Ringhede 6 Postad 13 Augusti , 2008 Så skrev man i måndags 2008-08-11 Sommarvärme i helgen – På lördag och söndag ser både Götaland och Svealand ut att få soligt väder, särskilt i de östra delarna. Norrland kan fortfarande få en del skurar. Och än är sommarvärmen kvar – runt 23 grader väntas det bli senare i veckan. – Det kommer att blåsa lite grann, annars hade det varit ännu varmare, säger Johan Lundgren. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3074189.ab Nu verkar det vara helt andra budskap 2 dagar senare(se bild) Träffsäkerhet? /Roland Senast ändrad av Ringhede | 13 augusti 2008 | 06:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 13 Augusti , 2008 Meteorologi är ingen absolut vetenskap. Det händer saker i atmosfären hela tiden. I stort sett kan man lita på SMHI, DMI o allt vad de heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 13 Augusti , 2008 Då kan man inte lita på Aftonbladet eftersom de rakt av åteger osäkra källor. Tänk om man gjorde så med alla nyheter. Sverige har vunnit 8 guld hittills i OS i Peking, till helgen blir det 4 till Men vi får väll lära oss att sila mygg, trist bara för de som lever på hoppet att få några sköna båtdagar till innan upptagningen. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 13 Augusti , 2008 Visst kan du istort sett lita på SMHI, dock inte på Aftonbladet. Jag följer Sjörapporterna hela året eftersom jag har ett jobb som är mycket beroende av vind o sjö. Jag litar på våra meteorologer, allts de från Sverige o Danmark o till dels Tyskland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 13 Augusti , 2008 SMHI litar jag på... dock inte vare sig på Aftonbladet eller TV4... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 13 Augusti , 2008 Intressant att ni litar på SMHI men inte på Aftonbladet då det är SMHI som levererar prognoserna till Aftonbladet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 13 Augusti , 2008 Visst är det så att SMHI levererar prognoserna till tidningen, men väderprognoser är färskvara. Tidningen du läser på eftermiddagen är tryckt natten innan, alltså är prognosen redan gammal! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 13 Augusti , 2008 Jag läser bara Aftonbladet på nätet och där har de en Flash-animation som verkar vara länkad direkt till SMHI. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 13 Augusti , 2008 Problemet mer väderrapporter är att de täcker så stora områden. Väder är väldigt lokalt och som någon sa tidigare en färskvara. Ett exempel vi kan ha strålande sol hemma, så sätter vi oss i bilen och åker til stan 2,5 mil längre norrut, Ösregn. Eller tvärtom. Sedan finns det vädersiter som är mer träffsäkra än andra vad gäller vädret och där du enkelt kan pricka in ditt område. Då blir rapporterna betydligt säkrare och tillförlitliga. Testa t.ex www.theyr.net eller www.yr.no Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 13 Augusti , 2008 Ja så kan man göra, men då läser man det inte i Aftonbladet utan på SMHI´ s hemsida! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Affe44 0 Postad 13 Augusti , 2008 Märkligt nog verkar alltid BBC ha bättre prognoser för sverige än SMHI... har använt mig av BBC hela sommaren och dom är bättre.. Testa och se Affe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 13 Augusti , 2008 På sommaren vid lågtryck är det mycket svårt att göra långtidsprognoser. Lita därför bara på prognoserna för en dag framåt, tag 2 dagar med en nypa salt och betrakta längre prognoser som, om än kvalificerade, så gissningar. Jag har länge stört mig på att de i Sverige inte anger hur pass säker prognosen är. Det skulle vara mycket enkelt att bara ange en sannolikhetssiffra. Då kunde var o en som lyssnar regelbundet kunna avgöra hur säkra prognosmakarna är på sin sak. Att BBC verkar bättre och träffsäkrare, behöver inte vara så konstigt. Ett i-land med en enorm befolkning jämfört med lilla Sverige, har per difinition mer resurser och kompetens att lägga på sin vädertjänst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 13 Augusti , 2008 När jag for mycket på Nordsjön lyssnade jag aldrig på BBC. Dom helgarderade allt så dom omöjligt kunde få fel. När man lyssnat visste man fortfarande inte vad det skulle bli för väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 13 Augusti , 2008 Jag brukar använda mig av www.yr.no en norsk riktigt bra väderhemsida som kan få väldigt lokalt väder! Dock så har smhi och yr lite olika uppfattningar ibland och stämmer lite olika! Men en mycket fin hemsida har yr.no Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Augusti , 2008 Detta är senaste från spågummorna (se bild) Där lockas läsaren att tro att nu blir det högsommar igen. Dock säger den egentligen hur hög tempeeraturen blir över normal medeltemperatur och får inte jämföras med de temperaturer som är i Juli. Man har plockat ihop de högre vetenskapsmännen som spår väder Aftonbladet har tagit hjälp av SMHI, danska DMI, norska Storm och väderoraklet Wolfgang Röder för att få svar på när värmen kommer tillbaka. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3088388.ab Just Wolfgang gör mig jättesäker på att de har rätt. Framgår inte om det är spått ur kaffesump eller villka instrument de använt. Falsk marknadsföring eller? Mer ur artikeln Meteorologerna på danska DMI vill till skillnad från sina svenska och danska kollegor inte lämna en prognos för mer än de tio närmaste dygnen. Verkar som danskarnas intag av Rød pølse och öl inte påverkat intellektet utan de har insett att långtidsprognoser aldrig går att göra. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 15 Augusti , 2008 Nu är det väl såhär att det som står i Aftonbladet (eller vilken som helst av kvällstidningarna) har samma grad av sanningshalt som rykten om giftermål, nya partners, vänsterprassel, äktenskapsproblem etc som publiceras i Svensk Damtidning. Dvs i princip noll! Därmed svårt att bli upphetsad över någonting som står i dessa kvällstidningar, det är ju helt irrelevant vad som skrivs i dem. .... därmed avslöjat att Svensk Damtidning tydligen ingår i mina läsevanor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 15 Augusti , 2008 Man får en slags väderprognos från ex.vis tv4 och en helt annan från ex.vis GP och båda får sina prognoser från SMHI ..... Suck . Mackan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser