Heiner 0 Postad 14 Augusti , 2008 Skall hjälpa min bror att segla hem båten han köpte nyligen , den ligger förtöjd vid Myggenäs och vi skall segla söderut mot Nordreälv , för att undvika den värsta rusningen så drar vi in tamparna 6:00 . Då varken han eller jag har seglat på 20 år behöver vi lite utrymme . Hörde att katamaranerna är först ut så vi hinner väl att bli omseglade iallafall... Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lil-Bossan 0 Postad 15 Augusti , 2008 Jag kommer att trimma seglena redan 6:22. Då kommer vi att hålla en marchfart på ca. 6,5 knop. Katamaranerna kommer bara att se min akterspegel bli mindre och mindre. he he Senast ändrad av Lil-Bossan | 15 augusti 2008 | 22:33 Senast ändrad av Lil-Bossan | 15 augusti 2008 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 17 Augusti , 2008 Vi blev aldrig omseglade , det fanns inte en vindpust så långt ögat kunde nå . Vi gick för motor i ca 24 distanser . Tur det kom lite vind innan hamn så vi fick seglat lite . En fantastisk sommardag fick vi i alla fall . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Miranda6 0 Postad 9 Mars , 2009 Hej! Hur tror du det går att segla därifrån så här års? Har en vän som köpt en båt nu och vill segla hem den. Miranda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Mars , 2009 Det går fint. Varma kläder anbefalls. Vart skall han segla nånstans? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Miranda6 0 Postad 9 Mars , 2009 Till Malmö. Så det ligger ingen is där nu tror du? Miranda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Mars , 2009 Hej Miranda6, det går säkert bra. Pälsa på er ordentligt bara. Förbaskat kallt i vinden så här års, men ingen is. Ingen trafik, så det finns nog inga båtar som avslöjar var farleden går, lite extra uppmärksamhet på navigationen är därför bra. Ha koll på väderrapporterna. Första turen i en ny båt känns nog alltid lite extra spännande, allt är ju lite ovant. Är ni dessutom lite noviser även i seglingsbranschen, så vänta lite på stabila och gärna lite nordliga (tyvärr antagligen extra kyliga, men iaf lätta att segla i) vindar på mellan 5 till max 10 m/s, så blir första-intrycket positivt. Lång väg till Malmö, så turen bör delas upp på flera dagsljus-etapper, om ni är lite ovana? Stressa inte, tag god tid på er. Skulle själv göra så, trots viss vana. Trevligare och säkrare helt enkelt ! Ha en god tur o fortsättning på första seglings-säsongen!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mariatherese 0 Postad 9 Mars , 2009 Jag säger bara brrrrr.... så kallt. Kan ni vänta ett par veckor till och kanske ännu hellre till april så blir det lite humanare väder. Skulle man mot förmodan trilla i plurret nu så gäller det att snabbt som attan komma upp igen. Utrusta er för det värsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Mars , 2009 Om man måste förlita sig på att andra båtar visar var fraleden går, då skall man definitivt inte ge sig ut på en sådan här tripp och absolut inte denna årstiden. Sträckan från området runt Stenungsund till Malmö är ca 180 distansminuter. Var ligger båten? Vad är det för båt? Vilken erfarenhet har besättningen? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Mars , 2009 Idag tisdag och imorgon onsdag 11/3 2009 är det bra väder för södergående. Svaga vindar på nord. Torsdag till söndag blir det tvärtom vindar på väst och syd och kraftigare. Varning för vintersegling i okänd båt och ev. okunnig besättning. En med kunnande krävs. Navigation, båtkunnig och bra på havssegling. Ladda ner program från grib.us så har ni prognos för 6 dagar med vindar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Mars , 2009 Kallt ja men med värmare ombord och autopilot håller man sig inne i värmen. Kontroll var 10:e minut om man går innanför fartygstraderna. Hänger helt på vilken båt det är och i vilket skick. Svan 65:a t.ex eller det kan ju vara en sprillans Najad 505 eller nån mindre Orustbåt. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Miranda6 0 Postad 10 Mars , 2009 Ja det är inte jag som ska segla, det är min vän som är en van gammal sjöman, men lite ringrostig kanske. De andra i besättningen är inte så erfarna. Båten ligger nu vid Tjörn. Ja ha ha minns ju inte vilken sorts båt det är, bara att det är en segelyacht som sen är tänkt att segla jorden runt i. Jag är själv en riktig landkrabba. Miranda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Mars , 2009 Hade jag haft en båt i Malmö som jag ville segla hem till Kungshamn skulle jag inte tvekat en sekund. Man får naturligtvis anpassa sig till väder och vind och övriga omständigheter. Jag hade troligtvis seglat själv, som jag för det mesta gör. Hade nån absolut velat följa med så hade han eller hon nog fått det. Har skepparn bara erfarenhet och vet vad det handlar om så är det inga problem. Man måste ju dessutom inte segla. Man kan ju gå för motor. Med en ny båt som man inte är van vid kan ju allt hända, men det finns ju många reträttplatser på vägen närmast Tjörn. Marstrand, Björlanda kile (Sveriges största småbåtshamn) alla öarna i Göteborgs norra och södra skärgård.Efter Donsö blir det längre och öppnare sträckor. Ett medlemskap i SSRS är dumt att inte teckna. http://www.ssrs.se/ Det ger rätt till bogsering till närmaste hamn om det uppstår problem, utan kostnad. Dessutom stödjer man ju sjöräddningen. Som Forgus 31 säger, så är det första jag skulle installera inför avgången, en autopilot, om det inte finns. Nån form av värmare behöver man också, men det finns det nog i en så stor båt. Annars hade jag tagit med mig min gamla Heatpal. Det har varit mer is denna vinter här i Kungshamn (i mellersta Bohuslän) än på länge, inne i den småbåtshamn där min båt ligger. Men isen gick för ca 14 dagar sen. Förhållandet är nog det samma på Tjörn (en ö, som ligger i södra delen av Bohuslän) Möjligtvis att det kan ligga kvar lite i sådana hamnar som Myggenäs, som ligger på insidan av Tjörn. Skulle det va lite is kvar är det nog inte något större problem att bryta sig ut. Ligger båten på en marina, så finns det säkert någon som kan hjälpa till att bryta is om båten ligger lite taskigt till. Vi Bouslänningar är i regel hyggliga och hjälpsamma människor, så om man inte retar oss allt för mycket brukar, inget va omöjligt. (men vi kan också va några riktiga vrångbockar om vi sätter den sidan till). tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Miranda6 0 Postad 11 Mars , 2009 Tack för alla hjälpsamma svar. Otroligt så många som gav bra råd. Miranda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 11 Mars , 2009 När jag var ute 1/3 så låg det rätt mycket relativt tjock drivis (stora flak typ 30 *20 meter, 3-5 cm tjock) i strömriktningen/leden mellan björlanda Kile och Barlind och hela norrsidan av Nordre Älvs fjord från Lilla Kalven till Stockholmarna var täckt med troligen c.a. 5 cm tjock is. Hela Björlandahamnen var helt in-is:ad. Nu har det ju varit plusgrader i 10 dagar sedan dess så någon tjockare is (om ens någon) torde vara svårt att hitta. Senast ändrad av Gunnar_ | 11 mars 2009 | 20:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser