Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
asyvan

Ny båt: Ryds 520 GTS, Silver Hawk, Buster X, HR 510

Rekommendera Poster

Söker med ljus och lykta efter vilken båt som passar mig bäst.

  • Vattenskidor/vattensport
  • Fiske och Trolling
  • Utflykter utan övernattning
  • Mest insjöanvändning men lite hav också
  • Skall trailas i och ur var gång

Jag vill ha runt 5m öppen båt med komfortstolar och har hittat dessa

  • Ryds 520 GTS Mercury F100
  • Buster X C4 Yamaha F80
  • Silver Hawk 540 DC Mercury Edition 90L Optimax
  • HR Boat Suzuki Edition DF90

Jag söker nu åsikter om dessa och även tips på båtar jag missat som kan tänkas passa.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack

Ser ju jättefin ut (!), finns det några kommentarer runt båten eller de övriga jag angett?

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I och med att du har Silver Hawk 540 DC som ett alternativ och den är 5,4 meter så är du ju uppe och nosar på 5,5 metersbåtar. Då skulle jag definitivt kolla in AMT 185R. Den finns med komfortstolar och de säljs med Suzuki 4-taktare i Sverige.
Vet inte vad du har för budget men den skulle jag kolla in i alla fall. Kan nog räcka med en Suzuki DF90 på den men DF115 är kanske en mer optimal motor om man skall åka mycket folk i båten ofta.

http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=se&id=14

http://www.suzukimarin.se/btar/amt/185-r/1077580-amt-185-r

Film: http://www.amt-veneet.fi/index.php?l=se
(klicka i det grå fönstret i mitten på AMT185 R)

Kanske även en 185 BR skulle funka för de användningsområden du nämner att du skall ha båten till.

AMT byggde, innan de startade egen tillverkning, båtar åt Yamarin.


Askeladden 525 Excel kan också vara en båt att spana in, dock har den dubbelsäte/förarsoffa.

http://www.askeladden.no/
Se under rubriken Skärgårdsjeep, där du även hittar en (reklam)film på den.

Har test på dessa två om du är intresserad.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 15 augusti 2008 | 20:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AMT 185R har jag kikat på, den är helt klart mycket intressant. Otroligt tilltalande planlösning. Men jag tog bort den från listan då jag tycker vikten drar iväg för mycket ( 90kg mot Hawken).

Samma med Askeladden, 120kg mot Hawken.

Crescenten hade jag missat, den kvalar helt klart in.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg bilderna och filmen om AMT 185R och blev mycket imponerad av båten.

Väldigt smarta  lösningar och detaljer samt att den verkar gå mycket fint i sjön.

Kommer att kolla in den hos Orust Marincenter snarast!!

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att Askeladden 475 Freestyle hade de kvaliteter som storebror 525 har, till ett lägre pris och med lägre vikt.

Är det för lite båt att åka med eller funkar det för mitt behov?

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det blir en annan storleksklass, maxmotor 60 hk på Askeladden 475 Freestyle.
Enl tester så går den bra i vattnet men blir förstås känslig för viktfördelningen i sidled med sittplatserna i aktern ute i hörnen, med en passagerare i ena hörnet kommer båten att luta en del vid stillaliggande och rimligtvis även under gång.
Verkar vara skruvade teakskivor på durken vilket aldrig är bra, det skall vara limmat om det skall hålla i längden och inte bli läckage vid skruvarna (vet av egen erfarenhet på min båt, en Yamarin, men där limma jag fast allt).
Vet att de i testerna klagat på att instrumenten skyms av rattkransen och att gas/växelreglaget sitter lite långt bort från föraren samt ratten för lågt monterad. Den har ganska moderata 16 graders V-form vid akterspegeln, är ovanligt tung för sin storlek (ca 500 kg torrvikt). Prismässigt ligger den i övre sementet i den storleksklassen men den är ju väldigt komplett utrustad från början, tror bara det är kapell som inte ingår i standardutrustningen men som går att köpa till.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örnvik 550 clx eller 555 commander

Jag har commandern med 115 Hk men det är helt ok med F100 exempelvis. Sköna stolar å bra planlösning. Skönt å kunna slänga in lite grejer i pulpeten oxå.

Edit:

Blocket:

http://www.blocket.se/vi/16348916.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/17456705.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/17135755.htm?ca=11_s&last=1



Senast ändrad av Bella440R | 16 augusti 2008 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har något att säga om dessa båtar, som hjälp i mitt val?

  • Ryds 520 GTS Mercury F100
  • Buster X C4 Yamaha F80
  • Silver Hawk 540 DC Mercury Edition 90L Optimax
  • HR Boat Suzuki Edition DF90
  • Uttern S52 Mercury 75L Optimax
  • Crescent Exray V20 Mercury 90L Optimax

Alla verkar kosta hyfsat lika, runt 200-220.000,-

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska du traila o sjösätta så skulle jag satsa på en alubåt strycktåliga e dom i allafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du fick välja då mellan Silver Hawk 540DC och Buster X C4... båda till samma pris... vilken väljer du och varför?

/Rookie

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silver Hawken finns ju med mittpulpet vilket är mer praktiskt, Iaf enligt mig. Då heter den CC. Har du kollat den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olympic har en del mycket fina båtar som skulle passa och det är mycket båt för pengarna funderar själv på att byta båt till Olympic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Är part i målet, kör själv en HR 510 med DF90. Mycket praktisk båt med bra inredning för storleksklassen. Den är bred och har bra stuvfack. Den går fint i sjön och passar utmärkt med 90 HK. Ingen nämnvärd planingströskel. En trevlig båt som passar mig och min familj för dagsutflykter. Du kan hitta en fin begagnad med DF90 med hydrualstyrning för runt 140-150 KSEK. Försök hitta ett ex med körkapell, mycket användbart vid sämre väder. Bra fiskebåt med gått om plats för många som fiskar samtidigt. DF90 motorn är så stark så den klarar enkelt att transportera 6 personer med en hel del packning

Skall du traila varje gång kan jag hålla med inlägget om alubåt. Dock är Buster numera lackade, vet inte hur det är med Silver.

Håller med om Bos inlägg om AMT. Verkar vara kanonbåtar och om jag byter så blir det nog till deras 550 styrpulpetare. Överväg om du inte borde fixa en båtplats, så du slipper traila varje gång. Det är lätt hänt att det extra momentet gör att du inte kommer ut på sjön lika ofta som du gör med hamnplats.

Lycka till

Mikael

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...