Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Heiner

Statoil sviker oss

Rekommendera Poster

Läste GP idag där det står att Statoil lägger ner sina sjömackar för att lönsamheten är för dålig , ingen annan får köpa pumparna heller utan de kommer att tas bort fullständigt . De mackar som ägs privat kommer avtalen att sägas upp mot de större bensinbolagen och risken finns att literpriset höjs kraftigt då mindre företag står för leveranserna istället . Fy f-n för Statoil .

Mackan  Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu klippt mitt Statoilkort och informerat dem om att det nu även är färdigtankat med bilen hos dem.  Sverige har väldigt många båtägare, så om flera gör samma sak så blir de nog lite skraja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ni en direktlänk där ni kan skriva era klagomål:

http://www.statoil.com/MNE/SVG02405.NSF/webContactsdh?OpenForm&pckund@statoil.com

Följande skrev jag:

Hej!
Jag har med bestörtning läst om ert beslut att lägga ner landets sjömackar.  Därför har jag tagit beslut om att ej tanka bilen hos er heller.  Kortet är nu klippt.  Nästa oljebolag som står på tur att få kortet klippt är OKQ8.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju för jä****t.....

Dags att ta ner apparaten från viden å börja bränna riktigt starka grejer till båten.

/jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljebolagen gör nog vinster så det räcker.  Och kan de inte använda en del av det för att hålla igång de fåtal sjömackar de har så är det sniket.  Båtmackar må ha en kort säsong, men under den säsongen så säljs det rätt stora kvantiteter.  Vid macken här intill ligger motorbåtarna på rad och de flesta tankar flera hundra liter till överpris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé, jag har dessutom ett par företagsbilar som ska tanka nån annastans nuSkrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt resonemanget där.

Om nu Statoil lägger ned sina sjömackar för att de inte är lönsamma (ger förlust), så klipper ni era bensinkort och vägrar tanka bilen på Statoil också. Okej....

Vad ska Statoil göra då? Fortsätta att driva sjömackarna med förlust och istället höja priset på landbensinen för att konkurrera? Kan nog bli svårt då konkurrensen på landbacken är tuff. Då skulle nog många övergå till att tanka på OK/Q8 eller Shell istället för att tanka dyrt hos Statoil. Det är knappast någon framkomlig väg. Kan ändå hålla med om att det är trist.

I överhuvudtaget är det väl så att marginalerna på bensin har krympt över åren. Det är därför det finns så oerhört mycket krims-krams som säljs på mackarna. Skulle de bara sälja bensin skulle de inte överleva.

Ett annat alternativ är ju förstås också att Statoil höjer priset på sjömackarna ett par kronor litern på ett pris som redan uppfattas dyrt av de flesta. Tror inte heller att det alternativet skulle fungera. Statoil har säkert övervägt det också och kommit till slutsatsen att båtägarna då säkerligen skulle börja köpa bensin i 20l jeepdunkar på landbacken och slå i båttanken. Det skulle i alla fall jag göra.

Jag har också svårt att se någon lösning på problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtbranchen (Sweboat) kanske borde se om sitt hus och göra någonting om man vill fortsätta att sälja båtar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom lägger ner för att Bränsleförsäljningen är för liten för att bära en fullservicestation där den stora vinsten ligger i försäljning av andra varor.

Till-och-med Marstrand (som är en kombinerad Land/sjömack ska dom (Statoil) enligt uppgift lägga ner..

Lösningen är väl enkel, gör om till enbart automatstation (exempelvis jag skiter väl i om dom har bemanning med varmkorv och annat, jag vill bara ha bränsle).

Men icke.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=438682

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=438683

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hellre att dom höjer priset något än att det inte finns något bränsle alls .

Mackan  Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig helt & hållet: Automatstation är som jag kan se, den bästa lösningen... även jag skiter fullständigt i om det finns varm korv, glass eller mojänger från Prylar o Plast AB (POPAB)... Bränsle är vad jag vill ha när jag besöker en sjömack... kan det fixas med obemannade stationer på land med service o allt så kan det f*n i mig fixas även på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i sundsvall är det en automatstation, men där kostar soppan ca 1 kr mer per liter, får väl se hur länge den blir kvar då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sjömack dras ju med helt andra kostnader, beträffande underhåll. Tankarna måste väl exempelvis upp på vintern, fraktas bort, rengöras och förvaras. Sedan tillkommer kostnader för olika former av tillsyner. Detta samtidigt som samtliga intäkter enbart kommer från 3 månader per år. 1 kr mer per liter tror jag även att soppan kostar på de flesta sjömackar. Trots detta går alltså inte ekvationen ihop.

Sedan vet jag att det finns dem som klagar på miljön runt sjömackarna med allt spill, men blir verkligen den så mycket bättre om man börjar stå och skvätta med dunkar istället?

Själv har jag ingen fast tank, utan att system av parallellkopplade trycktankar. Fungerar rätt bra, även om många med min båttyp säkert har fast tank. På större båtar vill man säkert ha fast tank, men många kanske tvingas tänka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att sjömackarna försvinner, men ärligt talat har jag svårt att se att Statoil skulle ha något ansvar att förse fritidsbåtsflottan med bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjömacken på Bohus-Malmön = 2:50:- dyrare än på land... och den är bemannad... och den lär nog ändå få finnas kvar... de säljer även POPAB-prylar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en fundering i sommar hur sjömacksägarna tänker. I Västerås har dieselpriset legat på snitt 3- 5:- dyrare/liter på sjömacken än på land. I min båt är det upp till 1500:- dyrare för varje full tank. Som nån skrev, dåliga avanser...????? Tankar helt klart inte på sjömacken nu. Bränslet är dyrt ändå. Ligger priset på samma nivå då tankar jag där naturligtvis, men inte nu, fy bubblan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...