Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
tuxedo

Växelförare Yamaha 55 AE Byte

Rekommendera Poster

Hej,

växelföraren på min Yamaha 55 AE har gått sönder nere i skarven mot växelhuset. Det sitter en pinne med splines på i växelhuset och en pinne med hylsa och motsvarande spår i i riggen. Min fråga är nu om denna pinne som sitter i riggen kan bytas utan att jag behöver demontera blocket från riggen? Om jag måste demontera block från rigg, är det ngt speciellt jag skall tänka på?

Någon som gjort liknande tidigare eller som vet hur detta fungerar?

Tacksam för förslag och synpunkter.  //Tuxedo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den övre växelstången är endast komplett hylsan går inte att köpa lös ,så demont av motorblocket måste göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig demonterat block från rigg förr och när man lyfter på motorkåpan ser det ut att finnas en hel del prylar att hålla ordning på vid en sådan demontering. Eller är det så lätt att bara lossa de bultar som sitter i underkåpan ner mot riggen för att sedan bara lyfta upp motorblocket eller måste man lossa en MASSSA prylar för att över huvudtaget komma åt??

PS: Det går inte att svetsa dit en ny hylsa? Eller är det någon slags legering på växelstången?? 

 



Senast ändrad av tuxedo | 11 augusti 2008 | 13:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lossa lite slangar o el kablar ,sedan om du får bort de nedre bultarna som håller motorblocket de är ju en annan femma,har en viss benägenhet att rosta fast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara rostfria bultar men å andra sidan brukar rostfritt och gjutjärn inte lira så värst bra. Brukar sitta som berget...

Då är det bara att hålla tummarna att jag har tungan rätt i munnen och att bultarna lossnar. Tack för info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gjutjärn är de ej det är aluminium i motorblocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men sitter inte bultarna ner i riggen? Den är väl gjutjärn?

De bultar man skall lossa på, var sitter dom? I själva motorblocket? Trodde man skulle lossa riggen från motorkåpa först men det kanske är onödigt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du skruvar bort den nedre motorkåpan 4st bult sedan ser du motorbultarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har först nu börjat riva i mortorn för att ersätta växelföraren. Upptäckte då att växlingen går väldigt trögt i växelhuset. Försökte vrida växelpinnen nere på växelhuset för hand men det går bara mellan friläge och fram. För att få i backväxeln måste jag ta en polyfrip och vrida. Vet inte vad som är normal men det känns väldigt trögt och misstänker även stor belastning på själva skarven av växelföraren. Se text ovan.

Hur lätt/trögt ska växeln gå i? Är det normalt att behöva använda en pollygrip för att få i / ur växeln?

 

Tacksam för svar på detta gamla trådlyft :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är normalt. Du skall f.ö. inte lägga i backen utan att motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...