Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Joch

Chev 350 varvar inte som den ska och skanar toppfart!

Rekommendera Poster

Har lite problem på högre varv med min chevy 350. Gjorde i början på sommaren runt 40 knop utan att pressas för hårt. Osäker på varvtal på fullgas. Går bra på lägre varv men nu varvar den inte mer 3000varv/min och 30 knop Rynkar ? Går då också lite ryckigt! Båten ligger i Runn och har inga problem med skit som skulle växa på skrovet eller liknande. Har kommit fram till att den inte får tillräckligt med soppa. Kollat ner i förgasaren när polaren gav fullt och konstaterat att sekundärportarna öppnar men de kommer ingen soppa. Det sitter ett luftspjäll ovanför det riktiga spjällen som vad jag kan förstå öppnas av motorns sug/vakum, dock händer det inte här.Förvånad Förgasaren Edelbrock är ny i vinter och lika så fördelare spole och tändkablar. Är verkligen ingen expert och det känns som om jag famlar lite i mörkret.

Saxat ur manualen för fuggen:

The Secondary Main System (Figure 5) delivers fuel only when the secondary throttle blades and air valve are open. It ensures that fuel delivery varies with air flow.The Secondary Throttles (1) begin to open when the Primaries are about 65% open. The Primary and Secondary Throttles arrive at the WOT stop at the same time. Air flow through the Secondary side is controlled by Air Valves (2). These valves are located in the secondary bores above the throttle blades. They are balanced against a counter weight and open to admit additional air flow only if there is enough air velocity to allow the proper operation of the Secondary Metering Systems

.

Det jag har gjort hittils i mitt sökande är:
Tog ett kompressiontest på motorn igår och alla cylindrar ligger mellan 10,5 och 11kg? på skalan. Tändstift bytta i sommar. Har prövat att köra med slangen från soppa pumpem direkt ned i en ny dunk med fräch soppa utan märkbar skillnad. Röret från soppapump till förgasare är kontrollerat och rengjort. Förgasaren rengjord.


Funderingar:
Det sitter någon variant av silent choice monterat och tidigare ägare hade lite problem förra sommaren med att leda ut avgaserna genom drevet men säger sig åtgärdat detta under vintern. Jag har åkt ganska mycket i sommar med spjällen stängda dvs avgas igenom drev. Kan jag ha sabbat något om det felet inte riktigt löstes?

Vad tror ni experter? Kan det vara soppapumpen? Eller är det för dåligt sug/vakuum i motorn? Vad kan det då vara för fel?
Som jag sa och som ni kan läsa famlar jag lite i mörkret och tips tas tacksamt emot.

MVH

JOCH

post-23582-1394235585,0027_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning tyder på att det kan vara två olika fel

1, bränslepumpen, köp en elpump på biltema och koppla på slangen före din orginalpump och prova.. du kan med fördel låta den sitta kvar utan ström på sedan som reserv i framtiden.

eller

2. tändningen
2:1 har flyttat sig så motorn är för lågtänd kolla med stoboskoplampa
2:2 om du har brytare så kan avståndet blivit för litet, ibland bildas rost på nockarna som sliter ned bakelitklossen.
2:3 kondingen behöver bytas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen .

Tändningen är kollad och ligger på 8grader före på tomgång. Fördelaren är en brytarlös fördelare nyinköpt i vinter med ny högeffektsspole och allt.

Ska vi tippa på bränslepumpen då?

Känns det inte som om det kan vara något annat fel då det luftspjäll som ska öppna sig utav suget ur motorn inte öppnars sig?

 

Fortsättning följer!

 

Joch

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det extraspjället du pratar om kan vara chokespjället. så är det på holleyförgasarna. spärra det i öppnat läge och testa, jag tror det är felet. det blir precis dom symptomen du talar om, kontrollera sen också så du inte fått bensin i oljan. det kan bli så om förgasaren flödar alltså chokas och motorn går ojämt för den får för fet blandning. byt olja i så fall. bensinen tunnar ut oljan och oljetrycket minskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med stroben att du har signal till stiften. Om så är, känn på dessa att de är varma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som svarar!

 

Chockespjället sitter ovanför primärportarna. Det är redan uppknutet med en stripe.

Signal till stiften borde jag väl ha om de tänder dock med för klen blandning soppa/luft? Där av vita stift?

Blir till att kolla förgasaren igen tror jag, alt soppa pump.

 

Fler tips mottages gärna!

 

/Joch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även så att tändförställningen fungerar med stroboskoplampan. Den ska ställa upp tändningen till ca 30 grader förtändning vid 3000 rpm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något smart sätt kolla det med denna lampa jag har? Den blinkar till på tomgång när strecket på skivan står 8grader före 0. Skalan går ju bara till 12grader. Iofs 12 grader gånger 1,5 = 30 grader. Kanske går att mäta och göra ny markering på skivan?

 

Men hur hänger detta ihop med att det inte öppnar luftspjället? Och att det inte kommer soppa ur spridarna/nålarna vid sekundärportarna?

 

Joch

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Glöm tändningen, du har ju redan kollat att du har 8 grader före TDC på tomgång. Resten (totalt 32-34grader) kommer när du har fullt utslag på centrifugalvikterna i fördelaren och detta sker vid ca 3500 RPM.

Koncentrera dig på bränsletillförseln, gärna genom att montera en tryckmätare på slangen innan förgasaren för att se vad du har för tryck.  

Sedan kan du ju alltid kolla att flottörerna inte stänger för tidigt. Justeras genom att böja lite försiktigt på armen vid fästet. Men det är långsökt att flottörerna skulle ha ändrat sig självt. Men all teori är grå så det gäller att hitta orsaken genom att utesluta.   

Hur är det med de övre spjällen på sekundärsidan, går de lätt att öppna för hand. De får inte kärva utan ska vara lätta att öppna med bara motståndet från vikterna. 

Vet inte vad mer du skulle kunna kolla för tillfället. Möjligtvis att nålar är rätt monterade och att de åker upp när du gasar.

Lycka till

Martin



Senast ändrad av bigg_martin | 17 augusti 2008 | 17:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit i bensinen?

Precis som experterna berättar om så är 90% av problemen sopparelaterat. Skit och vatten i soppan.

Den gick ju bra i början av sommaren och då var väll förgasare mm rent.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

testa och byt soppa filter... kan vara den som satt igen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå i Red Lines bensin tillsats som effektivt gör rent förgasare mm som ett första test. Rena mirakelkuren. Soppa idag innehåller så mycket annat som gör att problem med kristallisering och avlagringar ökat rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det var längesedan jag kikade in här men ser att det tillkommit lite förslag på åtgärder. Troligtvis får den för lite soppa då stiften är vita/ljusa efter en fullgasrepa-och-stanna-och-ur med-stiften-koll. Detta brukar väl tyda på för lite soppa.

Kort sammanfattning vad som gjorts.

Sopparöret mellan förgasare och pump rengjort.

Förgasaren isarplockad och ihop plockad igen. Renblåst och rengjord.

Vi har provat att köra direkt från en ny dunk med ny soppa utan skillnad.

Stift fördelare och kablar är nya

Kompprov utfört med bra resultat.

Vill minnas att det sitter ett luftspjäll ovanför sekundärportana på förgasaren som regleras av ett undertryck/sug från motorn då dessa portar öppnas. Och enligt manualen till fuggen så måste detta öppnas för att de ska komma någon soppa den vägen. Dock öppnas det aldrig. För dåligt sug? Eller?

Kan det ha med elen att göra? Kan det spöka till det? Vill minnas att det är lite halvkass laddning från generatorn ibland. Eller rättare sagt så sitter det någon grunka (fördelar laddningen?) mellan generatorn och batterierna som verkar hindra en del stret då laddlampan kan lysa lite svagt ibland. Dryga 14V till

Red lines bensin tillsats kanske ska provas om det är det mirakel medel som sägs.

Annars då? Soppapump som börjar bli trött? Är lite sugen på att stoppa i ett al- insug från edelbrock också. Kanske hjälper?

 

Jättetacksam för alla förslag! Dock har jag lite svårt att prova alla idéer nu då båten står inbaxad i ett gammalt mobförråd 

/JOCH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en USA båt så sitter det en anslutning nere vid tanken som innehåller en kula som skall funka som backventil. Denna kula vet jag av erfarenhet att den ställt till det för många. Det är bara att skruva bort kopplingen och slå ut kulan med hammare och en mejsel.

Tja, det var ytterligare ett tips som jag själv hade problem med på min förra båt och som löste problemet. Att kulan är borta märktes inte heller på något negativt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det kan vara tændningen som inte er va den ska. Køp Timing tape på Hansen Racing se bara till att du får till rett svængningsdæmpare. Se bara till att du monterar den på 0 merket. Sen kan du se om tændningen slår ut ca 30 gr på 3000 rpm med stroboskåplampa. Gør den inte det så har motvikterna kærvat i førdelaren. Kom med en rapport nær du har hittat felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du bytt soppa filter ...kan vara så enkelt som det!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mest troligt att det är bensintillförseln. Det står inte exakt, men när Du hade en extradunk med bensin och körde direkt in i förgasaren så hade Du antingen sett till att få självfall (dunken högre än förgasaren) eller en handpump för att pumpa in bensin i förgasaren. Jag hade liknande problem och köpte då en billig handpump, en sån där blåsa som man har till utombordare med separat tank. Kopplade ena änden av slangen direkt i förgasaren och den andra från den fasta tanken. Detta för att se att det inte var något på vägen från tanken till förgasaren som satt stopp eller sög luft. Körde sedan motorn medan jag pumpade för hand. Fick då också en känsla av om flottören stängde och om motorn drog i sig bensinen. Kände det genom tryckmotståndet i blåsan. Tyvärr kunde jag i mitt fall utesluta att det var problemet.

Bensinfilter! Inte igensatt, har det rätt kapacitet, 50L/timmen minst.

Du har säkert redan kollat fördelaren, (hade Du originalfördelare?)  att den faktiskt rör sigger förtändning på 28-30 grader. Sitter fjädrar och lite annat jox under plattan i fördelaren om det rostat där eller fjädrarna gått sönder så fungerar det dåligt. Enkelt att kolla utan att köra motorn, stroblampa, sätta tejp på balanshjul, behöva varva 3000 etc. Om det inte är ett problem där så har Du garanterat 28-30 grader när Du har 8 vid tomgång.

Mitt problem, likadan motor med Edelbrock 1409, var att nålarna för sekundär-portarna skulle ha olika dimensioner. Hade inte det och brände då ventilerna på 1:an och 3:an. Blev då 0 komp. Det blev dyrt jämfört med en förgasarnål....

//Tomas

 

post-10005711-1394235797,8239_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för nya tips och ideer.

Bräsnlefiltret har jag provat att byta. Ingen skillnad.

När jag körde motorn med ny fräsch bensin från dunk så stoppade jag slangen från soppapumpen i dunken. Mellan pumpen och förgasaren sitter det inget filter. Förutom de små rackare som sitter i förgasaren(små cylindrar i nät) och de är också rengjorda. Så den fick sörpla i sig som vanligt fast från dunk och utan filter. Dvs inget som hindrar soppans tillförsel till pumpen. Ingen skillnad.

Angående fördelaren så är det en ny brytarlös variant av känt märke. Kommer dock inte ihåg nu. Ny spole, kablar, stift och 8 grader före på tomgång. Känns som tändingen är ok. 

Som sagt svårt nu att prova nya ideer men lovar att återkomam när det är löst.

Hojta till igen om det är något som är oklart eller om nya ideer finns.

 

/Joch



Senast ändrad av Joch | 26 februari 2009 | 10:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du ändå gick via bränslepumpen så kan det vara den som inte fungerar. Verkar rätt osannolikt men möjligt. Sätt slangen (med blåsan) från dunken direkt på förgasaren koppla förbi alla originalprylar. Då är Du säker på att originalpumpen är OK.

Inställningen på förgasaren är förstås rätt, Du har gjort rena allt och kollat att det kommer bränsle i steg 2. För att sekundärsidans spjäll ska öppna måste motorn vara igång och ha ett sug när suget är större än vad vikterna kan hålla emot så öppnas spjället och samtidigt i axelns förlängning på utsidan av förgasaren en klack att sekundärsidans spjäll kan öppnas. Om motorn är avstängd och Du gasar öppnar aldrig sekundärsidans spjäll. Du måste då hjälpa till med fingrarna och vika bort vikterna. Lite svårt att förklara, men om Du gasar försiktigt, ser Du på förgasararens högra sida (barbord) att en klack tar emot. Jag skulle fortsatt vilja vara helt säker på att bränslet kommer som det ska till förgasaren genom alla kanaler och ut i venturen.

Förgasaren sluter tätt mot insug? inga problem med packningen?

Är Du säker på att insuget sluter tätt mot blocket och att det inte drar tjyvluft?

Du har kollat att Du inte har vatten i oljan. Har Du det pyser det ur någon cylinder.

En vild gissning kan vara att det är något med ventilerna. Att när Du får upp varvet så sluter inte ventilerna blir då dålig eller ingen komp. Lyft på ventilkåporna i kika in där. För att börja gå på här ska Du vara helt säker på att förgasaren och insuget är helt OK.

//Tomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Angående spjället som regleras via suget så är det kontrollerat då polaren styrde och höll stumt medan jag låg och glodde ner i förgasaren.

Att förgasaren sluter tätt mot insug har jag kollat igenom att spruta lite startgas runt packningen. Misstänkte det först då det sitter någon adapterplatta mellan fugge och insug. Därav är man lite sugen på ett edelbrock aluinsug som skulle passa bättre.

Ingen vatten i oljan.

Ventilerna är ju en grej som det kanske skulle kenna vara. Någon sa att jag borde släppa ett kvarts till ett halvt varv på ventilena? Kanske borde prova.

Fan nu längtar jag till våren då man får slita fram båten och fortsätta undersökandet!

Tack Tomas och alla andra för förslag och tankar.

 

/Joch

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...