bjorn_o 0 Postad 13 Augusti , 2008 Finns det bärbara ekolod på marknaden? Kunde vara fint att kunna gå in i en vik, doppa ekolodet och läsa av bottenstrukturen innan man väljer tilläggning. Jag vet att det finns framåtseende ekolod, men är lite bökigt att installera på min båt (kabeldragningen). Dessutom kan man med en bärbar ta med sig om man åker med andra båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 13 Augusti , 2008 Tja, du kan ju alltid använda dig av den absolut enklaste metoden: Tamp med knutar på lämpliga avstånd från varandra och en (bly)tyngd längst ner. Ställ en besättningsmedlem i fören att hantera lodet. Kolla denna länk, där hittar du åtminstonde 2 portabla ekolod av mer modern karaktär http://www.navalis.se/ekolod/eagle/index.php/cPath/6_9 Senast ändrad av LadyAnnila | 13 augusti 2008 | 09:04 Senast ändrad av LadyAnnila | 13 augusti 2008 | 09:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 13 Augusti , 2008 Detta verkar kanske vara något för dig? http://www.blocket.se/vi/17498401.htm?ca=6_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 13 Augusti , 2008 Tack för svaren, men inte riktigt vad jag är ute efter. Jag vill se bottenstrukturen innan jag åker in - alltså framåtseende ekolod. Den traditionella metoden med någon i fören som håller utkik funkar bra, men ofta är jag ensam. Då vore det fint att få teknisk hjälp att se framåt. Fast det är klart att lägga ekolodet på en radiostyrd båt borde oxå funka rätt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 13 Augusti , 2008 En gubbe på bryggar har ett dylikt och han kastar ut sensorn med kastspö. Funkar fint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 13 Augusti , 2008 Hittade ett framåtseende ekolod som verkar vara lite billigare än de övriga på marknaden. Länk Det finns nog inga genvägar om du vill ha en hyfsad bild av botten. Kabeldragningen bör väl inte vara alltför bökig det är väl snarare håltagningen... Sedan är ju frågan om enstaka uppstickande stenar syns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 13 Augusti , 2008 Detta verkar vara ett prisvärt ekolod. Någon som har erfarenhet av detta eller av att beställa av drevia? /Joche Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 13 Augusti , 2008 Jag bedömer drevia som seriösa, men om 6000:- är prisvärt för ett ekolod, låter jag stå för dig Jag tycker nog den som var länkad till innan var mer prisvärd. (Fiskespö har jag redan haha) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser