Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
jonassheiakh

Ryds 510GT 90Hk Johnsson 2-takt -02

Rekommendera Poster

Hejsan,

Vill först säga att detta forum är väldigt bra och det verkar finnas många välinformerade båtägare här. Har hittat hit efter att försökt få lite klartecken i ett båtköp jag ska göra närmaste veckan.

Som Rubriken säger, så har jag fastnat för en Ryds 510GT , dock är jag lite tveksam till vilken uppsättning. Har lagt ett öga på 3st olika begagnade modeller.

Den ena provkörde jag idag med en -96 Mariner 90hk 2-takt och det var mycket trevligt, jag är dock skeptiskt till en sån gammal motor, behöver jag vara det ?

Jag ska provaköra 2st till nästa vecka där den ena har en 90Hk Johnsson -02 och den andra en 90HK Johnsson -98

Det är självklart lite prisskillnad mellan dessa, ca 15-20tusen. Och undrar därför vad som kan vara bäst köp.

Mariner vs. Johnsson etc. vad ska man kolla på när man provkör båten ?

Syftet med båten är fiske och wakeboard/vattenskidor , jag har lite erfarenhet av en buster M med 50Hk på och den har lite problem att dra iväg snabbt när det är en mer välfödd människa på boarden.

Frågan är då om en 510GT kommer ha detta problem eller bara rycka upp människan ur vattnet som jag vill ;)

Tackar för eventuella svar.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Ryds 510 GTS med 90 hk på.

Tycker detta ären mycket bättre båt än gt. Är det GT du gillar så ta den.

Det är samma skrov på båda varianterna. Med 90hk kommer du inte ha några problem att dra upp folk som korkar ur vattnet.

Ps ÄR jätte nöjd med båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, det låter ju jättebra ;)

Dock har jag precis lite läst om att 510´ an inte är en fartbåt utan den överplanar vid höga hastigheter vilket hämmar topfarten.

Vad borde maxfarten vara på en 510 med en 90hk motor ?

Har tittat på en Flipper 535 Sunfish med 90HK, den verkar som en bra båt, och 100kg! lättare än 510an ? Kan detta vara sant ?

Även en bigbuster med 85Hk är av intresse.

Några synpunkter på detta ? alltid uppskattat ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare

Har en 510GT med en E-tec 90 och den går drygt 38knt enligt gps. Jag håller med om att den överplanar i hög hastighet, ska prova att sätta dit en noslyftande propeller och se om det blir bättre.

Men jag rekomenderar verkligen kombinationen med 510 och 90hk, stark och lättplanande båt som är perfekt för dagsutflykter.

Ska du dra mycket vattenskidor rekomenderar jag att du monterar en vattenskidbåge då linan vill ligga mot motorn i svängarna.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört Ryds 51 GT0 med en relativt ny Mercury 70 Hk. Går faktiskt bra med denna motor också. Fungerar utmärkt med 2 man i båten och 100 kg vattenskidåkare bakom, klarar då drygt 30 knop.

En 12 år gammal utombordare kan vara en chansning. Men är den bara servad och haft ägare som brytt sig om den så kan den ha halva livslängden kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...