CalleN 2 Postad 11 Augusti , 2008 Fyll på med bilder och varför just du valt din klocka. http://www.omegawatches.com/index.php?id=932&no_cache=1&pos=2&sent=1&idbracelet=1&idcase=3&iddial=4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 11 Augusti , 2008 Varför ? Billig och funkar. Bild finns på Clas i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 11 Augusti , 2008 Valde denna för att jag tyckte den var/är snygg: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 11 Augusti , 2008 Jaha, ännu en skryttråd för fåfängda. Jag behöver ingen klocka, jag har stor penis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Augusti , 2008 Lägg in en bild på den då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 11 Augusti , 2008 Hahahaha...den var bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 12 Augusti , 2008 http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_9912974.asp Har ingen, förutom den i mobilen förstås. Men det verkar som en del skulle behöva ha klocka. Om det inte vore för att jag är med och betalar kalaset via skattsedeln, så skulle jag tycka att artikeln/ledaren är rätt kul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 12 Augusti , 2008 Jag har en sån här monterad i fören på min båt, då bestämmer jag själv hur mycket klockan är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 12 Augusti , 2008 Minsann, efter en titt på handleden, jag har också en klocka. Den är minst 40 år gammal. Jag fick den långt innan jag började segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 12 Augusti , 2008 Nu pratar ni om en teknisk pryl igen som jag inte känner till. Klocka?... menar ni den som man slår glas med? Alltså skeppsklockan? Jaha! Tidvisande manick?....nä.....det behövs ej. Kl 12 står solen i söder åt samma håll som på kompassen. Sedan får man bedöma de övriga tidena på ett ungefär. När jag stiger upp är hon alltid 9:oo och solen står i öster fast olika högt beroende på juni/juli /aug. Mer noggrann tidräkning har jag inte på sjön Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 13 Augusti , 2008 Gissar du när det är sjörapport på radion? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 Augusti , 2008 Ett klockspel har jag, räknas det? Obs, det blir ingen bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 13 Augusti , 2008 Denna har vi 4 stycken av på båten. vid navbordet. Klockorna är märkta med Sverige, Auckland, UTC och Här. Men det är just nu bara två som visar samma tid. Varför? Jo vi skall ut på långsegling och vill kunna hålla reda på vad klockan är hemma i Sverige, hos sonen i Auckland, UTC-tiden med tanke på tidvattentabeller mm och Här är vad klockan är där vi befinner oss. Annars är det klockan i mobilen som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 13 Augusti , 2008 StigH... ....gissar på vad? Du menar det där som de visar på SOS med Lasse Åberg kl 22:oo? Nej det brukar jag undvika och jag har ingen radio ombord. De brukar inte vara så träffsäkra på SMHI, dessutom skruvar sig vinden som den vill mellan alla skärgårdsöar ... Spanar alltid in vädret och litar mer på min egen erfarenhet. Än så länge har ingen orkan träffat mig. För att lugna ert Herrskap kan jag meddela att jag brukar faktiskt ta med ett gammalt digitalt armbandsur med analoga visare. Det är bara sådär 40 år gammalt men fungerar än hör å häpna. Tjusigt armband av flätad nylon och jag bär den i jackfickan. Ej på handleden. Tyvärr ingen bild men den ser väldigt enkel och vanlig ut. Antiskrytmodell. Nu är tiden slagen.... Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 14 Augusti , 2008 Tror att han kollar på Flippers stora tidsvisande penis... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 14 Augusti , 2008 Nej jag menar inte den. Rapporten börjar 2150. Alla är ju inte så duktiga så de kan förutsäga vädret utan hjälp av väderrapporter. Det är väl bara att gratulera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Augusti , 2008 Tackar, tackar, men nej, jag är inte duktig. har ankrat massor med gånger för hård vind och/eller vindkantring men det har uteblivit. Men jag har lyckats undvika samtliga orkaner på Östersjön. Det ni! Svar till Peter_K Lägg av med sånt snack! Skärpning! Kalman Senast ändrad av Kalman | 14 augusti 2008 | 22:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 15 Augusti , 2008 Äh, Kalman - sådant får man faktiskt tåla här på Dösnack. Gissar att väldigt få tror att det är just så du bestämmer tiden i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 17 Augusti , 2008 Nu när vi har sommartid i Sverige är klockan INTE 1200 när solen står i söder. Det är den förresten normalt inte när vi har normaltid heller. Solen visar SANN tid, men det gör inte våra klockor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Augusti , 2008 Peter_K Visst tål jag skämt och gliringar, i synnerhet om de är befogade men måste man skämta om saker under bältet hela tiden? Det är det jag vänder mig emot. Lite vanlig hyfs alltså. StigH Sann tid finns inte, allt är en definition. Du menar naturligtvis soltid. Men även den ändrar sig eftersom jordaxeln pendlar lite. Fast vad gör det på sådär 10000 år om det går ett par minuter för sent Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lamon 1 Postad 17 Augusti , 2008 Det kan ha stor betydelse. Stig kanske missar sjörapporten om 10 000 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 17 Augusti , 2008 När jag gick på sjöbefälsskolan en gång i forntiden var sann tid samma som det du kallar soltid. Sann tid användes på den tiden när man använde sextant o tabeller(görs kanske fortfarande men knappast av proffs). Javisst ändrar den sanna tiden sig, precis som du säger eftersom jordaxeln pendlar. Vi brukade ta middagshöjden(när solen står som högst) det var styrmans jobb att räkna ut när meridianspassgen skulle inträffa. Den förste skepparen jag hade på mitt första styrmansjobb gnällde som fan om jag inte låg inom - 1 minut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xyz123 1 Postad 17 Augusti , 2008 Läroboken Navigation 2 (försvarets bok- och blankettförråd M7744-738211, andra tryckningen 1996) definierar på sid 36, punkt 20.27 Sann tid ST. Sann tid ST (eng Apparent Time) bestämms av jordrotationen med solen som referenspunkt. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 18 Augusti , 2008 Jaha StigH och xyx123 Tydligen har jag missat just det ordet och använt soltid. Så har jag väl lärt mig det då nu. Tack. Anga att ta solhöjden med sexig tant slår du mig på fingrarna Stig H för det har jag inte lärt mig och inte haft behov av. Bara räknat på det rent teoretiskt. (Å Glömt!) Fast - 1 grad är ju våldsamt bra, kronometerns felavläsning ligger nästan utanför det området. Äre nån som fortfarande ev vill se en bild på mitt gamla armbandsur? I så fall måste jag fota av den och skicka upp. Men vafför egentligen? Ett brunt flätat nylonarmband är väl inge å se. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Augusti , 2008 Slängde ut min på blocket härrom året tror jag begärde 500-600 blev helt nerringd fattade inget klocka som bara legat och skräpat i flera år och som handlats billigt utav FN snubbe från libanon i slutet av 80 talet, men nu vet jag varför dessa gamla dykarur har nyproducerats igen och prislappen börjar för gamla classic modellena på 5 tusen och uppåt, köparen ringde förrsten efter han bytt batteri mm och tackade ännu en gång för god affär. Så numera klocklös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 18 Augusti , 2008 Jag har inte haft ett armbandsur på 10 år. Påminnelse till möten och andra viktiga saker sköter ju mobiltelefonen Sen vet jag ju att när jag hör dessa välbekanta ord att klockan är 5:55, 7:55, 12:55, 15:55 eller 21.50. Tyska Bukten SV 8 till 12 NV. Måttlig till god sikt och regnskurar. Fiskebankarna och Syd-Utsira 10 -12 ..... När dom väl har hunnit fram till Bottenviken Ost eller Nordost kuling 15... så gör man något annat 5.55 sover jag, 7.55 läser jag tidningen, 12.55 vilar jag på maten, 15.55 är jag på väg hem från jobbet och 21.50 så vill hunden ut. Lätt som en plätt Senast ändrad av FinnSpeed | 18 augusti 2008 | 18:45 Senast ändrad av FinnSpeed | 18 augusti 2008 | 18:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 18 Augusti , 2008 Sony Ericsson 810i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 19 Augusti , 2008 Nikitalord! Kan du inte sälja min åsså? Den är ju antik. Vi delar på vinsten? Jag blir gärna klocklös för 5 lakan Finnspeed. Haha....den var bra, på spiken... Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 20 Augusti , 2008 Anga att ta solhöjden med sexig tant slår du mig på fingrarna Stig H för det har jag inte lärt mig och inte haft behov av. Bara räknat på det rent teoretiskt. (Å Glömt!) Fast - 1 grad är ju våldsamt bra, kronometerns felavläsning ligger nästan utanför det området. Nu var det så att jag skrev att skepparen krävde en tidsnoggrannhet - någon minut när det gällde uträknandet av meridianpassagen. Sextanten är ett precisionsinstrument och har definitivt ingen felvisning på - 1 grad. Däremot krävs det mycket övning för att få till det när man står på en bryggvinge och det är disigt o båten rullar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 20 Augusti , 2008 Kära StigH Naturligtvis menar jag att när man läst av sextanten samt tagit tiden på kronometern och sedan beräknat sin position att då komma på en grad när är bra gjort tycker jag ute på öppna havet i en gungande segelbåt . Men jag uttrycker mig kanske lite klantigt förståss. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser