Gå till innehåll
torsdag 03 april 2025
Dahla77

Motorn varvar inte ut som den ska... TAMD 40B -85

Rekommendera Poster

Vi har en Nimbus 3000 från -85 med en TAMD 40B som orginal var 165hp.

Vad jag kan läsa efter lite sökningar på nätet är att den skall varva max 3600rpm.

Idag är vi inte i närheten av 3600rpm. Jag har hittat information om att det ska vara lägre effekt i dieseln idag. Stämmer det? Ska jag i så fall bara acceptera att varvtalet blir lägre, eller bör vi byta propeller för att få upp den i varv igen?

Förbrukningen ligger på ca två liter per distans. Är det för mycket? Kan det i så fall bero på att den inte varvar ut och därför inte planar som den ska?

Mycket tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, den skall fortfarande varva 3600. Vilket  varvtal kommer du upp i? Kolla med t.ex. Drevia ang lämplig propeller. Det finns också ganska många tabeller, formler och diagram för propellerdimensionering att hiitta på nätet. Bara att Googla! Men först skall du naturligtvis kolla upp motorn.  Fungerande turbo och rena filter är det första man kommer att tänka på. Förbrukningen låter i överkant, men där är jag osäker. Vi har en planande kabinbåt som väger ca 3 ton och är utrustad med en AQAD41. Den tar 1,5l/distans vid en marschfart på 23 knop och 3300 rpm. Men Nimbusen är ju havlplanande och du kommer tydligen inte upp i optimal marschhastighet, så...?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förmodligen den dåliga dieselkvaliten,som vi båtägare erbjuds..Tanka grön diesel och testa,annars

kan det vara täta bränslefilter..

Eller luftfilter

Eller beväxt botten propeller

Men jag skulle iaf prova med lite riktig diesel,,Min båt med dubbla AD 41 tappar nog totalt ca 40-50 hästar med den nya dieseln

På min hade en turbo satt sej..varvade max 2000 rpm mot 3950..

MVH  Perra

Senast ändrad av Perra | 11 augusti 2008 | 20:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har samma problem. Förbrukningen har ökat från ca 1,7 till 2,2 l/d. Jag har också svårt att varava ur den varvar max 3200 och då låter det ansträngt och det tar lång tid.

Det går bra att varva upp till 3600 utan belastning utan belastning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns fler faktorer som påverkar en dieselmotor än det lägre effektinnehållet i dieseln. Spridarna slits och måste renoveras med jömna intervall. Det är enkelt att testa detta. Skriva ur dem och vänd er till en lastbils eller traktorverkstad. Om de inte själva har provtryckningsutrustning så kan de hänvisa er vart ni ska vända er.

Sedan kan det vara själva insprutningspumpen som måste justeras. Den är mekaninsk och slits med tiden. Har det dessutom gått vatten igenom den, vilket är svårt att undvika med en båt då det bildas kondensvatten i tankarna. Sen hör till saken att den nya dieseln är torrare än den gamla. Ta lite diesel på fingrarna och gnid dem mot varandra. Inte gilder det lätt inte.

Man kan också be att de justerar upp pumpen en anning som kompensation för det minskade effektinnehållet i dieseln.

Att återmontera pumpen kräver exakt precision och specialverktyg. Dels behövs en låsning för svänghjulet och sen en mätklocka med adapter. Pumpens insprutningsvinkel måste ställas på hundradelars noggrannhet. Själv jobbet är inte svårt om man har verktyget. Finns att köpa hos marinepartseurope.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Jag hade missat en sak... Fick för mig att motorn varvar max oavsett belastning i båten. Alltså att propellern snurrar lika fort men att det högre motståndet i vattnet får båten att gå långsammare. Så är tydligen inte fallet. Det jag mätt med är med semesterbelastning. 5 fullvuxna med ett flak öl var, lite mat och packning för en vecka. Då kanske den inte ska varva mer?

Men jag tackar ändå väldigt mycket för informationen om vad jag kan kolla, så det kan få ingå i vinterns renovering!

Men... Om motorn inte varvar fullt för att båten är tungt lastad, så innebär väl det också att den varvar olika beroende på vilken båttyp den sitter i? Hur stor och tung båt man driver med den? Får det i mitt huvud inte riktigt att stämma. Om någon kan förklara så blir jag glad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är (bland annat) därför det finns olika propellrar (olika diameter/antal blad/stigning) och utväxlingar i drev och backslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märker en tydlig skillnad i effekt på min motor beroende på om jag kör på riktig diesel eller miljödiesel.

Att miljödieseln är här för att stanna är väl uppenbart. Men, går det att ställa in motorn för denna nya diesel så att man till viss del kompenserar effektbortfallet? Eller skall man behöva välja en större motor (när det blir aktuellt) och på så sätt kompensera för bortfallen effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan alltid ge lite mer på pumpen, men vet du inte vad du gör så pilla inte. Du måste nämligen bryta plomben på den. Det som händer är att motorn få lite mer bränsle vid varje insprutning och därigenom så kan du kompensera för den minskade effekten i bränslet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, något sådant pillar jag inte på. To complicated for me.

Det är väl bara att acceptera ett mindre effektuttag med den nya dieseln, med sämre gångegenskaper på båten och därmed också ökad förbrukning (=mer utsläpp).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...