Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
swede21

Hur kolla verklig ägare vid båtköp?

Rekommendera Poster

Hej!

Lyfter lite från en annan tråd.

När man köper begagnad bil kan det vara lämpligt att via bilregistret kontrollera att bilen ägs av säljaren (och inte av exempelvis en kreditgivare). Det är en enkel procedur. Hur gör man motsvarande koll före köp av begbåt?? Tips?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla leg på säljare och befintlig försäkring. Kolla även med larmtjänst om den (eller motorn) är anmäld stulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om denne har inköpskvitto, helst även originalinköpskvitto från 1:a försäljningen. Ger ingen 100% säkerhet, men med åtgärder enligt tidigare förslag kommer man långt...

En ev. tjuv tappar nog intresse när du börjar ställa för många frågor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är väl att även en seriös säljare börjar tappa intresset om det ställs FÖR många frågor?

Själv skulle jag tycka att det känns lite obekvämt att ställa sådana krav mot säljaren. Jag skulle nog även bli ganska ljum mot en ev köpare som vill se leg och försäkringshandlingar.

Själv försöker jag att pejla av situationen lite grann. Köper man båten av en 50-årig familjefar i ett välsituerat villaområde, så utgår man ju inte direkt att han varit ute på natten och stulit båten...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men inte så många båtaffärer görs i villaområden ??

Båtar kan ju köpas även från yngre män med @hotmail signatur, mobiltelefon med kontantkort och ni träffas vid en kommunal brygga för att provköra båten och gör kanske affären där ?? Ponera nu att det är en bra båt till ett rimligt pris, du vill ha den, men ändå vill du vara helsäker att det är den rätta ägaren du köper från. Jag antar att statistiskt borde sannolikheten vara större än 90% att det är ägaren...

Jag tycker fortfarande man skall fråga om några papper på båten, typ kvitto från service eller reparation eller några andra papper på båten, i synnerhet om båten representerar något större ekonomiskt värde.

Ett alternativ kan ju vara att fråga vilka jobb han har själv gjort på båten och be honom visa det på båten, de flesta som äger båtar lite längre tid brukar ju antingen fixa något eller förbättra något, eller har anlitat någon annan och då skall ju kvitton finnas.

Säger säljaren att han har bara haft båten en kort stund och säljer flör att han inte har tid att använda den, och kan inte visa några vettiga papper, då är det kanske dags att dra sig ur även om båten är intressant och priset vettigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara köpt två båtar i mitt liv och bägge har jag gjort upp i just villaområdenGlad

Tror inte att jag skulle vilja köpa någon båt på det sätt som du beskriver, vare sig det finns papper eller inte. Jag skulle bara utgå från att de är förfalskade alldeles oavsettGlad

 

hotmailadress, kontantkort och möte på allmän plats ger inga bra vibbar hos mig i alla fall....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köper inte av någon som inte har identifierat sig. Kollar via annonsen upp telefonnr, adress etc till säljaren och kollar att namn o.s.v. stämmer överens. Gör det inte det så är säljaren oseriös och jag väljer ett annat objekt. Undviker oreggade telefonnr...

Är så nogrann man kan vara, säljaren ska visa försäkringspapper och jag kräver att han/hon visar leg vid köp. Passar det inte så anser jag att något är konstigt dvs säljaren vill dölja något.

Jag undvek ex. en båt för att den stod parkerad på felaktig adress. Vid det huset där båten visades upp, bodde inte han som ville sälja båten. Träffade aldrig ägaren till huset... Vill även minnas att trailern båten stod på var reggad i fel namn.

(Jag köper heller inte bilar som ägs av farmor, farfar eller säljer bilar till köparens släktingar, gör affärer med ägaren direkt, ingen annan.)

 

hotmailadress, kontantkort och möte på allmän plats ger inga bra vibbar hos mig i alla fall....

- Håller helt med!



Senast ändrad av Knoparn | 14 augusti 2008 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sk. Bil- och Båtlån är bilen/båten säkerhet för lånet (pant) d.v.s du får inte sälja den utan att ha löst krediten. Som du säger är det numera lätt att kontrollera detta när det gäller bilar genom att uppgift om kredit finns i bilregistret. Det går inte att göra ett ägarbyte om kredit finns.

Så vitt jag vet går det bara att få ett Båtlån om du köper båten av en godkänd handlare. Som någon annan skrev är det enda säkra sättet att få reda på om båten är säkerhet för något lån att spåra den bakåt, helst tills du kommer till någon båthandlare.

Den du tänkt köpa båten kan ju ha köpt den ärligt av någon som har ett lån på den. T.o.m den köparen kan ju ha köpt båten ovetande om skulden. Det kan ju vara amorteringstider på upp till 30 år på vissa båtlån.

Båten är ju inte Stulen och så länge den som har skulden betalar är väl allt lugnt men den dag han ger fan i att betala då kommer banken att börja leta efter den.

Det behöver inte vara någon skummis som säljer, det kan säkert vara en vanlig hederlig medelsvensson som hamnat i ekonomisk knipa och ser det som ett sätt att snabbt få loss pengar

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och då är det kanske lämpligt att man slutför sin affär på den bank som säljaren har lånet hos. Då ser ju alla inblandade att allt är korrekt, och de skumma typerna gallras nog snabbt ut.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra med vilken bank som helst. Dom hjälper till att lösa lån. Med bilar, motorcyklar och snöskotrar är det inga problem eftersom det finns en kreditspärr i bilregistret så du ser direkt om bilen är pantsatt och du kan inte göra ett ägarbyte. Jag har köpt bil där det fanns ett billån i Volvofinans. Gick in med köparen till vårt lokala Swedbank kontor. Dom ringde upp Volvofinans, fick det exakta beloppet och skulden regelerades. Problemet med båtar är att det är svårt att veta om det finns en skuld med båten som säkerhet. Skulden kan ju ligga flera ägare tidigare och så länge den som har lånet betalar så är det ingen som frågar efter båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker (som sagts tidigare):

Kolla Larmtjänst

Kolla leg på säljaren och fråga vilket försäkringsbolag båten är försäkrad i och sedan kolla med bolaget. Försäkringsbolagen har alltid varit tillmötesgående när jag vänt mig till dem på detta sätt.

Skulle säljaren tycka du är jobbig är det bara att gå till nästa objekt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var, hur kan man ta reda på om det finns en kredit med båten som säkerhet. Jag tror inte Larmtjänst har uppgifter om ev. båtlån. Ett krav för att få båtlån är oftast att du har den helförsäkrad. Med hjälp av försäkringsbolagen kan man kanske få reda på detta. Om den som har tagit lån på båten säger upp sin helförsäkring är det möjligt att de meddelar kreditgivaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan var, hur kan man ta reda på om det finns en kredit med båten som säkerhet.

Detta är ju ett problem i båtbranchen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag kollade själv med Swedbank Finans och damen där menade att man först och främst bör fråga efter säljarens tidigare köpeavtal och därefter spåra båten bakåt i tiden, helst till en båthandlare. Där bör finnas dokumentation, antingen om eventuell kreditgivare eller att båten är till fullo betald.

Enda sättet att annars spåra en kredit med båten som säkerhet är tydligen via kredittagarens personnummer och frågan ställd till rätt kreditgivare (det finns nog många..)

Ha de!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och hur håller en båthandlare reda på detta? säg att han byter in en beg båt och säljer vidare. Han lär ju inte ha full koll heller(?). Om båten är importerad kan jag också tänka mig att det blir än värre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten är försäkrad och belånad (dvs pantsatt som säkerhet för ett lån) måste försäkringsbolaget utfärda en sk ansvarsförbindelse. Så ber man att få se på försäkringshandlingarna kan man se om båten är belånad eller inte.

Är det en stor båt minst 12x4 meter kan man kontrollera i skeppsregistret. Vem som är ägare och om pantbrev är uttaget.

Som säljare skulle jag nog inte bli tveksam om jag blev ombedd att visa försäkringshandlingar och eller original köpehandling. Den köparen agerar ju bara precis som jag skulle ha gjort. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart som fasen man skall kolla upp båten ordentligt!

Om man som säljare tycker det är jobbigt med en ev köpare som frågar mycket kanske man skall be en handlare till hjälp Visst får man betala ett arvode men då slipper man ju iaf............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Va? detta med ansvarsförbindelse stämmer inte! Försäkringsbolaget MÅSTE inte utfärda något alls. Dom behöver inte ens veta om att båten är belånad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jodå man kan visst sälja ett objekt utan att först ha löst in det om man har fått tillstånd till det av banken, räcker med muntligt besked på telefon och skulden skall regleras inom rimlig tid vilket skall tolkas som att man går till banken omedelbart men att ev sk bankdagar kan räknas till godo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Leg kan vara bra att kolla för det är inte tillåtet att göra affärer med underåriga säljare/köpare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...