Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
gerjoh

Problem med uppdaterin Garmin 525

Rekommendera Poster

Jag kan inte uppgradera min Garmin 525. Har laddat hem uppdateringen från deras sida (prövat engelsk, amerikansk och svensk) och laddat SD-kortet. När jag stoppar in det i plottern säger den att det inte finns några uppdateringar på kortet. I samma bild går det att välja uppdatera och då börjar den att uppdatera. Termometerskalan går till ca 17% och sedan startar plottern om och garminloggan blir synlig samtidigt som en lite ruta syns ovanför där det står att uppgradering pågår. Jag har väntat i detta läge uppemot en halvtimma. Det verkar som om plottern låser sig i detta läge. Det har gått mycket fortare att uppgradera tidigare. Dock var detta på en 420 som jag sålde. Denna har aldrig gått att uppdatera. Någon som har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är ngn hjälp och du har ju lyckats tidigare med din 420 men, uppdateringsfilen måste packas upp innan den läggs in på kortet. Har du gjort detta?

Mvh

Senast ändrad av SilverFox470 | 13 augusti 2008 | 12:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Kika själv på en och frågade en kille på Watski om just hur man uppdaterar. Enligt honom så måste man lämna in Plottern till en återförsäljare för att det fixat. Det va tydligen nytt från och med den nya generationen som 525an tillhör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har köpt den i USA och garmin Sverige lämnar ingen support på denna produkt. Däremot fick jag ett mail nyss från Garmin UK med följande instruktion:

1. Format the SD card on the PC first of all so that it is blank and all
that is on it has been erased.

2. Place the SD into the Garmin device and leave for 10 seconds. Nothing
will shop up on the device as a visible recognisiton that there has been
anything transferred.

3. Once you have done this re-download the software update onto the card
from the Garmin website. Please download a fresh update rather than
loading one you had tried before.

4. Then remove the card from the PC and turn the device on. Once you
have done this insert the SD card and wait until the prompt appears to
update the unit. Select update here and then wait a few minuets while
the unit updates.

5. Update complete.

Skall prova om detta fungerar. Återkommer i ärendet!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu provat men med samma resultat. Har åter mailat min kontakt på Garmin UK och inväntar svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 525:a och har uppgraderat den flera ggr utan problem, så att man måste lämna in den är bara nys. Du fick frågan om du packade upp filen till kortet eller laddar filen direkt till kortet. Du måste packa upp som någon skrev tidigare. Den engelska instruktionen klargör inte detta ordentligt hellet tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har laddat ner filen till datorn, har fått frågan spara eller kör och har valt spara. Det är en självuppackande zipfil. Dubbelklickat på den och sedan har datorn skött resten. Har bara behövt tala om vart SD-kortet sitter. ????? Fattar inget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen ska plottern vara på när du sätter in sd-kortet. Jag har en Garmin 520s och har nu uppdaterat till ver 4.0. Dock funkade det inte första gången (det bröts av någon konstig anledning) utan jag fick starta om och prova igen, och då funkade det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena!

Har du formaterat om SD-kortet INNAN du laddar in de nya filerna, som det står i instruktionen?

Mvh

Colley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp! Jag har formaterat kortet i min Laptop, både som FAT och FAT 32. Plottern är givetvis påslagen när jag stoppar SD-kortet. Jag har följt instruktionen till punkt och pricka. SD kortet går att laddas och formateras i datorn, frågan är om det är något fel på kortet som plottern känner av????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som om du gör allt rätt. Nu är mina idéer slut, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ingen som läst vad Pirayan skriver här ovan?  Enligt SeaSea så vill Garmin numera ha in apparaterna för uppdatering, så även min 276C.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har prövat med ett helt nytt SD kort ( 2 GB, det förra 512Mb) med samma resultat. Finns det någon gräns för hur stora/små kort man kan använda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På denna sida står det lite om programversioner. Att man behöver > ver 4.0 för SDHC-kort större än 2 Gb. Men det verkar inte gälla dig...

Länk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska man det, jag har uppdaterat min själv.

Eftersom garmin lägger ut sina uppdateringar för att man ska kunna göra det själv så förstår jag inte vartifrån man får det till att garmin vill numera ha i dom för uppdatering.

Nu har jag heller inga idér om vad som blir fel, möjligtvis att det är nåt fel på enheten.
du verkar ha gjort rätt, så då kommer jag inte på nåt annat heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då var problemet löst fast jag vet inte riktigt vad jag gjort för fel tidigare.

Jag plockade ur plottern och tog med kablaget hem. Kopplade upp mig mot mitt spänningsaggregat. Tog mitt SD-minne, formaterade det i datorn som FAT och sen stoppade jag det i plottern. Jag väntade ca 30 sek och plockade sen ut det och satte det i datorn. Då fanns det en mapp med en fil i som plottern hade lagt dit. Tankade sen hem den senaste uppdateringen från US och dubbelklickade på den. Sen packades filen upp på kortet. Tog ur det och satte det i plottern och valde uppdatera och se, då funkade det. Nu har jag version 4.30 och det verkar som det har tillkommit en hel del i menyerna.

/Gerhard  Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla inlägg, jag uppgraderade klockrent på mindre än 5 min utan minsta missöde!

Dags att koppla in garmins flödesmätare GFS 10

/magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...