Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
mrt80

Inläckage

Rekommendera Poster

Tjena

Jag har en Ryds Hajen HT. (dubbelbottnad)

Förra veckan när jag var nere i båten så upptäckte jag att det var ca 30L vatten i den...

Tidigare under sommaren har det varit ca 1L i veckan att ösa ur.

Jag har kapell på den och allt vatten var samlat under sitsarna längs båten långsidor. Inget vatten fanns i mitten, där det är nån typ av extra innerskrov.

Det har regnat en massa där jag bor varför jag tror att det är regnvatten som kommer in. Men frågan är var...? Kapellet bör ju inte läcka eftersom inget vatten fanns på sitsarna eller i mitten på mattan. Det fanns heller inget vatten i suvfacket i fören.

Nån som har nåt tips på var de kan/ brukar kunna ta in (regn)vatten??

// Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går inte av din sjöbod se var du har båten. Varför första frågan måste bli, vet du att det är regnvatten? mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

Jag har båten i Kalmar.

Jag misstänker att det är regnvatten eftersom det inte läckt in tidigare i sommar när det varit upphåll.

Sen är inte tillflödet av vatten konstant, vilket det borde vara om skrovet läckte.

Jag var nere idag och öste ur ca5L, då var det en vecka och 2 skyfall sedan jag öste sist.

// Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ett litet tips sätt dig i båten och be en kompis duscha vatten med en vatten slang över hela båten sen är det bara att leta.

mvh swemax

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thomas !

Det låter på din beskrivning som tätningen mellan skrovet och överbyggnaden inte är tät. Regnvatten och havsvatten/sjövatten rinner in från översidan listen och in i den otäta skarven.Detta måste fixas genom demontering av avbärarlisten.Foga INTE listen mot skovet anars ser det kladdigt ut och hållbarheten är bara 1/2 sommarmax Rengör ytan från smuts och gamla fogar. Passa på att laga skador som säkerligen finns efter lite törnar mot bryggor mm. Lämplig massa att täta med är Sika Flex 291 eller Casco S-40 Casco halava priset.

Senast ändrad av Zinderella | 17 augusti 2008 | 10:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej swemax

har faktiskt tänkt samma tanke, men jag får väl göra det på tomten när jag dragit upp båten.... annars blir jag nog portad från den hamnen nästa år...Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Zinderella

Detta är min första båt, men jag har gissat att det ev kunde vara där det läcker in. Går man i grov sjö så ser man att hardtopen rör sig lite i sidled medan skrovet står still.

I aktern sitter det 2st skruvar i ändarna på avbärarlisten, är de det enda som den sitter fast med och är då bara lös för övrigt?

// Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...