Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
LuleBengt

Köpa segelbåt!

Rekommendera Poster

Hej! Har motorbåt nu men tänker köpa en segelbåt till sommaren 09.

Jag är van att vistas på sjön men har inte seglat så mycket, jag letar efter en båt där man bor 5 personer bekvämt, men ändå lättmanövererad och lättseglad.

Båten får högst kosta ca 350 000, ca 27-31 fot lång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en gammal hederlig Maxi 95? Nackdelen är det stora förseglet och att den kanske inte är snabbast på havet, men den är otroligt rymlig. Tröttnar du är den säkert ganska lätt att sälja då det är en populär modell.

Tips är att kolla på sailguide.com. Där kan du kika under båtmodeller och välja att göra en avancerd sökning och sedan kryssa i dina önskemål och därmed få förslag på båtar som kan passa dig och dina krav. Båtarna beskrivs bra och finns ofta med bilder. Ta dock ägarnas info med en nypa salt, ofta är det värdens bästa båt som beskrivs oavsett typ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har faktist seglat en maxi 95 i sommar. Den är väldigt rymlig, men nackdelen är som du säger att den har en masthead-rigg, och jag tycker faktist dom känns lite omoderna. Vi har kikat ganska mycket på en maxi fenix, den är lite modernare med 7/8 dels rigg och självslående fock, skulle det fungera bra att bo 4-5 personer i en sådan?

Men ös på med flera förslag!

Senast ändrad av LuleBengt | 12 augusti 2008 | 15:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Albin Cumulus, Albin Delta, Albin Alpha, Arcona 32, NF, X-99, X-95 eller Omega 30 kanske? Det är köpläge nu, så det går nog att göra fynd.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, just nu är jag i kontakt med en som säljer en Fenix.

Bor 2 vuxna och 3 barn (14,11,6) bekvämt i fenixen? Och vad är det man ska kolla extra noga på en fenix? Har hört om sprickor i gelcoaten vid kölbultarna, glappande roder osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har haft Ballad i 6 år som jag kan rekomendera. Tål det mesta är kanske lite omodern men du har ca 100-150 tusen kvar till annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant känns det som om barnen är lite för stora. Det är ju nästan 4 vuxna och 1 barn om de är som vår 14 och 11 åring!! 

Man har ju olika krav på bekvämt - men jag tror att det kan bli lite trångt om ni skall vara ute länge.....

Jag skulle gå på Maxi 95 istället med akterruff som finns att få till riktigt bra priser på sina håll i dag!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte titta på Comfort 32 också. Lite roligare båt än Maxi 95. Har du lite tur hittar du nog någon för 350000 nu när det börjar dra mot höst.

My five cents  //Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollar just nu på Maxi 87. Är det någon här som har erfarenhet av den?

Men är det egentligen en nackdel med Masthead? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med mastheadrigg får du ett stort försegel som troligtvis även ska dras förbi stag precis framför masten (typ checkstag), storseglet är dessutom pyttelitet. Båten blir tungseglad och det blir lite besvärligare att segla ensam.

Med tex 7/8 rigg blir det enklare, sen om du vill ha det busenkelt skaffar du en båt med självslående fock. Du kan ju läsa om båten jag har, NF, som jag utan vidare seglar själv, jag och flera andra NF ägare har tom kappseglat ensamma.

Du kan ju läsa mer om just riggen på min hemsida: http://nf.broach.se/om

Jo jag seglade maxi 87 för en hiskelig massa år sedan, jag tror det var 1981. Det exemplaret hade ratt vilket var helt okänsligt. Jag föredrar segelbåtar med rorkult, man känner liksom hur båten seglar på ett helt annat sätt. Men smaken är ju som........

lycka till

Senast ändrad av SteX | 25 augusti 2008 | 20:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ni finderar på fenixen så bör man nog fundera lite på lösningen med toan i förpiken,
Vi (jag) funderade på fenixen men familjen gick inte med på lösningen. Annars en trevlig båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...