Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
erikarts

Akterhytt eller styrpulpet?

Rekommendera Poster

Sitter och funderar på en ny båt eftersom jag vill ha en båt som tål lite mer sjö och last än den nuvarande styrpulpeten på 5m.

De hetaste alternativen nu är buster magnum, nimbus max 1 eller kanske en yamarin 600 bc.

Båten ska användas till 1) transport till och från landstället, 5 nm och vår till höst. 2) kortare turer på max 10 nm. 3) wakeboard. Övernattningsmöjligheter är ett litet plus men inget starkt argument

Vi är mellan 2-8 personer som åker och jag vill kunna köra runt 20 knop. Förbrukningen ska helst vara under 1l/nm. Vi kör ofta verktyg, möbler mm så en bra lastyta är ett krav. Jag tycker styrpulpet passar perfekt och jag åker oftast i ok väder men mina föräldrar vill gärna ha hytt eftersom de är lite bekvämare av sig. Blir akterhytt tråkigare att köra? Är buster magnum med stort akterkapell en bra kompromiss eller är en yamarin 600 bc lika rolig att köra som en öppen båt och bygger den på samma skrov som styrpulpetarna och dc? Budgeten är runt 150'

Exempel:

http://www.blocket.se/vi/17010110.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/17461801.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/16167356.htm?ca=11_s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkade inte som någon gillade båtarna ovanför så jag provar vad ni tycker om wa som transportbåt istället :)

Vad tycks om dessa, nordsjö 600 wa http://www.blocket.se/vi/16945707.htm?ca=11_s eller en adventure 7000 http://www.blocket.se/vi/13926356.htm?ca=11_s

De marknadsförs främst som fiske och trollingbåtar men de kanske passar lika bra till annat? Är det ett bra alternativ för kraven ovanför? Går det att åka bekvämt om man sitter vid platsen framför överbyggnaden eller är den endast för nödfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterhytt är endast att rekomendera om den har både dörr för och akter över. en helt sluten hytt akteröver är på många sätt värdelös då det blir besvärligt med tilläggningar via ybommar eller pinnar, Båten måste således läggas med bredsida mot bryggan för att d ska bli någolunda lättvindigt. Inte skoj att klättra via smala skarndäck för att kasta i ankaret och sedan fästa densamme i akterknappen med bara ena handen.. Mitthytt  blir mitt förslag typ bella  570c-571, dessa båtar är hyfsade i prissynpunkt men aningen små.. En örnvik 610 mc kan du nog få för runt 180 000kr lite över budget men en hytträser i 6m klassen som går billigt.. Annars finns ju lillebror örnvik 566 mc ungefär som bella 570 fast utan negativ vindruta, finns från 120 000kr och uppåt..

Max1an kommer du få svårt att ligga kring 1L dist om ni ska va lite folk med, rättså tunga båtar från start så att säga, och dessa kräver kraftiga maskiner, minst v6 och helst 8a men då ligger den så djupt i aktern att den nästan tar in vatten via självlänsen.. Finns bättre billigare allternativ till större styrpulpetare.. Buster med kapell är en lösning men ligger långt över budget om du vill ha lite fart i skrovet och hyfsat ny maskin.. Bustern Magnum är en rättså stor båt och kräver minst 150 hk och gärna 200 för att komma till sin rätt. Blir nog svårt att komma under 1L med bustern oxå iaf med äldre förgasar snurra. Och nyare maskiner spräcker budgeten..

Mitt Tipps kolla, prova och testa så mycket d bara går.. så ser du snart själv vilken båttyp som passar dina behov bäst...

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det där med att lägga till eftersom vi har y-bommar på marinan och brygga på landstället. Yamarinen har dörr både bak och fram men det blir helt klart krångligare att få dit tampar när man är själv i båten och sitter inne i en hytt. Nimbusen är som du säger ganska tung och går nog bort av den anledningen. Är lite sugen på wa, tex jeanneau, adventure eller nordsjö.

Den gamla buster magnum väger bara 630 kg så den är ju ganska lätt för sin storlek till skillnad mot nimbusen som är ungefär dubbelt så tung för ungefär samma storlek.

Provköra är ju som du säger det enda rätta förutom att det är svårt att få en uppfattning om förbrukningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten drar 0,9 dist eller 1,3 spelar ju ingen större roll om man gillar båten, eller? Ska båten gå året om varje dag eller onormalt mycket för o vara en fritidsbåt ja då ska man nog överväga o skjuta till lite pengar och få någon med liten snål dieselstånka eller likn.. D är ju inte många fina dagar om året man kan vara ute o åka båt. Inte ger man sej ut i ösregn och storm om man inte måste..

8 pers i en buster magnum med endast 100hk kommer gå tungt med plattan i mattan som fölljd och rekord höga bensinnotor.. D finns en poeng i att övermotorisera för att jaga låga marshvarv för att kunna sänka förbrukningen.. Därför rekomenderar jag att ni väljer en med minst 150hk.. Utombordare är ju lätmekat och billiga o äga o serva om d är en 2-takt villsäga.. 4-taktare av äldre årsmodeller är tunga, dyra och har föråldrad förgasar teknik dom med. Så om du kikar på en båt med 4-takt se till så d är insprutning och att den är hyfsat lätt..

Buster är ju tåliga båtar (hade en buster S själv för några år sedan) dom håller ihop, har bra sjöegenskaper samt bra andrahandsvärde.. Finns ju buster magnum CC och den påminner mycket om max 1 fast den är byggd i allu.. Bustern klår max 1 an på samtliga punkter förutom design, Max 1 är snyggare men dyrare i drift och inköp.. Som sagt förbrukningen skulle jag  säga väger minst i valet av båt i dessa klasser. Huvudsaken är att man är nöjd med båten om den drar 0,3 liter mer soppa per dist kan kvitta... Hade du därimot efterfrågat något med dubbla big block V8er på ca 400hk styck ja då kan man börja snacka om att d inte är roligt o tanka längreFlört

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte kolla in Silver? Alubåtar precis som Buster och allt vad det medför... men lite skojigare med plastinnerline som övriga plastbåtar.

Kolla in Eagle CC 630 som är en öppen båt med centerpulpet, eller Eagle Cabin 650 som är med mittkabin och dörr fram bak.

www.silverboats.fi

/Rookie

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morsning!!!....Lovar att det inte är några problem att lägga till med Yamarinen vid bommar eller brygga....har provat några gånger...*S* Mr Moon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alla är inte jättesjövana, mina föräldrar tex... :)

Det dök upp en silver shark igår med 90hk 4-takt för 120' men den försvann samma dag. Hade inte helt fel. Silver shark eller eagle är så klart ett fint alternativ men de ligger oftast lite över budgeten

Det där med att 8 personer ska kunna åka hör inte till vanligheterna för mig utan det är oftare 2-6 men som du skriver, det kanske är bättre att ta i lite med motorstyrkan och på begagnade motorer skiljer inte priset så mkt för några hk extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...