johnjohn10 0 Postad 13 Augusti , 2008 Jag har nyligen startat upp ett företag som kommer inrikta sig på turism i södra Afrika. Som del i programmet vill jag erbjuda segelresor men vet inte riktigt vad jag ska välja för slags båt? vad bör man tänka på innan man hyr en båt? Vad bör den ha för form och storlek (för att tåla alla slags väder och vind)? Den måste ha plats för ca 20-25 ressenärer (med sovplats). ressenärerna måste oxå kunna känna sig bekväma på båten i upp till 12 dagar. Självklart kommer vi att stoppa på flera ställen längs kusten. Tacksam för länkar och tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 13 Augusti , 2008 Det blir ju en jättestor båt om du skall få plats med 20-25 personer på en segelbåt! Gick in på www.cnyachts.com och tittade. Maltese Falcon är till salu och den är 88 meter/288 fot lång,har plats för 16 gäster och 18 besättning. Felicita West något mindre, 64 meter/209 fot, har plats för 12 gäster och 11 besättning. Har du tänkt att resenären även skall vara besättning? Eller ska du ha proffesionell besättning? Fördelen med en sådan båt blir ju att man förflyttar sig snabbare och kan utnyttja mindre väderfönster för att ta sig mellan hamnarna. Just kusten runt södra Afrika är inte berömd för fina seglingsvatten precis. Nackdelen är väl då inköpspris och underhållskostnader. Undrar vad ett nytt segel kan kosta? Fast det är klart, inget är omöjligt kanske bara lite svårare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johnjohn10 0 Postad 14 Augusti , 2008 Tack för bra svar! Gästerna är tänkta att göra så lite som möjligt medans besättningen orndnar resten. Glömde påpeka att vi är först och främs intresserade av att HYRA båten (med eller utan besättning). Givetvis är det ett plus om gästerna har segelvana, men vi vill undvika att kräva detta. Jag begav mig för ett antal år sedan själv tiil Australien och gjorde där bland annat en tre-dagars kryssning. Båten kan inte ha varit längre än 25 meter. Trots detta var vi ca 14 passagerare och 4 besättningsmän. Var denna båten i så fall specialbyggd för att ta så många passagerare som möjligt? Enligt dessa mått så behöver ju inte båten vara mycket mer än 30-35 meter för att tillgodose sovplatser för 20 gäster? Som du sa så är inte Afrikas kuster optimala när det gäller segling. Därför är det viktigt att ha en båt som är så stryktålig som möjligt och som dessutom påverkas minimalt av större svall och hårda vindar. Vad bör man satsa på? Givetvis kommer också finnas alternativa transportsätt för sjösjuka osv. Kan man förvänta sig att en medelsvensson med minimal sjövana klarar 10-12 dagar på en segelbåt utanför Sydafrikas kust (med övernattning vid kaj)? Vad tror ni? Är det genomförbart? Tack och hej! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 14 Augusti , 2008 Det finns väl bara en 3-4 hamnar vid Sydafrikas kust, så det är MYCKET långt emellan dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 14 Augusti , 2008 Så många och oerfarna passagerare och så få besättningsmedlemmar på en stor båt i de farvattnen. Nej det hade jag inte satsat på. Att segla i Australien och att segla utanför Afrikas sydkust är mycket stor skillnad. Utanför Sydafrikas kust har du vädersystem som skiftar otroligt fort dvs mycket ostadigt väder. Starka vindar är mer regel än undantag, at vinden går från 0 till 50 knop på ytterst kort tid är vanligt. Det är ont om skyddade platser längs kusten. Man har dessutom Agulhas ström att ta hänsyn till. Den börjar strax norr om Mozambique och följer sedan kusten söderut och är som kraftigast ihöjd med Port Elizabeth. Om du kan få tag på Jimmy Cornells World Cruising Routes kan du på sidan 532 läsa mer om vädret i detta området. Det var för mycket text för att skriv av och publicera här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser