mercuryman 0 Postad 13 Augusti , 2008 Har 2 problem med min johnson 70hp-76 med el start 1 kommer ingen kylstråle/ impellen? 2 klickar vid start/ relä eller startmotorn? Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 14 Augusti , 2008 1. Blir motorn varm/överhettad ? (det mesta kylvattnet ska gå ut med avgaserna). Men det skadar ju inte att byta impeller... 2. Börja kolla batteri anslutningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Augusti , 2008 finns ingen kontrollstråle på denna motor,brukar annars sitter en nippel i underkåpan på sidan ,de finns 2st hål i bakkant på riggen som de kommer lite vatten ur när thermostaten öppnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 14 Augusti , 2008 På min Mercury -78 fick man ta till lite milt våld för att få startmotorn att fungera. Den liksom låste sig ibland. Smörj upp allt som går med 556 eller liknande, prova sedan att knacka med en hammare på startmotorn. Menar inte att du ska slå sönder den.... //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 Augusti , 2008 Mät om 12 volt går fram till startmotorn(MÅSTE vara ett fräscht batteri som du vet är laddat) när du vrider om nyckeln. Om det gör det så är det antagligen nåt strul med startmotorn, om det inte gör det så försvinner elen på vägen(eller batteriet är slut) - oftast bara nån koppling. Jag hade nästan exakt samma problem som löstes med att byta sladden från relä till startmotorn. Men som sagt, mät. Du kan också koppla vanliga startkablar till bil direkt från batteri till startmotor. Går startmotorn då så vet du att det är nån el-koppling som strular. Angående skvallerstrålen så tror jag inte du har nån på den motorn. Jag har en Evinrude 70 hk 1976 och den har ingen. Senast ändrad av Yadis | 14 augusti 2008 | 10:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 14 Augusti , 2008 ok tack för alla svar! men om man inte har en skvallerstråle hur vet man då om den kyler om den inte blir varm heller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 14 Augusti , 2008 Min 79:a ger en larmsignal från gasreglaget om den går varm (men jag har även svallerstråle på min). Kanske Yadis vet mer om 76:orna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Augusti , 2008 motorn i fråga har en tempgivare i topplocket o ett horn i reglageboxen som ger signal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 Augusti , 2008 Det är likadant på 76orna. Dvs gasreglaget larmar vid överhettning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercuryman 0 Postad 14 Augusti , 2008 föresten är det svårt att byta impell? Har bytt på en mercury 40hp -77/ kanske ungefär på samma sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 14 Augusti , 2008 Jag har aldrig bytt själv, men läst en del inlägg här när dom fått problem. Så vore jag dig skulle jag byta i höst eller nästa vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser