mellan rutorna i förruffen) till salu på Blocket - det är väl den som finns med här i galleriet...?

Vänligen

T_M_C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...