Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
AndersF

Tips om 4,3 med alpha one

Rekommendera Poster

Hej!

Ska åka med en god vän som går i köpetankar för att titta på en båt. Utan att kunna alla detaljer så är båten usa import och har mercruisers 4.3 liters v6 med alpha one drev. skick på resten av båten tror jag att vi har ögon att bedöma men eftersom jag själv har penta i min båt så känner jag mig lite osäker på den biten.

Kan några vänliga själar ge lite tips om vad man ska undersöka titta/lyssna/lukta på när det gäller de här motorerna och drevtypen. Funderar på om man vara så fräck att man tömmer drevet på olja efter provkörning om det börjar bli läge för affär så ser man ju iaf om det är tätt? ny olja innan iläggning på nytt måste ju vara en baggis. var sitter avtappning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väll ge några tipps vad jag skulle gjort

Kolla att motorn är ren och torr  utvändigt. Gör ett kompressionsprov för att avslöja status på motorn. På stiften ser du även hur den gått alltså hur väl förbränning är på respektive cylinder.

Sedan så skulle jag kollat drev och status på offeranoder. Nu kan dessa vara nyligen bytta men försök skaffa dig en uppfattning om hur utsatt drevet varit. Prova sedan att tappa ur lite olja ur drevet. Då kan du se om det läckt in vatten samt hur färgen ser ut. Givetvis detta också lurigt då oljan kan vara nyligen bytt. Bälgar är svårt att avgöra och bör bytas vart 5:e år. Dessutom behöver troligen impeller bytas.

Motorn sedan är troligen en sjövattenkyld och har man inte åtgärdat nyligen och motorn är några år så kan rost förekomma samt grenrör och avgasknän vara dåliga.

Provköra motorn behöver du göra och kika på hur den går. 

 

Det var lite och förhoppningsvis kan fler lägga till lite tipps.

OBS, båtar importerade från t.ex. USA har oftast gått betydligt mer än motsvarande från Sverige då deras sässong kan vara att den får gå året runt.

Beroende på drevtyp Generation I och II mm. Jag har gen II och på dessa sitter avtappningen i botten strax över skäddan. NY olja trycker man i från avtappningshålet och ska komma upp i oljebehållare som finns placerad på motorn. Försöker man fylla på uppifrån så blir det lätt luftfickor.

Övrigt så är 4.3 (V6:a) en mycket vanlig motor och går jättefint. Finns massor med delar till denna och Penta har även en version av samma motor. En Chevrolet från början.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 12 augusti 2008 | 18:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och bilder.

Provkörning och grundlig koll är ju självklart.Kompprov är ju en bra ide. Den är säkert sjövattenkyld, men det är väl rätt krångligt att få sig en rättvis uppfattning om hur mycket det rostat inuti, om man inte ser några tecken på vattenläckage utvändigt. Limpor och knän är ju svårt att kolla riktigt utan att plocka isär. Å andra sidan kostar det inga miljoner att köpa nya efter något år så man vet att de är schysta.

Oljor och sådant kan ju vara bytta som du säger, det jag tänkte på var att prova tappa ur lite olja ur drevet efter provkörning om resten känns ok så man inte får ett läckande drev på köpet.

Finns det några specifika saker som man bör kolla på just den här motortypen och drevtypen. Saker man bör akta sig för, saker som lätt slits och som går att se eller höra om det är på väg att lämna in.

Motorn är ju som ni skriver och som jag redan hade skapligt kläm på, vanlig... Vilket i mina ögon bara är bra. Själv har jag v8 och det är ju i de flesta fall lätt att få tag i delar till skapliga priser, samma borde gälla för 6an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...