Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Deucen

Oljud!!!

Rekommendera Poster

Hej alla goa Gubbar....

Har en SeaRay 230 SD med en 5,0 V8 med Mercruiser Alfa One gen.2.

Har gått perfekt i sommar Glad men nu har jag fått ett ljud som ej har varit där förut.

De låter både när jag står still och under körning, när jag trimmar drevet så ängrars ljudet men försvinner inte.

Någon nämnde att de kunde vara lagret på utgående axel, min fundering är då om de kan komma över en natt?

Har lyssnat på motorn nere i motorrummet men får de till att de kommer längre bak.

Svårt att förklara men är det någon båtlover som känner igen de så hör gärna av dig.

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, visst kan det vara stödlagret som håller på att ge upp, men då skall ljudet även förändras när du svänger. Detta är ofta ett susande ljud, till skillnad från en knackande knut.

// Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter det mer om du gör fullt styrutslag eller kör båten sakta (=tomgångsvarv) med drevet uppfällt i trailerläge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du båten på land kan du ju börja med att kolla under locket (under bult1 på bilden, sitter med 4 bult). Mitt överhus gick åt pipan förra året och innan dess hade jag ett missljud i drevet som jag inte kände igen. Du ser ju direkt då du tittar ned om det ser ok ut.

Ta loss drevet går ju också ganska snabbt och ett nytt stödlager kostar 600kr och kan vara skönt att ha bytt ändå om du inte vet när det senast byttes.

Tappa även drevoljan och kolla hur den ser ut. Det är betydligt billigare att kolla INNAN det går galet vet jag av erfarenhet nu....

// Sigge med nyrenoverat drev och nytt stödlager.

post-4587-1394235583,9411_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...