Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
sethakan

Ladda batteri via inverter

Rekommendera Poster

De här e säkert helknasit men vill höra vad ni har att säga.

Jag har ett 24V system ombord i min båt, mina generatorer laddar bra men jag kommer aldrig upp i mina 28,8V.
Jag har en ombordinstallerad C-tec laddare som väl anses vara både bra och skonsam.
Jag har oxå en inverter sinus på 600W.

Vad om jag startar laddaren via invertern när motorn går, borde jag inte få mina 28,8V då,
generatorerna ger ju tillräckligt med ampere?
Och om jag stannar motorn och låter laddaren va på, tömmer jag då mitt batteri eller rasar allt ihop?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vara mycket bättre att fixa felet med generatorn. Har du för klena kablar t ex. taskig kylning av generatorn? Det kan t ex vara för varmt i motorrummet p g a för dålig ventilation. Rekomenderat är max 55 grader. Sätt ner en termometer och kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo de e sant, jag har en gammal båt (1979) så de e samma ventilation som det alltid varit och kablarna e nog inte för klena men bör nog kollas och rengöras.

Ändock är jag nyfiken på vad ni säger om resultatet, när jag bollar lite med mig själv verkar det som en ganska bra ide istället för att skaffa regulatorer eller renovera generatorer vad man nu kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men...

Det är säkert så att du har en skiljediod eller liknande som snor en del av strömstyrkan. Därav den lägre volten. Titta på Skyllermarks hemsida http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/information/. De ger tydliga instruktioner för hur man kopplar bort dessa och och vilka effekter en sådan som sitter kvar har.

Om du tycker att du har problem med laddningen är det där du ska börja!

Att gå via en inverter för att krångla till en sinusvåg i växelström verkar för mig vara samma som att gå över ån efter vatten, men i kvadrat!

Sen tar det ett bra tag innan laddaren kommer upp i full kapacitet så man undrar hur länge du behöver köra för att laddaren ska ge full topp på batterierna. På min 25A laddare tar det kanske 8-10 timmar innan den ger det där sista.

Men, men... Det finns de som kan detta med ström och laddning mycket bättre än jag som kan ge andra råd - men jag tror att jag har rätt Oskyldig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, invertern har inte kommit än men när den gjort det skall jag testa och ge er svar (på mina frågor:).

Tills dess skall jag felsöka men behöver hjälp.

Först skall jag rengöra alla kabelanslutningar å sen tänkte jag göra som det står i bruksanvisningen.......
Är det någon som kan hjälpa mig att på enkel svenska förklara det
som står här nedan? kanske med en liten ritning?
Eller kanske finns det ett enklare sätt?

First disconnect battery earth lead, then dis-
connect alternator output lead, insert test
ammeter between alternator output terminal
and disconnect lead. Insert test voltmeter
across alternator output terminal and earth
(or oppositethe polarity terminal). Disconnect
field lead from regulator and alternator. Fit
jumper lead from battery to alternator field
terminal, reconnect battery earth lead.
Start and run engine to give approximatley
4,200 alternator rev/min and switch ON in-
stallation loads to give voltmeter reading of
28,4V when the ammeter should indicate
the rated output as shown on the alternator
label.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en klurig filosofisk fråga.

 

Blir det som att höja trädgrenen man sitter på genom att ytterligare belasta den?

 

Eller kan generatorn att betrakta som så stark så att den kan höja sig själv på nåt vis?

 

Men det finns åtminstone ett par hinder. När generatorn känner den högre spänningen som kommer från inverterns laddare reglerar den ner spänningen så att den ändå inte ger mer än tidigare. Detta skulle förhindras med en diod (som du kanske redan har). Det andra är att allt kommer att ha gemensam jord vilket möjligen kan ställa till det.

 

Spännande att se om du kan höja spänningen med invertern.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Helt omöjligt. Du kan inte ladda dina batterier med en laddare inkopplad via inverter. Även om generatorn går kommer den på sin höjd reglera till din nuvarande laddningsstatus och du kommer att bränna en massa ström till vämre till ingen nytta. Typexempel på att elda för kråkorna!!!

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med batteriskiljardioder kan batteribanken teoretiskt ha högre spänning än generaton. Om t.ex batterierna har 14,4V som inverter-laddaren har åstadkommit borde inte generatorn bry sig om det då dioden inte leder i backriktningen. Men det kan bli problem med den gemensamma jorden, liknande den när man försöker mäta spänningen på ett batteri med en voltmeter som samtidigt strömförsörjs av batteriet man mäter på.

 

Har du kollat om generatorn har avkännarkabel. Den sitter vid leverans på generatorns utgående PLUS och ska flyttas till batteribanken. Inte så vanligt på äldre generatorer men sitter det en gul rätt tunn ledare på utg. PLUS så kan det vara värt att dra den till batterierna så kan du få full sprutt på laddningen med eller utan kraftiga kablar och avskiljardioder. Spänningen avkänns då vid batterierna och du får den spänning som generatorns laddningsregulator är inställd på.

 

Vanligt att man glömmer detta vid installation och föreslår byte till kraftigare kablar istället. På min var det felkopplat och jag fick bara 13,3V-13,5V vid batteriet. Nu blev det 14V istället. Vilket jag passade på att höja med en diod på avkännarkabeln som lurade generatorn att reglera upp till 14,7V vilket är kalas när man vill trycka in så mycket som möjligt på en halv timme motorgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Anemos, det finns redan en laddare på 25A på båten så visst kunde man tänka sig att köra den på 230V från invertern.

 

Om inte några kopplingar finns tillbaka från batterierna till generatorns PLUS skulle det kunna fungera.

 

Batterierna kan ses som isolerad från generatorn då batteriskiljardioden inte ger nån ström tillbaka från batterierna iom att dessa fått högre spänning från invertern och batteriladdaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar den dubbla spänningen förstås. 14,4 ska vara 28,8V i mitt ex. ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I framkant på dina motorer sitter laddningsregulatorn. dom har tre olika stift för olika utspänning.

Det kan tänkas att dom inte optimerades när batteriseparatorn installaredas för ett par år sedan. Pröva med att flytta kabeln til ett anat stift ch kola resultatet.

Om jag gissar rätt har du även en regulator i reserv som du kan undersöka.

 

/B

 



Senast ändrad av Bosse | 21 augusti 2008 | 23:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min regulator finns tre utgångar, low , med och high varav den för tillfället sitter på med (se bild). Jag antar att det är den jag kan flytta på. Kanske till high , kan det stämma?

 

Idag startade jag motorerna och körde laddaren via invertern men det gick inte, volten och amperen var i det närmaste oförändrad, Synd men det var både kul och spännande att testa.

Vad som gjorde mig lite förbryllad var att generatorerna (jag har ju 2st) orkade inte ens driva ett 200w element via invertern, generatorerna jobbade för fullt men jag tappade ändå ca 1,5ampere på batterierna. Kanske detta avhjälps genom att sätta regulatorn på high!?

post-10004210-1394235596,2716_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att sätta den på high. Kanske får du ut högre spänning, får jag gissa 0,7V.

 

Kör du sen mycket motor så kan du sätta en strömbrytare som kopplar den till normal när du fått upp laddningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt galen ide. DET GÅR INTE ATT GÖRA SÅ !

Det är helt tydligt att pojken inte vet vad en inverter är.

Dessa två första rader kommer från ditt första inlägg, Det kan knappast räknas som en hjälp när man försöker att såga någon i inledningen i ett inlägg.

Vill du hjälpa någon skriv då vad man skall gör för att lösa problemet istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden handlar om ett elproblem???? Pissa i brallan löser säker problemet

Och om jag stannar motorn och låter laddaren va på, tömmer jag då mitt batteri eller rasar allt ihop?

Du får ju lite värme i båten i alla fall. Invertern har väl en verkningsgrad på 85-90 %, verkningsgraden på laddaren vet jag inte men om du inte tömmer dina batterier har du uppfunnit en evighetsmaskin.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool Själva anledningen till mitt inlägg försvann. Bra så!

 



Senast ändrad av Brodur | 23 augusti 2008 | 13:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med så välutbildade på maringuiden så de inte änns kan va lite ödmjuka å svara på frågan istället.

/jalmar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...om du inte tömmer dina batterier har du uppfunnit en evighetsmaskin

Sammanfattar svaret på frågan Tyst 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kopplade jag om mina regulatorer till High och upptäckte att på den ena motorn var den trasig.

Precis som Bosse antydde hade jag två i reserv och bytte ut den.
När jag startade fick jag betydligt mer volt än innan och jag kunde köra mitt 300W el element via invertern och ändå få ström till batterierna.
Jag hade till och med laddning på tomgång. Jag startade bara vid bryggan men skall i veckan ta en längre tur så jag kan se så den inte laddar för mycket.

Ett lyckligt slut alltså.
Tack alla som hjälpt mig!

Alla forum har ju en sån där... en sån som... ja ni vet nog vad/vem jag menar.
Jag tror jag mig bestämt har hört att om man gräver ner en burk med öl så ramlar dom i när dom försöker dricka ur den, kan stämma va!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ditt 1:a inlägg sa du:  mina generatorer laddar bra,då antar i vart fall jag att det är så men det var tydligen inte riktigt sant ?


Frågan hur vet du det, hur har du mätt hade jag i vanliga fall ställt men just nu är det ju fortfarande båtsäsong så jag orkade inte diskutera utan struntade i att ens svara Foten

P.S.

Det sista Alla forum har ju... kunde väl varit osagt, det leder ju knappast framåt och i själva sakfrågan hade han ju dessutom rätt så vitt jag begriper även om formuleringen var lite hård ( ja, jag har läst det raderade inlägget)..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig!

Alltså, för en enkel ingenjör känns det här som baron von Munchhausens äventyr; när han fastnade med hästen i en myr och höll på att sjunka så lyfte han sig själv i håret och fick upp både sig själv och hästen.

Dvs jag tror inte det fungerar att sätta igång invertern och använda laddaren. 



Senast ändrad av Anders_St | 26 augusti 2008 | 00:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man separerar ryttaren och hästen och det är Pippi Långstrump som är ryttaren skulle det fungera.

 

Står ryttaren fri från hästen, t.ex på en stadig flotte så funkar det.

 

Givetvis kan det även fungera med invertern och laddaren för ett batteri som är frikopplat från elsystemet vilket alla säkert inser. Hur mycket som behöver kopplas bort är frågan. En batteriseparator med dioder skulle vara tillräckligt då den medger en högre spänning på batterierna.

 

Men du hade väl inte batteriseparatordioder i ditt system och då kan det heller inte funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar_: jag har en volt/amperemätare som kollar volt på start och förbrukare och ampere och ah på förbrukarna. Jag fick ampere men inte volt. och behövde hjälp med detta, och fick det. Det var nog så att regulatorn inte fungerade på high men på medium som den satt på innan.

Forgus31: Jag har ett automatic charging relay och antar att det inte jobbar samma som en laddningsregulator eftersom det kopplar ihop bankerna till en vid laddning.



Senast ändrad av sethakan | 26 augusti 2008 | 09:42

post-10004210-1394235597,8679_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena sethakan.

En grej jag kom på som kan vara bra för dig att veta är att om du behöver köpa ny sån regulator så gå inte till marinhandeln.

En bilelektriker för precis samma produkt men till en 1/10 av priset.

 

Ta hand om henne.

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt relä Blue sea 9112

Klippt ur en googling:

 

Solenoid L Series 250A 12/24V ACR w/ CE

  • Automatically combines battery banks during charging cycle and disconnects under discharge
  • Override for emergency engine paralleling to start an engine
  • Activates whether the charging source is an alternator or battery chager
  • Output for ON indicating LED
  • Integrated coil control minimizes heating and amerage draw
  • Hermetically sealed contacts
  • Ignition protected - Safe for installation aboard gasoline powered boat
  • Single or double sensing
  • Pulse circuit requires very low current draw when contact is closed


Automatic closure occurs when the higher battery has remained at the required voltage for at least 30 secondes. The ACR opens when the voltage drops below the charging voltage to prevent accidental discharge of an unintended bank.

  • Automatically combines battery banks during the charging cycle and isolates under discharge
  • Ignition protected - safe for installation aboard gasoline-powered boats
  • Activates from any charging source - alternators, battery chargers, or solar panels

 

Det är ett batterisepareringsrelä och det gör att det inte går att ladda med invertern. Verkar vara en rejäl pjäs som tål 250A. Går att få batteribanken att hjälpa till vid motorstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack Forgus, nu funkar det ju ändå så det får vara så.

Tack för tipset Bosse å de vet du att ja gör:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...