Sundell 0 Postad 14 Augusti , 2008 Heej, Ja har en 70hk Mercury 3-cyl på min 4,20m båt. Frågan är den att vilken propeller skall ja ha? Den gör bara 30knop med mig i (60kg) tycker den ska gå snabbare iallafall? Något förslag? Mhv Alex Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Augusti , 2008 vad gör den för varv? ,vad har du för propp nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 14 Augusti , 2008 Har ej någon varvräknare. 15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 14 Augusti , 2008 15 x vaddå? Hur många blad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Augusti , 2008 de är säkert en 3 bladig du har,försök låna en vibrator varvräknare hos någon verkstad så du vet exakt vad den varvar skulle tippa på 16eller 17 tum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Augusti , 2008 ja det är ju alltid stigningen man pratar om,när det gäller varvtal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 14 Augusti , 2008 Det är en 5tum 3bladig, ska försöka kolla varvet men enligt mig varvar den inte ur riktigt och då kommer ja till ett annat problem som ja ska kolla på till vintern, den flödaröver (den blir sur) har btt till rätt sift med problemet är lika någon snabb gissning vad problemet kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 14 Augusti , 2008 Skulle nog sattsa på en ställbar jag har själv 17tums stigning på min 4,5m båt (Bahamas15) och den ligger 200-300 v/m för högt med 2 pers i men stark som en tjur och gör ca:40 knop skulle tro att 18 tum är optimalt men det finns inte som standard stigningarna stiger med 2 tum som standard 11,13,15,17,19 21 osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundell 0 Postad 14 Augusti , 2008 Är en Propuls något att rekommendera? Den är inte märkvärt stark men de kan bero på mitt problem ja skrev, och sen är ju båten väldigt liten så ja tkr att de ska gå båda snabbare och att den ska va starkare om inte propuls vilken tum har ni på era? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser