Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
perpro

Titta på Tjörn Runt

Rekommendera Poster

hej,

Till helgen tänkte jag för första gången åka ut och titta på Tjörn Runt med min lilla styrpulpetare. Jag undrar om ni har några bra tips på var man kan hålla till för att se lite action, utan att vara i vägen för seglarna. Jag vill både se extrembåtarna i början och titta på kaoset i klungan. Jag kan tänka mig att ankra upp i vattnet eller bara flyta omkring, kanske jaga efter någon enstaka båt, eller kanske lägga till vid någon naturhamn.

Jag har båten i Mollösund (dvs nära till Björholmen, Stigfjorden, Ängeviken, etc).

Tack på förhand,

//Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kyrkesund är alltid en hit när det gäller klungan. men dit kan man likagärna ta bilen.

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vädret säger 3 meter/sek nordlig så någon action lär det inte bli. De flesta går nog utsidan i stället för genom Kyrkesund. Där kan nog bli lite kaos utan vind annars Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rundningen på tjörn skulle jag välja om man ska lite action på lördag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag brukar också utgå från Mollösund då vi har båt i Lervik.

Har gärna passerat Gawlen och lagt mig mellan Smögholmarna och Björholmen. Där finns ett par holmar (Vannholmen/Kråkholmen) som ger första parkett. Här passerar ju alla båtar förbi till skillnad mot Kyrkesund, där får man istället får folkfest, men riskerar att missa en del av de lite häftigare båtarna som väljer att passera utanför.    

Med hopp om bra Tjörn runt-väder

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan tack för svaren. Smögholmarna är ju fint (i passagen mellan lyr och smögholmarna finns ju en massa fina tilläggningsplatser, om jag inte vågar mig upp på vannholmen/kråkholmen... CaptainH: Ursäkta en nybörjare, vad menar du med rungningen på tjörn....öh...öh...är inte det hela tävlingen (runda tjörn...tjörn runt...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...