Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Diesel_Pelle

Med anledning av inlääg i PB om tömning av båttoaletter

Rekommendera Poster

I det senaste numret av Praktiskt Båtägande som idag (13/8-2008) kom i brevlådan så har en person skrivit om att det måste vara bättre att ha pottipotti i båten än att släppa barkbåtarna i sjön.

Det har nyligen gjorts en undersökning angående detta som det gick att läsa om i Båtliv under sommaren. Den slutsats som man drog var Man kan lugnt konstatera att ur miljösynpunkt är utsläpp från fritidsbåtstoaletter en ickefråga.

Läs själva http://www.smf.nu/facts/070622/index.html

Självklart så finns det fall när det är bättre att tömma toalettavfallet i det kommunala avloppet än i sjön. Men det många missar när de skriker om att man ska tömma båten till ett avlopp är vad den totala belastningen blir. Säg att du tömmer båten på en skärgårdsö. Då skall det ut en tankbil med bilfärja som ska tillbaka in till land för att köra till ett reningsverk. Det är inte alla öar som har eget reningsverk. Denna transport skitar ner mer än var några barkbåtar gör.

Man måste titta på hela cykeln när det gäller miljö inte den enskilda komponenten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt och hållet med dig. Lite fiskmat är nog helt OK att släppa ut. Däremot så kan man ju kanske välja sina stället och kanske inte ta utsläppet i den grunda viken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns ju som om det är viktigare att komma åt handelssjöfarten inom detta område, speciellt alla kryssningsfartyg som väljer att tömma till havs istället vid kaj där det kostar dem några kronor.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att det finns inga ställen(norra västkusten) att tömma på. Finns en i Lysekil som typ inte går att komma åt. En i Kungshamn och en i Strömstad. Klart man tömmer tanken rätt ut.

Finns även tömningstation vid Lilla Bommen Gbg. Marstrand(går sällan att komma åt). Nordön innanför Marstrand.

Vet ni fler ställen så lägg gärna till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fritidsbåtar släpper ut så lite toalettavfall i vattnet att det inte märks i förhållande till övriga utsläpp. (enligt http://www.smf.nu/facts/070622/index.html )

Och då annalogt.

Bilismen i Sverige släpper ut så lite avgaser i förhållande till övriga världens bilar så de får fritt fram att fortsätta. (behöver inte bry sig om miljön)

Alltså är Sveriges bilism en ickefråga

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du nu egentligen? Jag missar nog din poäng.

Svenska bilar påverkar miljön, ja visst, men inte så till den milda grad att de skall stoppas och skrotas ut. Man kan sas börja i rätt ände...ända....Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I förra numret av PB hade jag en insändare med om hur Ekerö sköter om sina sop/bajamajor (tack för den fina boken PB).  I går var jag ute på den berörda ön igen, och tro på fan, de hade fixat det efter tre års tjat.  En känga i pressen var det som behövdes.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är inte alls analogt.

Den länkade artikeln handlar om närmiljön och vilka olika källor som påverkar den mest, mindre och i princip försumbart. Även om man tog bort alla utsläpp från fritidsbåtarna skulle det i princip varken göra till eller från, inte ens för närmiljön.

Du talar om hela världen. Det är inte jämförbart. Det handlar om vår närmiljö. Dessutom jämför Du genom att exemplifiera med en bevisat betydande smutskälla. Hade det varit försumbart för miljön (i synnerhet närmiljön) om man tog bort alla bilar så hade det varit analogt.

Komplicerat att förklara och förstå kanske, och det är därför de lättköpta poängerna men ofta (om man kollar närmare) också missvisande  jämförelserna som tyvärr alltför ofta ligger till grund för beslut i miljöns namn.

Jag tycker det är rätt förnuftigt att man försöker satsa krutet på det som smutsar ner mest, och sedan gå neråt. Om det nu verkligen är miljön man tänker på och inte har andra, dolda baktankar.....

Hörde för många år sedan att gråvattenutsläppen som en större fritidsbåt orsakar motsvarar vad ett sillstim förorenar (eller var det gör av med som föda ?) på c:a 10 min. Minns också  att en undersökning när katalysatorbilarna började bli vanliga visade att det var de s.k. miljöförespråkarna som ägde de äldsta och smutsigaste bilarna. Var det inte miljöminister Birgitta Dahl som körde runt i en gammal bubbla (eller var det en äldre Saab) långt in på 90-talet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är två olika typer av utsläpp faktiskt. En bil släpper ut avgaser som bidrar med massor av skit som inte ingår i kretsloppet. Det du släpper ut i muggen är en del av kretsloppet. Sen blir det problem om man släpper ut massor på en enda plats. Men naturen tar hand om skiten och papper har sitt ursprung från skogen. Så det är fel att jämföra bajs och avgaser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man kan fundera på är hur saneringsvätskorna från en Porta Porti tas till vara i ett reningsverk - renas det bort, eller åker den ut i naturen igen? För sådan antibakteriell parfymerad kemkalievätska måste väl vara värre för naruren än ren skit så att säga..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat, det vi släpper ut är en piss i havetFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man åkter längs vägarna finns det både toaletter här och där och dessutom möjligheter att tömma septitanken eller porta-pruttin för husvagnar och husbilar. Om man läser endel inlägg här, kunde man tänka sig att det vore helt ok om man tog bort dem. Det är ju bara lite bajs som kommer från camparna. Nästan ingenting i jämförelse med från jordbruk och fastboende.

I stället kunde landets husvagns och husbilsägare kanske tömma sina latriner på uppställningsplatserna vid småbåtshamnarna, på sommaren är ju båtarna i sjön och de är i allmänhet tomma.

Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inga problem att bygga tömningsanläggningar där det finns komunalt avlopp. Men ute i skärgården så finns det inte på alla öar. Där blir det inte ett plus med landtömning, för man måste då köra en tankbil dit och tillbaka.

Anser att där det är möjligt, t ex i båtklubben/marinan så borde fler satsa på tömning i land. Standard för anslutning finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns tydlingen inget behov av att bygga platser för att tömma toalettavfallet när de flesta ändå tömmer det i havet.

Mitt förra inlägg är helt annalogt med att tömma lite skit i havet. Den mängd avgaser Sveriges bilar släpper ut är motsvarande en piss i havet om man ser till ett globalt perspektiv.

Nu anser jag inte att vi ska sluta bry oss om våra bilars avgaser precis lika som jag tycker att det är varje båtägares ansvar att inte släppa ut människoskit i havet, ingår inte i normala kretsloppet. Det har visat sig att en del i vår avföring, t.ex. p-piller och andra mediciner påverkar vattenlevande djur.

Om det bildas opinion för utbyggnad av tömningsstationer i våra hamnar så kommer möjligheten för detta skapas men så länge de flesta tycker det är smidigare att dra sin skit rakt ut så blir det inga sådanna stationer.

Helt analogt igen anser ni att det även är ok att kryssningsfartyg kan släppa ut sin skit i vattnet också?

se artikel http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2856827.ab

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de flesta båtägarna är ansvarsfulla och försöker undvika att göra sina behov ombord, vi själva gör helst både 1'an och 2'an i land, ligger vi i en naturhamn med bajamajor så används dessa annars blir det ett besök i skogen med lilla trädgårdsspaden så 2' an kan grävas ned.

MEN ibland måste man gå på toan ombord och då blir det uteslutande 1'an (Nästan) och detta töms så långt från land som möjligt och jag tror att det lilla som vi har släppt ut i sjön i sommar är väldigt lite, våran båt är utrustad för landtömning men har inte hittat någon gästhamn (i Mälaren)än som har landtömmning

P.S DEt är helt rätt att rester från p-piller, östrogen och andra mediciner kommer ut i naturen via vårt avfall och om inte jag missminner mig helt fel så klarar inte reningsveken heller av att ta bort dessa restprodukter från mediciner i avloppsvattnet

M.H.V

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya rapporter kommer hela tiden på att Östersjön är döende. Bl.a på grund av övergödning. Visserligen är fritidsbåtarna inte den främsta orsaken men en bidragande. De största bovarna är de kommersiella fartygen och utsläppen från öst. Något måste göras NU. Förbjud allt utsläpp från båtar f.o.m 2009. Om du fritidsbåtägare nu nödvändigtvis måste skita...gör det på land där ditt skit kan tas om hand på ett vettigt sätt.  Att släppa ut sin avföring i Östersjön är som att skita i sin egen trädgård enkelt och bekvämt i början men faaaan så jobbigt i längden. 

http://www.expressen.se/klimathotet/1.1265696/har-dor-haven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas du Skrutten aldrig tömmer kiss eller kissar direkt i havet utan ser till att det hamnar i land - det är nämligen kisset som är den största boven i dramat när det gäller övergödningen av det vi människor släpper ifrån oss.
Att bajs sedan är äckligare och innehåller mer bakterier, tja det är en annan historia...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visserligen är fritidsbåtarna inte den främsta orsaken men en bidragande.

Läste Du inte rapporten ?  Visst är den bidragande, men ett försvinnande litet bidrag. Och hur stor andel av trädgården upptar skitfläcken, jämfört med hur stor andel den är om den släpps i Östersjöns vattenvolym ?

Det är just sådana här jämförelser som gör att miljövännerna inte tas på allvar. Sunt förnuft och ett målmedvetet arbete utan skygglappar och floskler är det enda som kan hjälpa miljön. Och det enda trovärdiga.

Hoppas Du inte pissar i vägkanten eller i skogen. Eller låter Dina barn göra det.

Nästa steg är väl att förbjuda sälarna att skita också Förvånad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Må vara att det är ett försvinnande litet bidrag men ett bidrag är det och det räcker. Märkligt att vi har en förmåga att alltid upprepa våra tidigare misstag och tror att jorden skall klara att svälja all vårt avfall Östersjön är ju så stort så det är väl ingen fara att dumpa lite skit håhåjaja..när fan ska vi lära oss...   

Att pissa vid vägkanten är ju också en jämförelse, här handlar det om att pumpa ut 40-60 liter avföring urin.

Sälar är ett naturligt levande djur i havet, det är inte människor. Men blir det för mycket säl blir det naturligtvis problem även där men det brukar moder natur fixa på ett alldeles naturlig sätt..

Sunt förnuft är att använda porta potti, skita på land i mulltoa eller toaletter där reningsverken tar hand om skiten eller tömma tanken i tömningsanläggningar, allt annat är oansvarigt mot våra efterkommande. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, hade jag någon mugg ombord skulle jag, som jag har sagt i någon annan tråd på detta ämne, ha med på prioritetslistan att bygga om den så att det gick att sugtömma och använda mig av det när möjligheten fanns, men jag skulle inte ha någon jätteångest för att pumpa ut det på öppet vatten när så inte var fallet.

Och det är väl inte så sannolikt att det någonsin kommer att finnas sugtömningsstationer på öar som saknar kommunalt avlopp eller egen avloppshantering, så scenariet att det ska komma tankbilar via bilfärjor känns väl en smula överdrivet, även om det är helt riktigt att man måste ha ett helhetsperspektiv på miljöfrågan. Att det finns mer kostnadseffektiva metoder att minska belastningen som fler toaletter, dass och information om var de finns är nog de flesta överens om.

Men det är ju kolossalt frestande att skapa rubriker på temat båtfolket skiter i Östersjön, och det ställer ju till det hela lite grann. Kryssningsfartygen har även problem som att inte kunna ta landström utan ligger för kaj och kör hjälpmaskin kontinuerligt. Man försöker väl så sakterliga att adressera den frågan, men det är ju en fråga som kräver internationell acceptans och standarder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån här fråga kan man ju driva in absurdum. Det är väl tveksamt, nu gissar jag, om det är toalettavfallet som står för den totalt sett största miljöpåverkan våra båtar gör. Den som, liksom jag, har motorbåt kanske skulle göra miljön en större tjänst om man aldrig startade motorn? Det gäller väl även den genomsnittlige seglaren. Självklart skall vi alla göra vad vi kan men om nu detta, relativt sett, är ett mindre miljöproblem så kanske vi borde lägga våra pengar och engagemang på andra saker, om det var miljön vi tänkte på? En investerad krona i ett östeuropeiskt kolkraftverk gör förmodligen mer miljönytta än i ett system för att hantera fekalier från fritidsbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrutten: Nya rapporter kommer hela tiden på att Östersjön är döende.

Ja, i stora områden. Skärgårdsstiftelsen har dock en lite mer positiv bild av hur det ser ut i närområdet i Stockholms skärgård, http://www.skargardsstiftelsen.se/filearchive/3/3120/levandeskgsnatur08.pdf, så allt är inte heldystert, och det kanske något styrker uppfattningen om att båtlivets bidrag i sammanhanget är beskedligt, även om WWF har med förbud för utsläpp ifrån fritidsbåtar på sitt program, http://www.wwf.se/vrt-arbete/hav-kust/stersjprogrammet/1182154-sa-har-kan-ostersjon-raddas.

Nu finns en relativt ny teori bakom händelseutvecklingen i Östersjön; att en stor bov i dramat är utfiskningen av rovfisk som genom en kedja av steg ger mer alger som ger mer bottendöd. Den teorin testas nu genom en större inplatering av gös i ett av världens mest utforskade vattenområden, http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2247997. Det ska bli intressant att se vad det ger.

Det sagt tycker jag att man ska använda sig av pumpstationer när möjlighet finns, platser finns bland annat här http://www.skargardsstiftelsen.se/?id=5756 och jag skulle förbereda min båt för detta http://www.praktisktbatagande.se/stegforsteg/article213009.ece, http://www.sxk.se/kretsar/upp/septiktankar.asp. Det är nog i många fall ganska enkelt gjort och inte särskilt dyrt. Själv har jag som sagt ingen mugg ombord, men bemödar mig om att lägga till på platser där det finns tillgång till lämpliga faciliteter.

Senast ändrad av fjollberg | 26 augusti 2008 | 23:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrutten, skrik inte, orkar inte lyssna på allt skrik, skrik blir en monolog inte en dialog, vilket vi behöver för att överleva.

//Passada

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...