Kuben 0 Postad 12 Augusti , 2008 Tjena Inhandlade en Move 500Ht igår, med 90hk Evinrude. Allt okej utom styrningen, den är mycket trög och mycket glapp....Även känns det som det är punkter på vajer där det är jätte motstånd och sen släpper det, lite som en knöl på varje rat varv om ni förstår mig... Har lite erfarenhet av vajer styrning har själv hydralik i min andra båt. Finns en justering på rattvxl men tyckte inte jag kunde göra något åt problemet med den. Så någon som kan komma med råd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 12 Augusti , 2008 Jag bytte styrning förra året och skillnaden var enorm. Du behöver nog pumpa in rejält med fett i nippeln som troligtvis sitter mitt på genomföring för styrningen på motorn. Hacken låter ju som att styrväxeln är sliten och om du byter den är det lika bra att byta styrkabeln också eftersom de har ungefär samma livslängd. Tänk bara på att köpa styrväxel som passar till ratten för annars måste du byta även den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 12 Augusti , 2008 Instämmer med föregående talare! Det troliga är att vajern gett upp! Hände mej i höstas och händelse förloppet stämmer väl in med din beskrivning. Chansa inte det gjorde jag och till slut rök styrsnäckan!(kuggen gick) //Iggy ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kuben 0 Postad 12 Augusti , 2008 Tack för svaren Blir nog en ny styrsnäcka/vajer till nästa sommar eller hydral, har man haft det en gång blir alla vajer system som stenåldern, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 12 Augusti , 2008 Kan bara instämma i att hydraul är det klart bästa. Bytte i våras från en nästan ny, 2 år gammal Teleflex NFB - som ska vara en mycket bra virestyrning - till en hydraul och skillnaden var ändå mycket stor. Lätt exakt och glappfri! //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser