Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Patric_E

Hur stor motor till Finnsport 420

Rekommendera Poster

Har en Finnsport 420 som jag andvänder till korta utflykter och att dra bla vattenskidor.

Motorn som satt på var en Yamaha 55 -77 men växelhuset gick sönder på den så nu funderar jag på skaffa ny motor, laga den trasiga eller säja båten utan motor.

Vet någon hur stor motor jag behöver för att klara mig, är inget fartfreak, men den bör orka fyra pers i båten.

Då jag drar tex vattenskidor vore det bra om den orkade tre i och en på skidor. Men inte lika viktigt, funkar även om det bara går med en i båten och en på skidorna

Hur stor motor kan jag behöva??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har haft en Särki 425, som är klart jämförbar i storlek och vikt. På den hade jag 40 hk och kom upp i ungefär 30 knop med 2 pers. Det gick utmärkt att dra vattenskidor med den. Skall du köra med tre pers vattenskidor tror jag på 50-60 hk, men 70, som någon tyckte känns i mitt tycke för mycket för båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan! jag har också en finnsport 420. har en mercury 500, 50hk. den funkar aldeles utmärkt att dra skidor och sitta 2st . går som en klocka på vattnet med den motorn och aldeles perfekt för båten. ungefär 30-35knop men 2st i båten. //dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 hk yamaha 2t hade jag på min gammla med powertrim o tilt. gick skitbra i vattnet med den. 70 hk väger lika  så det går nog bra med den med.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är en stolt ägare till en Finnsport 420 på den har jag en Evinrude 50 hk kort rigg som gör ca: 29-35 knop med 2 vuxna och ett barn på 11 år! det står max 50 hk och det fungerar lätt !!!

Ps: på en Finnsport 420 ska det vara kort rigg.



Senast ändrad av finnsport420 | 24 februari 2011 | 13:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...