frippe73 0 Postad 12 Augusti , 2008 hej jag har en flipper 700 med en volvo penta aq 130. är det någon som kan hjälpa mig med förjande problem. motorn stannar när den har gått ett tag.den går bra fram till dess då har den kommit upp i halv värme(enl temp mätare,kommer inte in på röd markering) motorn hostar till och lägger av. väntar men en stund så startar motorn igen. jag har bytt förljande delar- bränslepump(elekrisk) bränslefilter tänsstift tändspole kondesator brytarspets termostat gjort rent tanken är det någon som kan hjälpa mig med förslag på vad det kan vara. mvh fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 13 Augusti , 2008 Hej hade samma fel förra sommaren. Och det jag gjorde var bytte kabelskona till tändspole och bytte säkringshållare till huvudsäkring den sitter närheten av tändsole (lödd tråg orginal) efter det inga problem Mvh Draco78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 13 Augusti , 2008 Eftersom det kommer plötsligt och endast när motorn blivit varm, låter det inte som ett bränsleproblem. Om du hade problem med t.ex. flottören i förgasaren skulle motorn dö långsammare. Här låter det som att den dör tvärt när väl motorn kommit upp i arbetstemperatur. Det tyder på att du har el-glapp någonstans. Jag skulle kolla alla kontakter och jord på motor, tändstift, fördelare, spole, etc. Kolla även huvudsäkringen som sitter vid spolen, du kan alltid ta loss den och linda nytt på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fwilkens 0 Postad 13 Augusti , 2008 ...och alla kablar givetvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 13 Augusti , 2008 Detta verkar som ett klassiskt fel på denna typ och ålder av motorer ( inte bara Volvo utan alla motorer av samma ålder ). Detta problem förekom även på bilmotorer som hade tändspolar. Jag är ganska säker på att av ovanstående beskrivning, är det TÄNDSPOLEN som du bör koncentrera dig på. Dom brukar lägga av när dom blir varma, så väntar man ett tag så att den svalnar lite, startar och kör, så blir den varm igen, motorn stannar osv.,sedan upprepas hela proceduren. Förr i tiden fanns det oljekylda tändspolar att köpa, dessa funkade bra. Vet inte om det finns att få tag på nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser