Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Noboat

Varningssignal Mercury -98 , 4takt 50 hk. HJÄLP !!

Rekommendera Poster

Ut i kväll körde som vanligt. Efter ca 5 min normal gång stannar vi och jag börja fixa med fiskegrejorna. Motorn går då på tomgång. Då börjar varningssignalen låta. Jag vänder mig om och ser att jag får bra med vatten fr. skvallerstrålen. Stänger motorn direkt samtdigt som jag begrundar mitt öde.

Startar motorn, går fint. Går med normal fart in i hamn. Väl i hamn så börjar varningssignalen låta igen under det att vi lägger till och motorn ånyo går på tomgång..

Kan det vara lågt oljetryck ? Kollade oljenivån, den fanns inom de stipulerade strecken, om än på nedre delen.

Kan det vara kylning trots ok skvallerstråle ? Ingen varvtalsbegränsning som aktiverades när vi begav oss till hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser många på forumet som undrar över olika varningsignaler från sina båtar, lampor och signaler och man vet inte vad det är?!? det blir jag fundersam över. En bra ide kan vara att kolla i manualen och med återförsäljaren om alla eventuella larm.

skvallerstrålen berättar att det förmodligen inte är något fel på kylningen.

det kan absolut vara lågt oljetryck även om du har bra med olja i. kanske fel olja. för tunn exempelvis. lukta på oljan så den inte har spätts ut med bensin, inte helt ovanligt, kanske speciellt på förgasarmaskiner,  då försvinner både oljetryck och smörjförmåga också. ovanstående skulle kunna förklara varför summern drar igång först när motorn är genomvarm, då är oljan som tunnast.

bara en tanke

smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att fylla på olja och utesluta glapp i temperatur- och oljetrycksgivare genom att ta loss anslutningarna och spreja kontaktsprej (t ex 5-56).

Känn även på skvallerstrålen när larmet går, den ska vara varm på gränsen till het, men ändå möjlig att hålla handen i en kort stund utan att bränna sig. Ta det försiktigt om det ändå är så att t ex termostaten krånglar, så att du inte bränner dig!

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

99% att det är kylvatten larm,när bytte du impellern sist?alldrig bytt byt,kan också vara en annan sak de värsta rätt så vanligt på dessa modeller korisionsprolem vid vattenrörets övre tätning under motorn med rättare bestämnt i adepterplattan,endel skruva .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser många på forumet som undrar över olika varningsignaler från sina båtar, lampor och signaler och man vet inte vad det är?!? det blir jag fundersam över. En bra ide kan vara att kolla i manualen och med återförsäljaren om alla eventuella larm.

Re: Smuggler: Helt rätt det du skriver och det första jag gjorde var att konsultera manualen. Dock talar den i princip bara om att det kan bero på att endera kyler inte motorn eller så är oljetrycket för lågt. Fyll således på olja eller rensa skvallerröret.

Jag kände att jag ville göra någon basal felsökning ytterligare innan jag i enlighet med manualen kontaktar återförsäljare. God tanke med olja. Har nu köpt mer olja och avser fylla på till översta markeringen för att se om samma problem upprepas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara kylningen kolla i insruktionsboken vilken signal som ljuder vid överhettning.OBS skvallerstrålen behöver icke vara het bara för att motorn är het.

Jag själv har haft en yamaha 60 1996 som gick het på tomgång fast skvallerstrålen var sval.Jag tog bort termostaten men det blev ej bättre :orsaken var att jag hade sänkt tomgången lite grann och det räckte för att den skulle gå het.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, tyvärr så talar manualen bara om en enda typ av varningssignal, dvs en sammanhängande signal. Manulen tar i alla fall bara upp en enda typ.

Intressant det där med att din motor gick varm trots skvallerstråle och att du hade sänkt tomgången. Jag har inte mixtrat själv med tomgången, men har uppfattat att motorn varit orolig på tomgång och ngn gång tom stannat. Jag har dessutom tyckt att varvet varit lite för lågt, men hur sjutton gör man för att höja tomgången då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha snackat med mekaniker och plågat båten rejält så har jag löst problemet.

En oljepåfyllning var det som behövdes. Iofs anmärkningsvärt att larmet ljuder tots att det håller sig inom strecken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...