Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
knak

Tempen stiger...

Rekommendera Poster

Hej.

Har en gammal Mercruiser V8 med slutet kylsystem.
Har bytt impeller både i drev och till motorn(inte bytt vattenpump i motorn).

Går bra men när jag kört och drar av på gasen, stiger tempen(över 150f).
Tar jag då upp motorn till 1200rpm utan växel i, sjunker tempen sakta igen till under 100f.
När jag sen stänger motorn, stiger tempen nästan till 240f.

Vad kan det vara och/eller hur kan jag lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100f är nästan rumstemperatur = 37 grader och 150f är 65 grader Celsius, 240f är lite drygt 115 grader

Du bör ligga på 180f = ca:80 grader Celsius vid normal belastning, ditt problem tyder på att termostaten inte stänger eller att du inte har någon, motorn går för kallt alltså.

Att tempen stiger när du stänger av tyder på att du stänger av den för snart efter hård belastning eller så har för lite vatten i systemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du medveten om att det inte är Celcius på tempmätaren??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det...

Då går den ännu varmare :-(

Har kollat i kylaren, där är inte för lite vatten.
Kan detvara luft i systemet? Hur luftar man en båtmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tydligen Celius mätaren visar, så den går väldigt varmt Skäms
Vatten finns det i kylet, men kanske luft oxåObestämd

Kör alltid bara march fart (ca 3000rpm) och låter den gå i några minuter innan jag stänger.

Problemet är att om jag efter körning låter den gå på tomgång, stiger tempen...
Kan det vara termostaten som inte öppnar? Hur kolla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tydligen Celius mätaren visar, så den går väldigt varmt Skäms

Hmm..tänk till lite nu Oskyldig har du koll på vad som händer med vatten vid 100 grader Celsius (hint: kokpunkt) för att inte tala om 150 eller 240 grader Celsius ?

Klart det är Fahrenheit (amerikansk båt antar jag), och då är det ju inte särskilt varmt, snarare kallt.

150 F = 65 C, låter som normaltemperatur för en direkt-sjövattenkyld motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, amerikansk båt.
Nu blev jag ju lite lugnareGlad Phu!

Tack Gunnar.

Kan det då vara termostaten som inte öppnar? Eller varför blir den varm efter körning?
Om det är luft i kylsystemet, hur luftar man?
Kan det vara vattenpumpen som inte hänger med på låga varv? Det blir ju bättre om jag varvar lite utan växel...

Båten är inte direkt-sjövatten kyld, har värmeväxlare.
Sjövattensystemet var tomt i vintras, kylaren var det vatten och glykol i. Båten förvarades innomhus i varmgarage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tänkte bara fråga om du har kollat din värmeväxlare ,så att du inta har stopp i den.

Kan det vara så att impellern till motorn slirar runt axeln.

- Har hänt mig,dock på en bil.

Spolade du tex ditt kylningssystem vid förra upptagningen?

Lycka till

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kollat detta. Sitter det en impeller i motorn också? Inte bara en till sjövatten pumpen?
Menar du att det kan vara stopp i sjövatten sidan av värmeväxlaren?

Spolade inte vid upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Det jag menar är impellern till din vattenpump.

Det som har hänt mig en gång var att impellern till min vattenpump lossnade från axeln,och resultatet blev varmgång i motorn.

 Så här hade jag gjort!

1 Plocka bort termostaten och provkör.Funkar detta så är det den som är kass.(tror dock inte detta)

2 Kolla din värmeväxlares sjövattensida för ev stopp.

3 spola ditt kylsystem för ev stopp

4 Ta av vattenpumpen till motorn för kolla om axeln till pumpen kan slira.

Lycka till

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har läst mig till så skall en sådan här motor ligga på kring 60-65 gr C med slutet kylsystem under normal körning, men kring 70-80 gr C med öppet kylsystem (finns olika termostathus - olika temp bv).

Att din motortemp går ned under 100F då du varvar upp den tycker jag tyder på att din termostat ej stänger som den skall eller att den helt enkelt är borttagen.

Hur ligger tempen under körning då ??

Min bigblock motor ligger kring ca 170 F vid normal körning och det är helt riktigt enligt rephandboken, det finns dock olika termostathus på dessa vilka har lite olika normalvärden på arbetstemp (med lock eller utan på ovansidan av termostathuset).

Att tempen stiger upp efter avstängning av motorn låter ju mer som ett searay fenomen, dvs mätarna står lite hur de vill då tändningen är avslagen...

Luft i systemet kan ju givetvis ge konstiga värden med, men som sagt, har du endast kring 100F under körning låter det som den går för kallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får kolla termostat, impeller i sjövattenpumpen.
Sitter det en impeller i vattenpumpen på motorn med? Eller är det en annan konstruktion?

När jag kör med båten ligger värmen nog rätt, runt 150f, ibland lite högre ibland lite lägre.
Det konstiga är att när jag sen går ner på tomgång, stiger värmen, uppåt 200f.

Som att den cirkulerar vattnet dåligt vid lägre varv, tempen sjunker ju om jag lägger den på 1200rpm utan växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker att göra: 1: Lossa givaren till kylvattentermometern. Koka upp en kastrull vatten och doppa givare i vattnet. Kalibrera 100C. Om du har en termometer till kan du låta vattnet svalna och kalibrera 90, 80, 70 osv. Spara vattnet

2. Ta bort termostaten och sänk ner den i kastrullen med vatten. Kontrollera att den öppnar innan vattnet kokar.

Nu har du fler ledtrådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..höjer du tomgången igen så kyler den av !!! .. eller hur ?

-Dålig impeller va ordet !!!

//Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter ju så.

Men jag bytte impeller både i drevet och i sjövattenpumpen i vintras.
Kan ju ifs vara fel på en av dom, eller en packning som läcker... hmm
Sitter det någon impeller i det slutna systemet oxå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en fråga, för säkerhets skullObestämd

Jag kan lossa slangarna till sjövattenpumpen om jag sen håller öppningen över vatten linjen, utan att vattnet kommer strömma in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, men är det inte enklare att stänga kranen vid bottengenomföringen /intaget (en sådan måste du väl ha) ?



Senast ändrad av Gunnar_ | 20 augusti 2008 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte riktigt klok på dina inlägg. Vad jag fattar så har du ett Alpha drev, eller?

Om du har bytt impeller i drevet men du skriver också sjövattenpumpen.

Normalt så funkar Alpha drevets impellerpump dåligt ihop med färskvattenkylning, man brukar få ta upp ett vattenintag i botten på båten och montera en extern impellerpump på motorn.

Man tar då bort och pluggar vattenintaget i skölden, impellern får dock sitta kvar för att se till att  drevet får kylning, den har alltså inget med motorn att göra längre.

Så frågan är hur ar det gjort på din båt. Har du fortfarande drevets pump kopplad till motorn?

Sedan är det ganska dumt att slå av ner till tomgångs varv direkt efter hårdkörning på marchfart, min motor V6 går också upp i temp om man gör så. Flödet på kylvattnet räcker helt enkelt inte till att kyla värmeväxlaren vid 6-700 varv. planera körningen så du kan gå ner till ca 1500 varv runt 20-30  sekunder innan du går ner på tomgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har jag ju. Skönt att någon annan tänker åt en iblandSkäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ett Alfa1.
Har bytt impeller i drevet, vilket tidigare ägare inte gjort. Så den var slut..Men iom det kan jag ju anta att den är pluggad i skölden, då problemet inte fanns förra året. Har ett vattenintag i botten med extern pump så som du skriver, som jag oxå bytt impeller på.

Ja, jag slår av lite utanför hamnen så den hinner få gå på 1200-1500 varv någon minut, men det hjälper inte. Värmen stiger ändå sen när jag lägger till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det?

har du testat de tips du fått i inläggen ovan? Nr 1 är väl att kolla in genom gavlarna på värmeväxlaren, det tar ju 1 minut per sida.

Jag har samma konstruktion som du och har haft stora problem med min kylning som nu är lösta.

Tipsen ovan är en bra bit på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte båten i samma stad som jag bor o jobbar.
Så skall ta med mig tipsen och den stora verktygslådan i helgen, så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du egentligen är oroad för.

Att temperaturen stiger till 115-120 grader när du stannar motorn. Det helt normalt.

När du stannar motorn, då går ju inte kylpumpen och av överskotts värmen i motorm gör att kylvattnets temperatur stiger. Precis som i bilar !!

I ett slutet kylsysten, du har, och som ochså i bilar, blir alltid trycket i kylsystemet högre än atmosfärstrycket, då kokar inte vatten vid 100 grader, utan vid ett högre temperatur på grund av trycket i kylsystemet.

Du vet, om du går och skruvar av kylarlocket när du har kört bilen och stannar. Då när du öppnar kylarlocket och trycket försvinner, DÅ FÖRST KOKAR VATTNET PÅ GRUND AV TRYCKMINSKNING..... MEN GÖR DET FÖR USAN INTE; JA VET VAD SOM FÖLGER !!

När man kokar vatten på exvis. 5000m höjd kokar det mycket innan vattnar når 100grader och tvärtom vid ett högre tryck. HAR DU INTE DET MINSTA LÄST FYSIK I DIN SKOLA ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det verkligen tryckkylsystem i båtar ? 

I min båt sitter ett expansionskärl med förbindelse till atmotsfären som ser till att det inte kan bli något övertryck, dock stiger och sjunker vätskenivån med temperaturen på kylvattnet (glykol/vattenblandningen).

Så i min båt ligger nog kokpunkten för kylvattnet (50/50 vatten/Glykol)vid atmosfärstryck på ~108 grader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta expansionskärl är inte till för att minska trycket i ett slutet system. Det går en slang till korken på kylaren. Expansionkärlet tar hand om ev. överkok och när temperaturen sjunker, och kylaren blir kall, suger kylaren tillbaks ersättningsvatten från expansionskärlet, precis som i bilar ! Ett slutet system har alltid ett expansion kärl. Där man vid kallt tillstånd kan fylla på vatten !

Även om temp.mätaren visar 100grader, så kokar inte vattnet på grund av det högre trycket i kylaren. Så är det alltid i riktiga och hela slutna systen, vems båten än må vara ! 

Precis som du skriver: men ändå inte så !!!

I min båt sitter ett expansionskärl med förbindelse till atmotsfären som ser till att det inte kan bli något övertryck, dock stiger och sjunker vätskenivån med temperaturen på kylvattnet (glykol/vattenblandningen).

Nu får jag tillägga, att i båtar finns inte en luftkylare som i bilar, men en värmeväxlare (där havsvattnet cirkulerar) där det sitter en kork, som i bilkylare, fjädern i korken reglerar trycket. Så även i båtmotorer är kylsystemet under tryck. Så när du har stoppat motorn, stiger alltid tempen på motorblocket och i värmeväxlaren ochså, dvs. kylvattnet ! 



Senast ändrad av Anemos_ | 21 augusti 2008 | 20:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anemos:

Det som oroar mig är att tempen går upp till 200f =93c på tomgång. Har en rödmarkering vid 240f. Den gjorde inte detta förra året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går bra men när jag kört och drar av på gasen, stiger tempen(över 150f). När du drav av gasen efter längre tids körning då har motorn blivit varm och plötsligt drav av till lägre varv, då får inte motorn den kylning för att kyla ner blocket på grund av att cirkulations pumpen ochså har ett lägre varv ! Tar jag då upp motorn till 1200rpm utan växel i, sjunker tempen sakta igen till under 100f. Helt riktigt för då får motorn kylning igen !!!! När jag sen stänger motorn, stiger tempen nästan till 240f. Detta vad jag tidigare skrev !! Detta på grund av övervärmen i motorn och att kylpumparna inte hinner kyla ner motorn. Kylvattnet drivs ju av motorns varvtal. Lägre varvtal sämre kylning !! I ganla motorer var tempmätaren en sk. kapillärs mätare utan elektronik. Då även om du stänger an tändningen så visar tempmätaren tempen och går upp på rött, efter körning !! Visst kan det vara så att på en gammal motor som har gått i sjön, vet hur länge, kan sjövattena kanalerna vara igenslammade a!! OK, även vid tomgång går tempmätaren på rött ? Det btyder ändå inte att kylvattnet kokar. Se mitt inlägg om expansionskärl. Det är möjligt att kylkanalrna på sjövattensidan har blivit igenslammade. Vad du ochså kunde göra är att tönmma och skölja det slutna systemet, fylla det igen med 50/50 vatten-glykol !! Givetvis finns det väl en termostat i blocket för det utgående varma vattnet från motorn till kyllimpan, Kan vara att du får byta ut det, svårt att säga !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...