Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Flacken

Daycruiser 21 eller 23 fot??

Rekommendera Poster

Hallo alla trevliga båtmänniskor.

Jag och min flickvän letar daycruiser som galningar och för en tid sedan så skrev jag ett inlägg varefter jag fick många jättenyttiga svar!

Nu har tankarna mognat lite men eftersom vi är ovana båtspekulanter har vi ytterligare ett par frågor som vi hoppas kunna få lite mer klarhet i genom detta forum.

Vi är ute efter en daycruiser som vi kan vara ute med kompisar och åka wakeboard och ringar efter. Den ska gärna vara lite fräsch i modellen och gå riktigt bra i sjön.

Samtidigt vill vi att den ska ha kyl, färskvattenbehållare och gärna gasolspis då vi planerar att kunna sticka utt ett par dagar i streck.

Vi har letat och hittat vad vi tror att vi söker i en Wellcraft 21 Excel, men känner inte till båttypen speciellt väl och har haft rätt svårt att hitta matnyttig info om den.
Motorn är nästan alltid en V6a vilket ju känns vettigt, eller??

Frågan som dyker upp är; Köper vi en för liten båt? Kommer den kännas trång? Är det bättre att kliva upp en storlek till en Wellcraft 233 som är halvmetern längre och på så sätt få undan kyl och vatten från sittbrunnen till kabinen samt betydligt rymligare kabin?

Men kommer den större båten vara mycket svårare att köra, dyrare i drift med V8a och går den ens att ta upp och transportera med bil???
Blir man ruinerad då med den större motorn?

Vilka är fördelarna och nackdelarna?
Letar båt upp till 200 tkr och har jäkligt svårt att bestämma oss...

Någon med erfarenhet från detta som kan dela med sig så vore vi oerhört tacksamma!

Tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vet nu inte var ni bor och tänker nyttja båten ,Västkusten,östkusten eller någon insjö.

Håller själv till på Västkusten där det ibland kan gå lite vågor och min personliga erfarenhet är att man skall satsa på lite längre båtar då dessa  oftast klarar vågor bättre och samtidigt få bättre utrymme.

Däremot kan den ju bli lite klumpigare att utöva vattensporter med.

Sen vad gäller motorn får man ju se till vad båten väger på en lite mindre båt så funkar V6:an utmärkt men på en 23 fotare bör det nog vara V8. Bränsleförbrukningen går ju att kapa rejält om man lär sig köra riktigt (trimvinkel,last,trimplan,marschfart, starter mm).

En fördel till med inombordare är att om man är lite händig så fixar man det mesta av servicen själv m.h.a bra handböcker som finns att köpa t.e.x Selcos.

Att transportera en 23 fotare lagligt på trailer kräver en hel del av bil,kärra och körkort men visst går det. Har själv en 26 fots båt på 2 ton som jag drar efter en Renault Master inte så lagligt kanske men det går.

Lycka till med ert båtköp

MVH Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Hade tänkt oss ha båten i Vättern...
Ja, hur skoj är det att köra vattensporter efter en så pass stor båt? Har aldrig testat det och är lite villrådig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp den större 23 fotaren. Min erfarenhet är att efter 1-2 säsonger känns den för liten.....ingen skillnad att köra, något dyrare , kabinen blir trivsammare att vara i, med rätt vagn inga problem att transportera. Ta upp kräver en större starkare bil men Du har säkert någon runt Dig som hjälper till med detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/vi/17171449.htm?ca=15_s&last=1

Ta en titt på Regal 6.8. Snygg båt. Diskho ute. Vet inte om jus denna har kylskåp men den jag hade hade det i wetbaren ute. Stor soffa ute. Gasolköket får ni nog ha ett portablet om ni tittar på amerikanska båtar. Bättre kvalité än Wellcraft. För övrigt är Excel Wellcrafts lågpris serie och kvaliten är därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de intressanta inläggen!

Ja, jag börjar alltmer styra över till den större båten.

Regalen i länken ser ju kanon ut. Undrar om det är Fast-track skrov på en sån modell?

Wellcraften 233 Eclipse är annars en båt jag gillar både planlösningen och utseendet på.

Får väl snoka fram ett par lämpliga objekt att åka o kika på. Så jäkla surt att man inte känner någon som är haj på båtar att ha till hjälp. Känns som att köpa bil utan att veta ett jota om bilar -  menar att risken att bli upplurad är överhängande...

Hittade en Wellcraft 233 från -93 till salu här på maringuiden. Den har duopropp vilket verkar vara bra både för sjöegenskaperna och bränsleekonomin om jag fattat det rätt. Är det det att föredra framför andra drev o propellrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

känner du så ska du definitivt låta en besik´ tningsman syna båten före köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vettig idé!!

Då är bara frågan, var hittar man en sån? Kan ju lätt vara värt en slant om man är i min situation!

Visste inte ens att sådana fanns att tillgå... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade besiktningsmännens riksorganisation på nätet.

Nu återstår bara att välja storlek på båten... grrr *suck*

Alltså, kan man med en V8 ligga på mellan 1,6 och 2 liter /distansen så känns ju det helt okej ändå.
Vad behöver man mer tänka på för utrustning? Behöver man plotter när man rör sig i vättern?

Kapell för övernattning och hamn förstås, men vad mer behöver en novis tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plotter är ingen dum idé. Men du klarar dig med ett papperskort till att börja med. Vill du köra snålvarianten så kan du ju skaffa en laptop en gps-puck samt ett navigationsprogram ex. SeaClear. Det har jag haft hela sommaren och det har varit problemfritt och mycket uppskattat! Behöver väl inte behöva nämna att du bör investera i ett par flytvästar, men ska du syssla med vattenlek så har du kanske redan kollat på någon lämplig? Sen är det ju inte hemskt att ha ett par shortys våtdräkter om ni ska husera i den svinkalla Vättern. Det gör ju dessutom säsongen betydligt längre! Ha ett bra ankare är krav, inte fel att kunna kompletera med en dragg vid sjösättning. Några fendrar, extralinor samt en båtshake. Listan på betydelsefulla saker kan göras längre men låter du sunt förnuft styra så behöver du inte så mycket grejer och det slipper heller bli så dyrt.

Lycka till med ditt båtliv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för intressanta svar.

Det som varierar mellan de 23-fotare jag hittat verkar vara utrustning (vilket ju förstås är helt naturligt) samt även lite olika planlösningar. Trodde planlösningarna skulle vara samma för samma båtmodeller (wellcraft 233) men tydligen kan det variera lite.

Något som gör mig lite osäker är drevet.
Eftersom jag kollar på båtar i årsmodell runt 89-93 så är det väldigt olika vadgäller själva dreven. Några båtar har BYTTA drev, några RENOVERAT, och några verkar helt original.

Någon som har pejl på vad man ska kika efter? Vad är bäst?
Vad skiljer de olika fabrikaten och modellerna åt? Vad kostar ett drevbyte eller renovering på't ungefär?
Är det lite som att byta kamrem på en bil? Något man måste göra med jämna intervall eller hur funkar det?

Har hittat ett par intressanta båtar, någon med synpunkter?

Modell 1: http://www.blocket.se/vi/17051335.htm?ca=11_s&last=1

Modell 2: http://www.blocket.se/vi/17622648.htm?ca=11_s&last=1

Kanske låter som jag vill att nån i princip ska bestämma vilken båt jag ska ha åt mig, men det är inte så jag menar. Tycker det är så jäkla kul och intressant att få lite input och lära mig mer inför det slutgiltiga beslutet.

Tacksam för svar! Mvh Flacken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peronligen tyckte jag väl den gröna men kolla upp vad det finns för kapell oxå och skicket på dessa, om man skall ligga över nån natt eller två blir detta mkt trevligare med ett som är riktigt. Sen motor och drev hade den gröna väldigt få gångtimmar samt ett fräscht drev verkar det som så jag hade nog satsat på denna.Cool

 

MVH Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi har en Stingray 195 LX , det är iof en bowrider ( öppen med u-soffa fram) . Båtar i 19-20 fot´ s storleken är ju hyffsat smidiga att ta upp och testa lite olika sjöar om man är intresserad av det.

Jag är väldigt nöjd med båten, V6 på 220hk. Funkar kanon o dra ring & wakeboard etc med, maxfart ca 50 knop. Drar inte så farligt med bensin heller.

Lycka till med köpet

Hälsn Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...