Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
WaterWolf

Ekonomisk körning

Rekommendera Poster

Att båtar tar rejält med bränsle är väl något vi båtägare väl känner till och får leva med, speciellt vi som har V8´ or. Dock måste det väl finnas en optimalt ekonomiskt körning som säkert många känner till och praktiserar. Alltså hur man kör mest ekonomiskt vid start, acceleration (marschfart känner väl de flesta till), att möta vågor etc etc. Välkomnar allas synpunkter och erfarenheter för den optimala ekonomiska körningen. Sen vet jag mkt väl och tycker att livskvaliteten med båtliv och en drömbåt som tar mkt bensin/diesel är värt varje krona, men visst vore det mkt värt om man kunde få veta alla små knep som många experter på forumet besitter....Fortsatt trevlig båtsommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en bränsleflödesmätare,och den har betalat sig med råge.

50l/h i 25knop

78l/h i 27knop (Sea ray 268)Guld

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga från en novis i detta ämne om bränslemätare, kan man montera detta på äldre motorer oxå? Har en V8 mercrusier från 94.....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad köpte du för modell och vad kostade den? Borde väl passa min Sea Ray 215EC? Tack för tipset!..

Senast ändrad av WaterWolf | 13 augusti 2008 | 12:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har en 7,4-88.Givaren sätter man på soppaslangen och kopplas ihop till min befintliga Lowrance 522.Har för mig att givaren kostade runt 1500kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Tack så mkt! Vore intressant att se hur mkt mer båten tar vid blåst och vågor, har nästan dubbel förbrukning när det blåser upp och blir vågor. Inte alltid det är spegelblankt och optimalt väder;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sådan mätare funkar väl endast på förgasarmotorer då insprutningsmotorernas bensin cirkulerar tillbaka till tanken och då har man ju ingen rolig förbrukningGråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen jag skaffat snipa så brukar det vara riktigt roligt att tanka (de få gånger som jag behöver göra det). Senast gick det i 7 liter soppa efter över 10 timmars körning.

Att glida fram i det fina sommarvädret i 4-5 knop nästan ljudlöst och nästa utan att vattnet krusas är lika trevligt för själen som för miljön. Vid toppfart 6.5 knop dra snipan hela 2.5 liter i timmen.Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

helt riktigt soppan går tillbaka till bränslefiltret, jag monterade givaren före filtret

och ett litet slangfilter före givaren för att inte få skit in i givaren.

navman flödes mätare som hjärtmans säljer, funkar kanon.

50l/tim-25-26kn     //peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna tråd e ju lite gammal men... undrar om någon har lite råd om mest ekonomisk körning.

Har en searay 270 med Magnum 454 V8 7,4 liter 365 HK. Vilka varvtal/knop är bäst i lugn fart samt i planing.

Äntligen sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...